ברחבי הארץ החלו הערב (שבת) הפגנות מחאה בדרישה להקדמת הבחירות על רקע התנהלות הממשלה ברקע טבח 7 באוקטובר. ההפגנה המרכזית מתקיימת ברחוב קפלן בתל אביב בהשתתפות אלפים, ופתחה אותה עינב צנגאוקר, שבנה מתן נחטף לרצועת עזה - שהודיעה מוקדם יותר כי בכוונתה לפעול להחלפת ראש הממשלה נתניהו.
ההפגנות ברחבי הארץ
(צילום: אילת מרקוביץ | אלון בנקי | פאול אורלייב)

צנגאוקר אמרה: "הצבעתי לך אדוני ראש הממשלה. חשבתי שאתה ראש הממשלה שלי. שלנו. של מתן ושל עוד 133 חטופים שמוחזקים בשבי החמאס. אתה לא הצלחת להגן עליהם. במשמרת שלך הם הופקרו ונחטפו למנהרות שכוחות אל. אתה ראש הממשלה שלהם וכל זמן שאתה מכהן כראש ממשלה אתה האחראי הבלעדי להחזירם. חצי שנה אתה מורח אותנו. מספר לנו שאתה עושה הכל בשביל להחזיר אליי את מתן, אבל שלשום התפרסמה ידיעה שבישיבת הקבינט אתה, בניגוד מוחלט לגורמי המקצוע, מציע להיכנס לרפיח. אתה משקר לנו בעיניים ומטרפד את העסקה, אתה זורק את אזרחיך לידיהם של חיות אדם בשביל מה? בשביל מי? לא הצלחת להרתיע את חמאס אז איך תצליח להחזיר את החטופים?
"כשלת בשבעה באוקטובר ואתה כושל היום. אתה ראש הממשלה הכושל שהיה בתולדות ישראל, המטת עלינו אסון שלא יישכח, אני מפקיעה ממך את המנדט שנתתי לך בבחירות. אתה מכריע על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלך ולא על פי האינטרס הלאומי. אין לך יותר מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל כך גורליים במדינת ישראל. פנה את מקומך למי שיצליח להחזיר את החטופים ולהבטיח לנו מציאות אחרת".
5 צפייה בגלריה
טנק לוחמי כיפור הפגנה מחאה בקפלן תל אביב להשבת החטופים
טנק לוחמי כיפור הפגנה מחאה בקפלן תל אביב להשבת החטופים
טנק לוחמי כיפור שהוצב במחאה בקפלן
(צילום: שמוליק דודפור )
5 צפייה בגלריה
הפגנה ברחבת בנין עיריית הרצליה להשבת החטופים
הפגנה ברחבת בנין עיריית הרצליה להשבת החטופים
המחאה בהרצליה
(צילום: יורם זינגר)
5 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה צומת רעננה
הפגנת מחאה צומת רעננה
המחאה בצומת רעננה
(צילום: מיכה ורדי )
5 צפייה בגלריה
פגנה מחאה בקפלן תל אביב להשבת החטופים
פגנה מחאה בקפלן תל אביב להשבת החטופים
ההפגנה בקפלן
(צילום: שמוליק דודפור )
במקביל התקיימה הפגנה בהשתתפות כ-2,000 בני אדם ליד בית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, שם השתתף בין השאר ראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא. "ממשלת סמוטריץ'-בן גביר-נתניהו מקריבה חטופים, מבודדת את ישראל, מחזקת את חמאס ומנסה להצית כל להבה באזור", האשים מלכא בנאומו בקיסריה. "זו עדות נוספת לאי-כשירותו לכהן בתפקיד וחיזוק לתביעתנו להחליפו מוקדם ככל שניתן. אז שוב, נתניהו, אתה הראש, אתה אחראי ואתה אשם. אז לך".
ביישוב נתלו שלטי "אתה אשם", ובמקום בכיכר הכניסה, המוחים גם יצאו לצעדה ברחוב רוטשילד הראשי בין השכונות.
בחיפה יצאה צעדת מחאה בהשתתפות מאות מהאודיטוריום במרכז הכרמל אל צומת חורב. המפגינים קוראים להתפטרות נתניהו, קביעת מועד לבחירות והחזרת החטופים. מאות מפגינים התרכזו אחר הצהריים גם ברחובות ובצומת כרכור, בקריאה לסיום דרכה של הממשלה ולשחרור החטופים. הפגנה בהשתתפות מאות בני אדם התקיימה גם בבאר שבע, ובצומת רעננה.
הפגנת מחאה בקיסריה, הערב
(צילום: איתן גליקמן )

5 צפייה בגלריה
 הפגנה מחאה בקיסריה ליד בית משפחת נתניהו בהשתתפות אלוף במיל' עמוס מלכא
 הפגנה מחאה בקיסריה ליד בית משפחת נתניהו בהשתתפות אלוף במיל' עמוס מלכא
שלט מחאה בקיסריה, היום
(צילום: איתן גליקמן )

על פי ארגוני המחאה, ההפגנות הערב יהוו קדימון לאירועים שיימשכו לאורך השבוע הקרוב: ביום ראשון בערב צפויה הפגנה מול משכן הכנסת, שבה ינאמו ראש האופוזיציה יאיר לפיד, בני משפחה של קורבנות טבח 7 באוקטובר ועוד. לאחר מכן, נמסר, יוצב במקום אוהל מחאה שיישאר לאורך השבוע האחרון לפעילות הכנסת לפני יציאתה לפגרה.
מ"מטה המאבק - חופשי בארצנו" נמסר כי ההפגנה ביום ראשון בערב תהיה "הראשונה שבה ייקחו חלק כמעט כל ארגוני המחאה, ובמהלכה יקראו המפגינים להחזרת המנדט לעם ולקביעת מועד לבחירות בהקדם האפשרי".
על פי הודעת המטה, בכל ערב לאורך השבוע יתקיימו הפגנות בהשתתפות אנשי ציבור, משפחות שכולות, משפחות חטופים, חיילי מילואים, אמנים ועוד.
השתתף בהכנת הכתבה: ליאור אל-חי