3 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט הצבאי
סא"ל דן שרוני בבית המשפט הצבאי
סא"ל דן שרוני בבית המשפט הצבאי
(צילום: מוטי קמחי)
צה"ל אישר בצהריים (יום רביעי) את חשיפת ynet בדבר עסקת הטיעון עם סא"ל דן שרוני, שמואשם בצילומן בסתר של עשרות חיילות. לפי צה"ל, שרוני יודה בכ-70 עבירות חמורות של מעשים מגונים, פגיעה בפרטיות, חדירה לחומר מחשב ועבירות נוספות. הוא יורד לדרגת טוראי, ישלם פיצוי בסך כולל של כרבע מיליון שקל לכל הנפגעות (כמה אלפים לכל אחת, י"ז), והתביעה תבקשה שירצה עונש מאסר של מספר שנים. ההסדר טעון אישור של בית הדין המיוחד.
3 צפייה בגלריה
דן שרוני
דן שרוני
בצבא אומרים שההליך המשפטי ממילא היה אורך כשנתיים לפחות. סא"ל שרוני
(מתוך פייסבוק)

כפי שנחשף ב-ynet, בחודשים האחרונים, בעודו עצור עד תום ההליכים, משפטו של שרוני לא נפתח מכיוון שבפרקליטות העדיפו לנהל עמו מגעים שקטים לעסקת טיעון. במסגרת העסקה, צומצם כתב האישום בכעשר עבירות. שרוני יודה במעשים, ייקח אחריות ויביע חרטה, ויושג עבורו הסדר כלכלי מיוחד; מאחר ונותרו לו שנתיים להגיע לגיל פרישה, הוא ימשיך להיות פורמלית תחת צה"ל במעין "חופשה ללא תשלום", כדי שייהנה מזכויות כלכליות הכוללות את דמי הפנסיה. לאור כל אלה, לפי המתלוננות ששוחחו עם ynet, גזר הדין הסופי יינתן באיחור ניכר - באפריל 2024.
בפרקליטות הצבאית טוענים כי בלאו הכי ההליך המשפטי, שנחסך המתלוננות, היה אורך כשנתיים לפחות - שבהן לא ניתן היה לגרש את שרוני מצה"ל. כמו כן, נטען, כספי הפנסיה שחסך שרוני יועברו רק לאשתו ולילדיו כקצבת חסד, ובכפוף לאישור עתידי.
באשר לרכיב המאסר בגזר הדין, סוכם כי יתנהל דיון פתוח מול בית הדין, והתביעה תדרוש כמה שנות מאסר בפועל. שרוני מצידו יבקש להקל בעונש בטענה כי לא פגע פיזית או מילולית במתלוננות, וכי בפניו תהליך שיקום שירצה לעבור.

"הסדר הזוי"

