השר האמריקני להגנת המולדת, אלחנדרו מיורקס, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, הצהירו במשותף כי לאחר שישראל עמדה בכל התנאים, ארה"ב החליטה לצרף אותה באופן רשמי למועדון המדינות הפטורות מוויזה לארה"ב.

ישראל תהיה המדינה ה-41 ברשימה היוקרתית, שכוללת בין השאר את גרמניה, צרפת, בריטניה, סינגפור, אוסטרליה, אוסטריה, דנמרק, פינלנד, יוון, איטליה, יפן, הולנד, ניו זילנד, פולין, נורבגיה, שוויץ, שבדיה ודרום קוריאה. במשך שנים רבות ישראל ביקשה להצטרף לתכנית אך לא עמדה בתנאים. השינוי החל בתקופת הממשלה הקודמת (ממשלת בנט-לפיד), אז הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שארה"ב תפעל לצרף את ישראל לתכנית, והיא הוכרזה למעשה כמועמדת רשמית.
ההצהרה הרשמית על הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מגיעה ברקע ביקורת חריפה שמתחו אתמול גורמים אמריקנים על ההודעה הרשמית של משרד החוץ והמסרים שעברו לישראל ופורסמו ב-ynet בנושא. הגורמים אמריקנים הביעו זעם על ההכרזה של משרד החוץ, שפורסמה כאמור עוד לפני שארה"ב הודיעה בעצמה ובאופן רשמי על הפטור מוויזה לישראלים. גם דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מתיו מילר, עוד אמר שלשום כי לא התקבלה החלטה סופית לגבי מועמדותה של ישראל.

עם זאת, אחרי משא ומתן ממושך, תיקוני חקיקה והרבה מאוד היערכות בישראל - ניתן סוף סוף לברך על המוגמר. הקרדיט להישג הזה מגיע לשורה של גורמים, ובראשם טום ניידס, השגריר לשעבר של ארה"ב בישראל, שהפטור מויזה היה ה"בייבי" שלו; היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי שעמד בראש הועדה הבינמשרדית שקידמה את הנושא; שרת הפנים הקודמת איילת שקד; שגריר ישראל באו"ם ולשעבר בארה"ב גלעד ארדן שהיה הראשון לקדם את הנושא מול מיורקס; ועו"ד גיל ברינגר אשר מונה על ידי שקד להיות פרויקטור הפטור מוויזה, וריכז את הטיפול בנושא הזה מטעם ממשלת ישראל.
הממונה על שגרירות ארה"ב בירושלים, סטפני האלט, בירכה את ישראל על צירופה לתכנית, ואמרה: "ברכותיי על הפיכתכם למדינה ה-41 שהצטרפה לתוכנית, זו המחשה נוספת לכך שהקשרים הביטחוניים, הכלכליים והתרבותיים בין שתי המדינות שלנו הם איתנים. מזל טוב! אני רוצה במיוחד להכיר במאמציו של השגריר לשעבר ניידס, שהיה כוח מניע במהלך זה. ארצה גם להכיר בהובלתו של היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, שהיה שותף איתן של השגרירות לאורך חודשים ארוכים אלה. אני גם חייבת להודות לבכירים ישראלים רבים מכל משרדי הממשלה, אשר עבדו ללא לאות לסייע לישראל לעמוד בדרישות על מנת להיכנס לתוכנית במהלך השנתיים האחרונות, לא רק תחת ראש הממשלה נתניהו, אלא בתהליך שהחל תחת ראשי הממשלה הקודמים, בנט ולפיד".
בנוסף, האלט הציגה את המשמעויות הפרקטיות של הצטרפות ישראל לתכנית הפטור מויזה: חרף ההודעה האמריקנית, ישראלים עדיין אינם יכולים להיכנס לארה"ב באמצעות מערכת ה-ESTA - ראשי התיבות באנגלית של "מערכת אוטומטית לאישורי נסיעה". זוהי מערכת ממוחשבת שבודקת את זכאותם של נוסעים ממדינות שבהן יש פטור מוויזות לנסוע לארצות הברית, אך ישראלים יוכלו להשתמש ב-ESTA רק מאוחר יותר השנה, שכן צירוף מדינה חדשה לתוכנית הפטור מוויזות לוקח זמן.
