ח"כ יואב קיש (הליכוד), לשעבר סגן שר הבריאות, תקף היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet את התנהלות הממשלה במשבר הקורונה. הוא ציין בדבריו כי הציע לסגור את תחנת הרכבת בנמל התעופה בן גוריון, אך שרת התחבורה מרב מיכאלי סירבה: "קיבלתי תשובה ממנה במליאה והיא אמרה שהיא לא סוגרת 'כי זו דמוקרטיה'. אז אצלם אנשים שחייבים בבידוד ונוסעים ברכבת בכל הארץ זו דמוקרטיה".
אתה יושב עכשיו ומחכך ידיים בהנאה כשאתה רואה מה קורה בקבינט הקורונה? "אני לעולם לא אחכך ידיי בהנאה שאני רואה מה שקורה במדינת ישראל, וגם אם אני באופוזיציה או בקואליציה או לא משנה איפה, זה מצער, זה אירוע קשה. אמרנו הרבה דברים ולצערי לא הקשיבו לנו. כואב לי שהגענו למצב הזה".
עליכם הייתה ביקורת קשה לגבי ההתנהלות ודרך קבלת ההחלטות. אנחנו רואים עכשיו ממשלה שקראה לעצמה, או כינתה את עצמה "ממשלת השינוי". לא ראינו יותר מדי שינוי. אולי הפוך. "אנחנו, אפשר לומר, עשינו. עשינו ואולי גם עשינו טעויות. אני מציע שנשים בצד את כל מה שהיה בעבר. זה כרגע לא משנה כי יש לנו אירוע לנגד עינינו ואני מציע שנדבר על מה שקורה היום. ההתפרצות של הדלתא קרתה בדיוק כשמסרנו את המפתחות עם כמעט אפס תחלואה ואפס הדבקות, והיה להם אפס זמן להגיב, אבל הם היו צריכים להגיב מיד".
2 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
"סירבה לסגור את תחנת נתב"ג 'כי זו דמוקרטיה'". השרה מיכאלי
(צילום: הדר יואביאן, עמית שעל )
"ביום שראיתי את נפתלי בנט בנתב"ג אמרתי לו את זה, והוא התחיל עם המלצות. הוא אמר, 'אני ממליץ'. אמרתי לו: 'בנט, נבחרת להנהיג, אתה לא הממליצן הלאומי. תתחיל לעשות'. עכשיו אני מבין שהיה לו קשה, כי מה קרה? בקבינט שלו נכנסה יו"ר ועדת הקורונה לשעבר, יפעת שאשא ביטון, עם תפיסות שונות לחלוטין. אני יכול לומר עליה דבר אחד: היא הייתה עקבית לכל אורך הקורונה בתפיסות שלה. אנחנו מידרנו אותה מהחלטות, מידרנו אותה מלהיות אפקטיבית ופעלנו הפוך כי חשבנו ועדיין חושבים שהיא טועה ואנחנו פועלים הפוך ממנה".
אבל אתה יודע, יש לה גם יו"ר מפלגה שגם הוא בכיר בממשלה הזאת והוא אמור איכשהו לנהל אותה. "אני לא ראיתי את יו"ר המפלגה שלה. מי שאמור לנהל זה ראש הממשלה. יו"ר המפלגה שלה לא יתערב. ראינו לראשונה לנגד עינינו, לצערי, שאין לו יכולת אמיתית לשלוט בשרים. זה ראש ממשלה עם תואר. זה ראש ממשלה חלש".
שאשא ביטון מנהלת את בנט? "שאשא ביטון מנהלת את החינוך והיא לא רואה את בנט ממטר. זהו, זו הסיטואציה. מה שנוצר זה שאם רצה בנט להוביל מדיניות מסוימת - אין לו את הכוח הפוליטי בממשלה הזאת לעשות שום דבר, ולצערי הגענו למצב שיש התפרצות קורונה. זה אתגר גדול ואני לא מזלזל בו. החיסוניות הציבורית נחלשה כי עבר זמן, ונכון עשה בנט שחיסן וטוב מאוד שהוא מחסן וצריך לתת על זה את כל הגז, אבל הבעיה של הממשלה הזו היא שבחודש וחצי לתוך האירוע היא לא עשתה כלום כדי לעצור, ובקורונה צריך לפעול מהר וחזק כשזה קטן. הם לא התעוררו. אני לא רואה איך עוצרים את זה בלי סגר".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון
"שאשא ביטון לא רואה את בנט ממטר". שרת החינוך וראש הממשלה
(צילום: AP, קובי קואנקס)
אתה היית שם. אולי יש לך איזה טיפ או שניים לממשלה הנוכחית? יש הרגשה שאנחנו נוסעים לעבר הצוק. "בזמנו היה לנו חוק איכון שב"כ שעזר לנו - וגם פה הם התנגדו. יש פה שינוי מדיניות עצום בין התפיסה השמרנית של הממשלה הקודמת, שהתמודדה בלי חיסונים בהתפרצות קשה מאוד והצליחה לפתור את זה בסוף ולהביא למצב שכולנו ראינו; ויש פה ממשלה אחרת שיש לה ערכים אחרים שלתפיסתה אולי יותר חשובים מהבריאות. ראינו קבינט קורונה שמאז שהוא התכנס לא מקשיב לקברניטי הבריאות, אלא מקשיב לשרים אחרים. אני חושב שיש להם צוות בריאות מצוין, אבל אני מקווה שהם יתחילו להקשיב להנהלת משרד הבריאות ולהתחיל לעשות את מה שבמשרד הבריאות אמרו לאורך כל הדרך והם פשוט בחרו להתעלם ולנקוט עמדות אחרות".
פרופ' יהודה אדלר, שהתארח גם הוא במשדר, שאל את ח"כ קיש: אתה ושר הבריאות ביטלתם לפני 4-5 חודשים את התו הירוק, את המסכות, כשאנחנו ידענו שכל העולם גועש מקורונה. אתה לא מודה שטעיתם? "בחנו כל הזמן את הנתונים. אני יכול לומר לך שברגע שהיינו רואים עלייה - לא היינו מחכים חודש וחצי. זה הכול שאלות היפותטיות, היה נכון לבטל בנקודת הזמן שביטלנו, אבל קורונה זה אירוע דינמי, וכשאתה רואה שהתחלואה עולה - צריך לשנות מגמה ומהר. זה לא קרה. יש לנו 'וילה בג'ונגל' מבחינת הקורונה. אנחנו לא יכולים להמשיך עם ההתנהלות החופשית בנתב"ג כש-30 אלף איש נכנסים ויוצאים. זה צריך להיות מאוד מצומצם. אין מה לעשות. הלכנו למקום הזה עם הגבלות מאוד קשות".
אנשים היו צריכים לוותר על חופשות לפני חודש? "נכון. אתה שואל אותי מה לעשות הלאה? זה יהיה חייב לקרות במציאות. אנחנו צריכים להבין שזה לא נגמר בדלתא ומדינת ישראל - כל עוד הווירוס משתולל בעולם - צריכה להקטין את היציאות והכניסות למדינה".