"מדובר בהסדר מאכזב שכולו מכוון להיטיב עם דן שרוני, גם מבחינת המועדים שלו ומשיכת הזמן וגם בשיעורי הפיצוי ובמועדי התשלומים", מסרו השבוע ל-ynet שבע מהמתלוננות באמצעות עורכי הדין אפרת נחמי-בר וליאור שטלצר. "נפגענו על-ידי שרוני בגלל השירות הצבאי שלנו, ולכן אנו מצפות שהצבא יתגייס בצורה קצת יותר תקיפה לשמור עלינו ולהציע לנו תיקון. ההסדר יוצר תיקון לשרוני ולא לנו".
ג', מתלוננת אחרת בפרשה שמיוצגת על-ידי עו"ד עידן דביר, הוסיפה כי "ההסדר הזה הזוי מבחינתי. התביעה הצבאית אמורה לדאוג לנו הנפגעות, ולא נראה שכך המצב. דוחים את ההליך המשפטי בכמעט שנתיים בהסכמת התביעה, ובינתיים אני נדרשת להוציא על חשבוני כספים על טיפולים נפשיים. אף גוף לא תומך בי, גם לא משרד הביטחון, וכנראה שגם לא התביעה הצבאית".
ג' אמרה עוד: "הושפלתי, חוללתי, נפגעתי ונאנסתי. מאז פרסום המקרה והחקירה לא הייתי יכולה לצאת מהבית, ואיבדתי אמון באנשים רבים. קצין שהיה המפקד שלי, קרוב אליי, פגע בי באופן הכי קשה שיש. כשזיהיתי את עצמי בחקירה בסרטונים הרבים אמרתי לחוקרת שאני לא מסוגלת יותר לצפות בזה, שנכנסתי לסיוט שאני לא יכולה לצאת ממנו. עד היום הדברים חולפים לי בראש ואני לא מצליחה להתאושש".
ג' הוסיפה כי כשהתביעה הצבאית עדכנה אותה על ההסדר המסתמן, היא נדהמה מלהבין את משמעויותיו. "נחרדתי לגלות שהתביעה דואגת להבטיח את כספי הפנסיה של מי שנאשם בפגיעה בי ובבנות רבות, אבל לא דואגת לנו הנפגעות", אמרה בכעס.
3 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
חלק מנפגעותיו של שרוני בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
עו"ד פרופ' דנה פוגץ' מהקריה האקדמית אונו ועו"ד ענבר קידר-ברוך ממשרד פוגץ'-קידר-ברוך, שמייצגות שתיים מהנפגעות, מסרו בתגובה: "מעט מדי ומאוחר מדי, ובדיון שייערך מחר כשההודעה על קיומו הגיעה שעות ספורות לפניו, כנראה מתוך תקווה שהנפגעות לא תגענה לדיון, צה"ל הפנה את עורפו ל-49 מחיילותיו שהתגייסו עם כוונות כנות לשרת את המדינה וחזרו מצולקות לכל החיים.
"הפרקליטות הכשירה את הקרקע לשחרור עבריין מין סדרתי ומניפולטיבי, שנתפס במקרה בלבד אחרי שנים רבות של פגיעה ממושכת וקשה בעשרות חיילות צעירות ואזרחיות, תוך ניצול מעמדו הצבאי כסגן אלוף, שפעל בקור רוח ובשיטתיות. לא יעלה על הדעת שמצד אחד הרמטכ"ל 'צפוי' לשלול לשרוני את הפנסיה, על פי הודעת דובר צה"ל, ומנגד מאפשרים לו לשלם בתשלומים את הסכום הזעום לפיצוי כל אחת מ-49 הנפגעות, במשך שנתיים. עוד מסתירה הודעת דובר צה"ל את האפשרות ששרוני ישתחרר בקרוב ממעצר, וכאשר יבקשו בעוד כשנתיים מאסר שלו, יהיה זה מעט מדי ומאוחר מדי. הפרקליטות מעדיפה את אינטרס עבריין המין ומשפחתו על פני נפגעותיו".
עו"ד ענבר קידר-ברוךעו"ד ענבר קידר-ברוךצילום: סטודיו סקייליין
בצה"ל התייחסו לגמלה שצפויה לקבל משפחתו של שרוני ואמרו כי "הסדר הטיעון אינו כולל הסכמה לעניין תשלום קצבת הפרישה. החלטה בנוגע לתשלום קצבת פרישה לשרוני תתקבל על-ידי הרמטכ"ל (באישור שר הביטחון), במועד הרלוונטי. עמדת הרמטכ"ל היא שבמקרה מסוג זה יש לשלול מהנאשם את הזכות לגמלה בשל מעשיו החמורים. בצד זאת, בדומה למקרים קודמים יוכלו בני משפחתו הגרעינית של שרוני לבקש גמלת חסד, שתשולם להם בלבד, ובאופן ישיר, מבלי שהנאשם יזכה לקבלה.
"לאחר ההודאה במעשים ונטילת אחריות מלאה עליהם, יבקשו הצדדים כי בית הדין יפנה את שרוני לגורמים המוסמכים שיערכו תסקיר מעצר, שיכלול הערכת מסוכנות מינית ובחינת אפשרויות שיקום ומסגרות טיפוליות. לאחר קבלת התסקיר, ובכפוף לכתוב בו, יידון בית הדין הצבאי בבקשת שרוני, העצור משך חודשים, להשתחרר לחלופת מעצר (מעצר בית או שחרור בתנאים). שירותו הצבאי של שרוני יופסק מיידית. הצדדים יבקשו, כי הטיעונים לעונש בפני בית הדין הצבאי יישמעו לאחר סיום שירותו, ובית הדין ידון ויחליט בבקשה זו.
"התביעה הצבאית עדכנה את נפגעות העבירה בפרטי ההסדר, ואף קיבלה את התייחסותן. מרבית נפגעות העבירה תמכו בהסדר אשר יובא להכרעתו של בית הדין הצבאי המיוחד. התביעה הצבאית מעניקה לכלל נפגעות העבירה את הזכויות הקבועות בחוק, לרבות האפשרות למסור הצהרה כתובה לבית הדין, וכן תבקש מבית הדין לשמוע כל עדות של נפגעת שתבקש זאת. צה"ל באמצעות מרכז מהו״ת, העמיד לרשות נפגעות המשרתות בצה״ל סיוע וליווי יחד עם כלל גורמי המקצוע.
"צה״ל רואה בחומרה רבה כל אירוע של פגיעה על רקע מיני, מכל סוג שהוא, ופועל למניעת מקרים מסוג זה. עניינו של שרוני טופל בהתאם למדיניות מחמירה זו".