האם הרמטכ"ל ייפגש שוב עם נפגעות סא"ל דן שרוני – הפעם על רקע זעם של חלק מהן על עסקת הטיעון המסתמנת עמו? הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, צפויה לקיים בתחילת השבוע הבא מרתון חריג של מפגשים אישיים עם כל אחת מ-40 הנפגעות של סא"ל דן שרוני, כדי להסביר להן לפי דרישתן את מלוא הסדר הטיעון המיוחד שנחתם עמו ועוד טעון את אישור בית הדין הצבאי. מדובר צה"ל נמסר כי הצבא "רואה בחומרה כל פגיעה על רקע מיני, ומעמיד מנגנוני ליווי ותמיכה לכל נפגעת או נפגע עבירה המעוניינים בכך".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי רמטכ"ל צבא ה הגנה ל ישראל צה"ל גזיר חיילות נפגעות דן שרוני צילום תיעוד צילם סתר
אביב כוכבי רמטכ"ל צבא ה הגנה ל ישראל צה"ל גזיר חיילות נפגעות דן שרוני צילום תיעוד צילם סתר
"תחושת כאב עצומה שמלווה אותנו". כוכבי והמכתב

במקביל, נודע ל-ynet כי למעלה ממחצית מהנפגעות, בהן קצינות ונגדות, פנו לרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בדרישה להיפגש גם עמו בעת הקרובה. במכתב ללשכת הרמטכ"ל נכתב: "שירתנו בצבא מתוך מחויבות אדירה, במיטב שנותינו, למען ביצוע המשימות שהוטלו עלינו ולבשנו את מדי הזית בגאווה. כמרבית הנפגעות (מתוך אלו שזוהו) של דן שרוני, החלטנו לפנות אליך מתוך תחושת כאב עצומה שמלווה אותנו, לאור הפער העצום והבלתי נסבל בין הסיסמאות הצה"ליות בדבר ההגנה על החיילות וטיפול בהן אם נפגעו, לבין המציאות שאנו חוות".
מאז חשיפת עסקת הטיעון ב-ynet לפני כשבועיים פרצה סערה בקרב המתלוננות, כאשר לפחות 10 מהן, שמיוצגות ע"י עורכי דין, טענו כי מדובר בעסקה מקלה שמעגנת את זכויות הפנסיה שלו. זאת, משום שמימוש העסקה בגזר דין יידחה לעוד כשנתיים, כך ששרוני יגיע לגיל הפרישה מצה"ל.
4 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
"לא נרתע מפגיעה אנושה בפרטיות שלנו". סא"ל דן שרוני בבית המשפט
(צילום: יאיר שגיא)
מרבית הנפגעות שמיוצגות משפטית, מלוות בפרשה על ידי עורכות הדין אפרת נחמני-בר, פרופ' דנה פוגץ' וענבר קידר-ברוך. הנפגעות מזכירות לרמטכ"ל, שנפגש באופן פומבי ומתוקשר עם חלקן בסמוך לפרוץ הפרשה כדי לתמוך בהן, שבחודש נובמבר האחרון "חרב עלינו עולמנו כאשר נודע לנו שדן שרוני, שפיקד על בית הספר לנהיגה בבה"ד 6, מי שהיה מפקד ודמות עליה סמכנו, נהג לתעד אותנו בסתר במשך שנים, ובעקביות, גם במצבים הכי אינטימיים שלנו. שרוני לא נרתע מלפגוע באופן אנוש בפרטיות שלנו וחילל את נפשותינו.
ההלם היה ונותר גדול מנשוא. האמון שהיה לנו בצה"ל כגוף שאמור לשמור מכל משמר על משרתיו, התנפץ והפך אותנו פגועות, כואבות ומדממות מבפנים. בעודנו מנסות לאסוף את השברים ולאחות את לבבותינו המרוסקים, נדהמנו להיחשף בימים האחרונים לדרך בה בחרה הפרקליטות הצבאית לסיים את הפרשה בהסדר טיעון לא הוגן ולא ראוי. במהותו נפלו כשלים, ובדרך בה העבירו לנו את המסר, נפלו כשלים רבים עוד יותר".
