הסלמה במאבק החטופים: חלק ממשפחות החטופים האשימו הערב (שבת) שראש הממשלה הוא המכשול לעסקה, והכריזו שמעתה - יפעלו להחלפתו המיידית. במקביל, בכיכר החטופים בתל אביב התקיימה עצרת המשפחות - בהשתתפות שתי החטופות ששוחררו רז בן עמי ואביבה סיגל.
את ההצהרה בקריה שנשאו כ-20 משפחות פתחה איילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, שאמרה: "זהו היום ה-176 שבני המשפחה שלנו בעזה. קשה לנו להגיד את הדברים הבאים אבל אין לנו ברירה. מי שלא השאיר לנו ברירה זה ראש הממשלה שדוחה הצעות ומקשיח עמדות. הוא מונע הצעה ישראלית במשא ומתן וינהל אותו בעצמו. זה נראה לכם הגיוני שהמשא ומתן יתנהל על פי אדם אחד? הקואליציה מובילה מדיניות של זלזול במשפחות החטופים. החטופים עדיין בעזה. זה כישלון מוחלט ומכוון".
7 צפייה בגלריה
משפחות החטופים הצהרה
משפחות החטופים הצהרה
הצהרת משפחות החטופים
(צילום: שמוליק דודפור )

עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, המשיכה: "ראש הממשלה - אתה המכשול לעסקה, אתה מונע במודע עסקה ולכן אנו נעשה כל שביכולתנו בכדי להסיר את המכשול שזה אתה. היום אנחנו נאלצים להתחיל שלב חדש במאבק ומעכשיו נפעל להחלפתך המיידית. נפגין ונקרא להדחתך. אנו נפגין ונקרא להדחתך, נרדוף אותך ציבורית אנחנו לא נרפה עד שתפנה את הכיסא שלך לטובת מנהיג אחר".
יעל אור, דודתו של החטוף דרור אור: "אנו קוראים לחברי הכנסת שמצפונם זועק להם שחייבים להחזיר את החטופים - עזרו לנו להביא את חטופינו, עזרו לנו להביא את ישראל לעשות את ההחלטה הכי נכונה כרגע. גנץ ואיזנקוט אנחנו מצפים מכם לפעול להצלת החטופים. זאת המחויבות המוסרית שלכם. עשו מה שנדרש כדי להחליף את נתניהו. חברי ליכוד גלו אומץ הקשיבו למצפונכם ולזעקת החטופות והחטופים - פעלו להחלפת נתניהו מיד".
7 צפייה בגלריה
משפחות החטופים הצהרה
משפחות החטופים הצהרה
משפחות החטופים נושאות דברים נגד הממשלה
(צילום: שמוליק דודפור )
7 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים בקריה תל אביב  - שער בגין
מחאת משפחות החטופים בקריה תל אביב  - שער בגין
המחאה ברחוב בגין, ליד הקריה
(צילום: שמוליק דודפור)
7 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים בקריה תל אביב  - שער בגין
מחאת משפחות החטופים בקריה תל אביב  - שער בגין
(צילום: רועי רובינשטיין )
אחיינו של החטוף אברהם מונדר, שחר מור: "האדם שלא השאיר לנו ברירה הוא רה"מ נתניהו. ראינו אותו דוחה פגישות קבינט, דוחה דיונים ודוחה הצעות שהוצעו על ידי גורמי מקצוע. ראינו אותו דוחה הצעה ישראלית שתוצג, והשבוע הוא הלך רחוק יותר ואמר שהוא יהיה היחיד שמנהל את המו"מ. האם זה הגיוני שההחלטה על החטופים תישאר בידי אדם אחד? הם הציעו לנו להישאר בשקט לנסוע ברחבי העולם, אבל חצי שנה לאחר מכן אהובינו עדיין מוחזקים בעזה. זה כישלון מוחלט, כישלון מכוון".
במהלך ההפגנות סביב הקריה, אזקו עצמם 136 נציגים ממשפחות חטופים, אנשי "אחים לנשק" ו"בונות אלטרנטיבה" לגדר המפרידה בין המסלולים בדרך בגין בתל אביב.
פורום תקווה, המאגד משפחות חטופים, מסר כי לא מדובר בכלל משפחות החטופים. "מספר משמעותי של משפחות חטופים המומים מהפעילות הפוליטית שבחרו משפחות חטופים לפעול החל מהערב", אמרו בפורום.

עצרת תחת הכותרת: "פדיון השבויים - ניצחון למדינה"

