דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, מתיו מילר, אמר הלילה (בין שני לשלישי) כי לא התקבלה החלטה סופית לגבי מועמדותה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה (The Visa Waiver Program) - חרף ההודעה הרשמית של משרד החוץ והמסרים שעברו לישראל ופורסמו ב-ynet. גורמים אמריקנים אף הביעו זעם על ההכרזה של משרד החוץ, שפורסמה עוד לפני שארה"ב הודיעה בעצמה ובאופן רשמי על הפטור מוויזה לישראלים.
"מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והשר להגנת המולדת אלחנדרו מיורקס יתייעצו ויודיעו על החלטתם בימים הקרובים", אמר דובר מחלקת המדינה. דובר שגרירות ארה"ב בירושלים מסר הבוקר גם הוא שהשניים יקבלו החלטה בימים הקרובים, והבהיר כי "תוכנית הפטור מוויזה לא הושלמה סופית, והצהרת משרד החוץ הישראלי הייתה מוקדמת לחלוטין".
3 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
הודעה מוקדמת. אלי כהן
(צילום: משרד החוץ)
3 צפייה בגלריה
(צילום: מארק ישראל סלם, shutterstock, AP)
חרף ההכחשה האמריקנית הרשמית, נראה כי הפטור יוכרז רשמית ביום חמישי ולפי הערכות, ההחלטה צפויה להיות מיושמת בפועל החל מחודש נובמבר.
משרד החוץ, נזכיר, הודיע אמש כי ביטול הוויזה יוכרז "עוד השבוע", ו"אזרחי ישראל המחזיקים בדרכון ביומטרי יוכלו לטוס לארה"ב באשרה אלקטרונית מוזלת". כיום חברות במועדון הפטור 40 מדינות בלבד - וישראל תהיה המדינה ה-41.
"זו בשורה משמחת לכל אזרחי ישראל", אמר אתמול שר החוץ אלי כהן שהודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, לבלינקן ולשגריר היוצא טום ניידס. "תוך שבועות בודדים יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בהמתנה ארוכה לוויזה מהשגרירות האמריקנית. הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה היא הישג מדיני, הפטור יתרום לכלכלה בכלל ולתיירות בפרט, תוך הורדת בירוקרטיה ועלויות".
3 צפייה בגלריה
מיכאל הרצוג חותם על הסכם הדדיות לפטור מוויזה
מיכאל הרצוג חותם על הסכם הדדיות לפטור מוויזה
השגריר הישראלי מיכאל הרצוג חותם על מזכר הבנות, לפני כחודשיים
לפני כשבועיים נכנס לתוקף שלב חדש בתוכנית הפטור מוויזה, שעשוי היה להוות אתגר לשב"כ. לפי השלב החדש, אמריקנים תושבי עזה יכלו להיכנס לישראל ללא בעיה במעמד של תייר, להסתובב בה במשך 90 יום ואף לנחות ולהמריא בנמל התעופה בן גוריון וממנו. יש לציין כי מדובר במספר מצומצם מאוד של עזתים, לפי ההערכה בישראל כ-200 בלבד, שנחשבים כאלה ש"אינם מהווים איום ביטחוני". בנוסף התוכנית חלה גם על פלסטינים-אמריקנים בפזורה.
ההקלות החדשות לפלסטינים היו כחלק ממזכר ההבנות שנחתם ב-20 ביולי. עוד טרם הסכימה ישראל למזכר, בשירות הביטחון הכללי הסתייגו ממנו - ובכלל גורמי הביטחון לא התלהבו מהצעדים שדרשו האמריקנים מישראל. עם זאת, לבסוף הושג מתווה מוסכם על גורמי הביטחון - ובירושלים - שם נחושים להשיג לישראל את הפטור המיוחל - יישרו קו.
בארצות הברית הבהירו לפני כחודש שמדובר גם באינטרס אמריקני. סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ודנט פאטל, אמר במהלך תדרוך עיתונאים כי "ארה"ב היא לא 'סנטה קלאוס' שמחלק דברים כמו פטור מוויזה או משהו אחר. אנחנו דוחפים את הדברים האלה ועוסקים בהם כי הם אינטרס שלנו".