4 צפייה בגלריה
יפעת תומר ירושלמי
יפעת תומר ירושלמי
צפויה להסביר לנפגעות על האפשרות לתביעה אזרחית. הפצ"רית יפעת תומר-ירושלמי
(צילום: דובר צה"ל)
הנפגעות, שחתמו על המכתב בראשי תיבות וללא חתימה או אזכור שם עורכות ועורכי הדין שמייצגות אותן, טוענות כי ההזמנה למפגש עם הפרקליטות הצבאית הייתה "משפילה" מאחר ונעשתה באמצעות כלי התקשורת, ומטעמי יחסי ציבור לצה"ל, "שהיו חשובים יותר מכבודנו. הפצ"רית מבקשת להיפגש עם כל אחת מאיתנו בנפרד. אנו נאחזות אחת בשנייה ואין מקום לפיצול הזה". הנפגעות אף הזכירו לרמטכ"ל את דבריו בדבר מילוי החוזה בין הצבא למשרתיו, "לפי עיקרון 'האדם יקר'", וקבעו כי "נאה דורש נאה מקיים". עוד הוסיפו: "הפרקליטות הצבאית שכחה רגישות מהי. עם כל הכבוד לפצ"רית, אתה הרמטכ"ל ואתה מפקדנו! דווקא אירוע כה חמור מחייב את צה"ל לא רק להצהרות, אלא גם למעשים, דוגמת הפניית כספי הפנסיה של הפוגע לטובת טיפול בנו, הנפגעות. הצבא מתעלם מהנפגעות, לא מספק מעטפת טיפולית או ייעוץ משפטי. הצבא השליך אותנו הצידה, בכל מובן אפשרי".
4 צפייה בגלריה
אור נחמיה, אחת המצולמות של סא"ל דן שרוני, מדליקה נר חנוכה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי
אור נחמיה, אחת המצולמות של סא"ל דן שרוני, מדליקה נר חנוכה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי
"רואים בחומרה כל פגיעה על רקע מיני". אור נחמיה, אחת מנפגעותיו של שרוני, לצד הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
בפרקליטות הצבאית אכן שקלו אם לאפשר לפצ"רית להיפגש עם כלל הנפגעות. אך מאחר והן כולן עדות תביעה, במידה ואכן יתנהל משפט הוכחות, הדבר אסור. זאת, משום שכינוסן ביחד עם נציגי התביעה עשוי לגרור האשמה בשיבוש הליכי משפט. יפעת-ירושלמי צפוי להסביר לנפגעות כי עם הודאת שרוני במעשיו, הצפויה בדיון הקרוב ביום חמישי הבא, הן יוכלו למעשה להכין ולהגיש תביעת פיצויים אזרחית נגדו, על בסיס הודאתו בכ-70 אישומים. תביעה זו יכולה להגיע להיקף של מיליוני שקלים, הרבה מעבר לפיצוי בסך רבע מיליון השקלים אותו הוא צפוי למסור לנפגעות.
דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה כל פגיעה על רקע מיני, ומעמיד מנגנוני ליווי ותמיכה לכל נפגעת או נפגע עבירה המעוניינים בכך. הפרקליטה הצבאית הראשית הזמינה את נפגעות ונפגעי העבירה לפגישות אישיות, כדי לשמוע את עמדותיהם ביחס להסדר הטיעון שעל הפרק, מתוך מחויבות עמוקה אליהם, והכרה בחשיבות עמדתם בהליך הפלילי. כל נפגעות ונפגעי העבירה הם עדי תביעה, ולכן קיים קושי משפטי לקיים פגישה משותפת, שבה ישתתפו מספר נפגעות עבירה. פניית נפגעות העבירה התקבלה בלשכת הרמטכ"ל ותיענה במישרין".