כך, בתקופה הקרובה ישראלים עדיין יצטרכו עדיין להוציא אשרות כניסה כדי להיכנס לארה"ב. במקביל, ארה"ב תכריז בצורה פומבית על התאריך המדויק שממנו ישראלים יוכלו להשתמש במערכת ה-ESTA עד לסוף חודש נובמבר הקרוב, דהיינו לא יאוחר מעוד חודשיים.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
פתיחת מערכת ה-ESTA להנפקת ויזה - בעוד כחודשיים
(צילום: shutterstock)
אחרי שישראל תצורף למערכת ה-ESTA, ישראלים יוכלו להגיש בקשה באמצעות המערכת להיכנס לארה"ב ובקשתם תאושר תוך 72 שעות בלבד, בעלות של 21 דולרים. האישור יישאר בתוקף במשך שנתיים, ויוכל לשמש לכמה נסיעות בתחום הזמן הזה. ישראלים בגירים יכולים לעשות שימוש ב- ESTA רק אם הם מחזיקים בדרכונים ביומטריים בעלי תוקף של 10 שנים. ישראלים בגירים ללא דרכון ביומטרי בתוקף זה יצטרכו עדיין להגיש בקשה לוויזה דרך השגרירות בירושלים ובתל אביב.
האלט קראה לישראלים שקבעו תור במערכת לריאיון לוויזה בשגרירות ישראל שלא לבטל אותו, וזאת מכמה סיבות, בין היתר מאחר ואין החזרים על דמי הטיפול בבקשות לוויזה, בלי קשר או תלות לסיבת הביטול. האלט הדגישה שאין לפנות לשגרירות או למערך זימון התורים בבקשת החזר של אגרה זו. בנוסף, ויזות תייר מסוג B1/B2 נשארות בתוקף ל-10 שנים – בעוד שאישור הנסיעה שמתקבל ממערכת ה-ESTA תקף ככלל רק לשנתיים.
כמו כן, על ויזת תייר מסוג זה ניתן לשהות בארה"ב לתקופה של עד חצי שנה, בעוד שאישור הנסיעה של מערכת ה-ESTA מאפשר שהות של 90 יום בלבד. לבסוף, נוסעים שמגיעים לארה"ב עם ויזת תייר יכולים להאריך את שהותם או לשנות את מעמדם לקטגוריית ויזה אחרת – למשל, מוויזת תייר לוויזת סטודנט – אבל לא יכולים לעשות זאת אם הגיעו לארצות הברית על ESTA.
2 צפייה בגלריה
דרכון ביומטרי ב נמל תעופה רומא FIUMICINO
דרכון ביומטרי ב נמל תעופה רומא FIUMICINO
מערכת ESTA - רק לישראלים בעלי דרכון ביומטרי עם תוקף של 10 שנים
(צילום: : שגרירות ישראל באיטליה )
עוד צוין כי ישראלים שנוסעים לארה"ב לשהות ארוכה, או למטרות כגון לימודים, עבודה או תוכניות חילופין, תמיד ידרשו להוציא ויזה מותאמת, שכן לא ניתן להשתמש במערכת ESTA למטרות אלה. ישראלים שינסו להיכנס לארה"ב באמצעות ESTA למטרות אלו עלולים להפוך למנועי כניסה. האלט גם הזהירה את הישראלים מפני נוכלויות. "על אזרחים ישראלים להשתמש במערכת ESTA שנמצאת באתר של מחלקת הגנת המולדת של ארה"ב. אין צורך לשלם לכל צד שלישי לשם כך, זה אינו נדרש. ESTA היא מערכת קלה", אמרה.
האלט פנתה גם למאות אלפי הישראלים המחזיקים באזרחות אמריקנית, שאינם יכולים להשתמש במערכת ה-ESTA כדי לנסוע לארצות הברית עם דרכונם הישראלי. זאת מאחר שלפי החוק האמריקני, אזרחים אמריקנים מחויבים להיכנס לארה"ב ולצאת ממנה רק באמצעות דרכונם האמריקני.
האלט ציינה גם כי ישראל עמדה בכל הדרישות של התכנית, כולל מתן אפשרות לאזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני להיכנס לישראל באופן חופשי ללא קשר למוצאם האתני. "המידע שאספנו, והיה הרבה ממנו, הראה שישראל מיישמת ההתחייבויות שלה במדיניות הנסיעה החדשה ומאפשרת לכל האזרחים להיכנס לישראל לתקופה קצרה".
פורסם לראשונה: 14:59, 27.09.23