3 צפייה בגלריה
באוצר הבהירו שלא יתנו הצעה טובה יותר משהגישו. ליברמן ושאשא ביטון
באוצר הבהירו שלא יתנו הצעה טובה יותר משהגישו. ליברמן ושאשא ביטון
באוצר הבהירו שלא יתנו הצעה טובה יותר משהגישו. ליברמן ושאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן)
למרות שמשרד האוצר הציג את הצעתו למורים כבר אתמול, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון החליטה לפרסם מתווה משלה - שכבר הוצע לאנשי האוצר ונדחה. במשרד החינוך מציעים לפתור את המשבר מול הסתדרות המורים באמצעות שכר התחלתי של 9,500 שקל למורה מתחיל, מענק התמדה של 18 אלף שקל אחרי שלוש שנים במערכת, ותוספת שכר לכלל המורים בשווי 2,600-1,200 שקל. כמו כן, במשרד הציעו ששכר המנהלים יהיה בין 27,000-20,000 שקל.
"לא תהיה הצעה טובה מזאת, ועל המורים לשקול אותה היטב", אמרו אמש גורמים במשרד האוצר, אחרי שהציעו 9,000 שקל בחודש למורה מתחיל - אך זה לא מנע את פרסום המתווה של משרד החינוך.

3 צפייה בגלריה
הפגנת המורים ברחבת מוזיאון תל אביב
הפגנת המורים ברחבת מוזיאון תל אביב
"הצעה פופוליסטית" או "הסדרה אמיתית"? המורים מפגינים בתל אביב במאי האחרון
( צילום: מוטי קמחי )
לדברי שאשא ביטון, "יש כאן הזדמנות היסטורית לחזק את מערכת החינוך, לייצב אותה ולהשביח אותה למען הילדים של כולנו. לא עוד הסכם שכר שהוא טלאי על טלאי, אלא הסדרה אמיתית של עיוותי שכר הקיימים במערכת והעלאת שכר המורים באופן משמעותי".
הערב גורם באוצר כינה את המתווה כ"הצעה רשלנית ולא מקצועית". לדבריו, מדובר בחוסר אחריות תקציבית ובמהלך שפוגע במשא ומתן. "משרד האוצר הגיש הצעה נדיבה, הוגנת ואחראית", אמר הגורם. "מדובר בתוספת של 30% למורים מתחילים, 24% למנהלים ומאות שקלים למורים ותיקים. לא נדון בהצעות מופרכות ופופוליסטיות. אנו מוכנים לנהל מו"מ רציני וענייני, אך לא מוכנים לנהל כלכלת בחירות ולא ניכנע לאיומים ולחצים".

שאשא ביטון ציינה כי "הסכם שכר שכזה חייב לשים דגש משמעותי על המורים המתחילים, לצד שימור כוח הוראה איכותי ומנוסה שנמצא היום במערכת, עם נסיון של 15 שנים ויותר. זאת על ידי מתן אופק של התפתחות מקצועית לצד אפשרות להתקדם גם בשכר. המתווה שאנו מציעים מייצר פתרון אמיתי למשבר החמור בו אנו מצויים, ויביא בשורה של ממש למערכת החינוך לעוד שנים רבות קדימה". לדבריה, השיחות עם האוצר והסתדרות המורים עדיין מתנהלות במטרה להגיע להסכמות בהקדם.
בין ההצעות שהעלה משרד החינוך, השכר ההתחלתי כאמור יעמוד על 9,500 שקל, וגמול החינוך יעמוד על 1,500 שקל או תוספת של 10% (הגבוה מביניהם) כדי לעודד מורים לקחת על עצמך תפקידי חינוך כיתה. כמו כן, המשרד מציע לשלם מענקי התמדה של 18 אלף שקל למורים וגננות שיישארו במערכת יותר משלוש שנים, ולקלוט מורים חדשים בלא פחות מ-70% משרה. מורים קיימים, מציע המשרד, יוכלו לקבל הרחבה לעד 42 שעות, שהן 140% משרה. כמו כן, תוספות השכר ינועו בין 2,600 שקל למורה מתחיל ו-1,200 למורה הוותיק ביותר. את הקביעות, מציעים במשרד, יקבלו המורים אחרי שלוש שנים במקום שנתיים.
3 צפייה בגלריה
הפגנת המורים ברחבת מוזיאון תל אביב
הפגנת המורים ברחבת מוזיאון תל אביב
"סל עידוד מצוינות" גמיש. מחאת המורים במאי
( צילום: מוטי קמחי)
במשרד הציעו להגדיל את מספר השעות הנוספות לגננות מ-36 שעות ל-55 שעות, לטובת חיזוק הקשר עם ההורים ולקיום פעילויות אחר הצהריים, ולקבוע את שכר המנהלים בין 27,000-20,000 שקל כדי שיהיה גבוה משכרו של מורה ותיק, ולאפשר תגמול נוסף למנהלים שיחנכו וילוו מנהלים אחרים. לסגני המנהלים, מציעה השרה, יש לקבוע שכר שיעמוד על 80% משכר המנהלים.
המתווה הציג גם הצעה לחינוך המיוחד, ולאפשר גמול דיפרנציאלי למורים בהתאם למורכבות העבודה, מ-15% לתלמידים בתפקוד גבוה, 18% לתלמידים בתפקוד בינוני ו-20% לתפקוד נמוך. נכון להיום, הגמול עומד על 9% או 14% ללא קשר לרמת המורכבות אלא תלוי במעסיק.
עוד הציעו במשרד להקים "סל עידוד מצוינות", שדרכו יוכל המנהל לקבל סל תקציבי גמיש לבעלי תפקידים חדשים, וכן להרחיב את בית הספר של החופש הגדול עד לכיתות ד' ולקיימו עד 31 ביולי. במשרד רוצים לצמצמם את ימי האסרו חג ולהחליפם בימי חופש שיינתנו למורים במהלך השנה, וחלק יומרו על-ידי המערכת.
עוד הוצע לצרף באופן מיידי את כל המורים שאינם כלולים בהסכם אופק חדש למתווה, בהם גם מורי אולפנים, וכן להעניק שעות שעות נוספות ליועצות כדי שיוכלו לספק מענה בחופשות ובמצבי חירום.
בהסתדרות המורים אמרו כי "אנחנו מברכים על מתווה שרת החינוך שסופסוף מתכתב עם המציאות בשטח ומצמצם את הפער בין עמדת הסתדרות המורים לעמדת המדינה, בכל הנוגע לשכרם של כלל עובדי ההוראה. אין ספק שמדובר בצעד בכיוון הנכון, שיכול לסייע בהבראת מערכת החינוך. יחד עם זאת, עדיין יש לנו השגות שאנו מקווים לגשר עליהן בדיאלוג הפתוח והפורה שאנו מנהלים מול משרד החינוך".