ההצהרה מגיעה בצל המו"מ התקוע, ובציון 176 ימים לשהותם בשבי של החטופים. בין היתר השתתפו בהצהרה: עינב צנגאוקר ובנותיה - אימו של החטוף מתן צנגאוקר, אילנה גריצווסקי - חטופה משוחררת ובת זוגו של מתן צנגאוקר, הדס קלדרון - אימם של הילדים שנחטפו סהר וארז קלדרון, יפעת קלדרון - בת דודתו של החטוף עופר קלדרון, איילה, רני ותמי מצגר - כלתו, בנו ואשתו תמי שחזרה מהשבי של החטוף יורם מצגר ועוד קרובים של חטופים אחרים.
לאחר ההצהרה החלה עצרת תחת הסיסמה "פדיון השבויים - ניצחון למדינה", שם נואמות שורדות השבי רז בן עמי ואביבה סיגל. בן עמי שוחררה מהשבי לאחר 54 ימים ובעלה אוהד עדיין חטוף. סיגל שוחררה מהשבי אחרי 51 ימים ובעלה קית' עדיין נמצא בידי חמאס ברצועה. סיגל אמרה בעצרת: "אני מרגישה כמו בן אדם שמסתובב בעולם ובפנים אני ריקה. מבפנים אני שבורה. אני שואלת אתכם איך אני אמורה לחיות ככה? אני שואלת אותך הרמטכ"ל, רה"מ, שר הביטחון אני מתה פה, אתם מבינים את זה? אנחנו מתים כאן מבפנים. אתם מדברים על ניצחון ו-19 חטופות נאנסות שם. אתם מדברים על מחירים כבדים ו-100 חטופים מתקשים לנשום.אתם מדברים על לחכות להבשלת התנאים ושני ילדים מתוקים רק רוצים לראות את אבא שלהם. אתם דוחים דיונים וכמעט 40 משפחות רק רוצות לקבור את הילדים שלהן באדמת ישראל. אתם מתעסקים בחוקים לא חשובים ומתנהגים כאילו המו"מ זה משחק ילדים. הלב שלי ושל מדינה שלמה שבור לרסיסים. ודבר אחרון - קית' אם אתה שומע אותי אני רוצה שתדע שאנחנו נלחמים שתחזור ולא נפסיק עד שתחזור אלינו הביתה".
7 צפייה בגלריה
 עצרת משפחות חטופים
 עצרת משפחות חטופים
עצרת משפחות חטופים
(צילום: דנה קופל)
בן עמי אמרה: "אוהד אהוב שלנו התשמע קולי רחוקי שלי? אני עומדת כאן מולכם כי חזרתי מהשבי הגוף שלי חזר מהשבי אבל הנפש שלי נשארה בעזה. אני לא יכולה לחזור לחיים שאין את אוהד אישי היקר. אני לא יכולה להשלים עם הרעיון שאוהדי שלי ו-133 חטופים נשארו מאחור.. הכוח אוזל אין מנוחה לנפש ואין מנוחה לגוף. הייתי שם האמינו לי אין להם זמן ואין להם אוויר ואור, אני יודעת שאם משהו מצליח להחזיק אותם שם זה שהעם שלנו, עם שיעשה הכל כדי להחזיר את האחים והאחיות שלו כמה שיותר מהר את כולם, עכשיו".
7 צפייה בגלריה
אביבה סיגל בעצרת כיכר החטופים
אביבה סיגל בעצרת כיכר החטופים
אביבה סיגל בעצרת כיכר החטופים
(צילום: satview )
בעצרת נאמה גם שירה אלבג - אמה של החטופה לירי אלבג, שאמרה: "כבר 176 יום 4,224 שעות שאני שומעת את לירי צועקת 'אמא הצילו. אמא הוא פוגע בי אמא'. 176 יום שאני לא עוצמת עין מהמחשבות והפחד על מה שלירי ושאר החטופים עוברים. 176 יום 4224 שעות שהחטופים נמצאים בגיהינום. אנחנו מוכרחים לקבל את אלה שנחטפו מאיתנו באכזריות. עם ישראל לא ישכח ולא יסלח את כל מי שמונע עסקה שתחזיר אותם אלינו. נגמרו התירוצים תנו לצוות המו"מ מנדט להביא עסקה. אזרחי ישראל היקרים אחרי חודשים שבהם הייתם כאן לצידנו, הגיע הזמן לצאת למאבק נגד האדישות ובעד החיים. אני מבקשת מכם עכשיו צאו לרחובות ובואו נשמיע קול אחד - לא חוזרים לשגרה עד שכולם חוזרים. עסקה עכשיו".
לאחרונה חשפה משפחתה של אלבג, בריאיון ל"דיילי מייל" הבריטי תמונה של חדר ברצועת עזה, שבו הוחזקה לירי. לדברי המשפחה, צה"ל זיהה את המיקום שבו הוחזקה לירי עם חטופות נוספות בימים הראשונים בעזה - באמצעות DNA משאריות הדם שנותרו בחדר.
7 צפייה בגלריה
עצרת משפחות חטופים
עצרת משפחות חטופים
עצרת משפחות חטופים
(צילום: רויטרס /Hannah McKay)
שיר סיגל, בתם של אביבה וקית' שחטוף בעזה, יצאה בקריאה למאבק אזרחי רחב: "די! נמאס לנו אנחנו לא נעמוד כאן יותר ולא נתחנן יותר. אנחנו יודעים שיש עסקה על השולחן ואתם מונעים ממנה להגיע. מהיום אתם הולכים לראות אותנו בכל המדינה ואנחנו הולכים לשרוף אותה, כי לנו נמאס שאתם משקרים לנו ואתם אומרים לנו שאתם עושים הכל - אתם לא עושים הכל. אתם הולכים לשמוע אותנו כל השבוע יותר מתמיד. ביום ראשון הקרוב אבא שלי ו-133 אנשים חצי שנה בשבי. למישהו זה נראה הגיוני? מהיום אנחנו מבקשים מכל מדינת ישראל לא לנוח ולא לשתוק ולצאת איתנו לרחוב/ זה לא רק שלנו זה של כולם. כל עוד האנשים האלה לא חוזרים הביתה גם אנחנו לא חוזרים הביתה שאף אחד מאיתנו לא יחזור הביתה כולנו יוצאים לרחוב ושורפים את המדינה. כנסת ישראל יוצאת לפגרה. בכנסת שבה אנחנו בחרנו את האנשים, שאמורים לעבוד בשבילנו, הם יוצאים לחופש ואנחנו אומרים להם - שום חופש לא יהיה כאן. כולנו ביחד עולים לכנסת ישראל באמירה שאין חופש עד שכל החטופים חוזרים הביתה".
בסיום העצרת יצאו המשתתפים בצעדה לכיוון דיזנגוף ואבן גבירול.