נאסרה כניסתה לישראל של השליחה המיוחדת לשטחים הפלסטיניים מטעם מועצת האו"ם לזכויות האדם, פרנצ'סקה אלבנזה, שצייצה כי "הקורבנות בטבח 7 באוקטובר לא נרצחו בגלל יהדותם, אלא בתגובה לדיכוי הישראלי". כך הודיעו היום (שני) שר החוץ ישראל כץ ושר הפנים משה ארבל.
1 צפייה בגלריה
פרנצ'סקה אלבנזה
פרנצ'סקה אלבנזה
"צרפת והקהילה הבינלאומית לא עשו דבר כדי למנוע את הדיכוי הישראלי". פרנצ'סקה אלבנזה
השרים הכריזו על אלבנזה כ"מסורבת כניסה" למדינה, בהמשך להערה הקיימת במערכת הכניסה לישראל של רשות האוכלוסין וההגירה שלא מאפשרת להנפיק לה אשרה, לאחר שהציוץ שפרסמה הפך לסערה - ובעקבות ריאיון לגרדיאן הבריטי שבו טענה כי ישראל מפרה את הצווים שהוציא בית הדין בהאג על המלחמה בעזה.
אלבנזה התייחסה לאמירה של נשיא צרפת עמנואל מקרון ולפיה הטבח לפני 4 חודשים היה הגדול ביותר נגד יהודים במאה הנוכחית, ובהמשך לטענתה כתבה ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) כי "צרפת והקהילה הבינלאומית לא עשו דבר כדי למנוע זאת" - כשהיא מתכוונת ל"דיכוי הישראלי".
לדבריה, חרף ההחלטה בהאג, נמשכות התקיפות והרס התשתיות האזרחיות ברצועת עזה, ותנאי החיים שם הוחמרו. "ההרוגים אינם רק תוצאה של הפצצות וירי צלפים", אמרה. "זה קורה גם בגלל מחסור באספקה רפואית ובטיפולים, ולמרבה הצער, גם בגלל גישה לקויה למזון ומים לשתייה - מה שגורם לשתיית מים מזוהמים".
השרים כץ וארבל מסרו בתגובה כי "נגמר העידן שיהודים שותקים. אם האו"ם רוצה לחזור ולהיות גוף רלוונטי, ראשיו חייבים להתנער בפומבי מדבריה האנטישמיים של 'השליחה המיוחדת' - ולפטרה לאלתר. מניעת כניסתה לישראל אולי תזכיר לה מהי הסיבה האמיתית שבגינה החמאס שחט תינוקות, נשים ומבוגרים".
אלבנזה נחשבת לדמות ידועה לשמצה בישראל כבר זמן רב, ובעבר אף נמנעה כניסתה לשטחים הפלסטיניים בעקבות זאת. בין השאר, היא נאמה בנובמבר 2022 בזום בכנס של חמאס והג'יהאד הפלסטיני, ואמרה לבכירי ארגוני הטרור כי "יש לכם זכות להתנגד לכיבוש". היא גם רמזה בנאומה אז להתנגדותה לפתרון שתי המדינות לשני עמים, כשאמרה לקהל העזתי: "הגדה המערבית, מזרח ירושלים ועזה הם מה שנותר מפלסטין ההיסטורית. השפה הזו לא חדשה אבל היא תעזור לקהילה הבינלאומית להרגיש לא בנוח עם פתרון שתי המדינות".
ב-9 ביוני אמרה למגזין האיטלקי "אלטראקונומיה" כי "ישראל אומרת שהתנגדות שווה לטרור, אבל כיבוש דורש אלימות ויוצר אלימות". לאחר מכן היא הוסיפה כי "לפלסטינים אין מקום להתנגדות פרט לאלימות". במאי אמרה לערוץ טלוויזיה באיטליה כי "אלימות הפלסטינים היא בלתי נמנעת מכיוון שזכות הקיום של העם הפלסטיני נשללה במשך 55 שנים".