1 צפייה בגלריה
כיפה עם מגן דוד
כיפה עם מגן דוד
(צילום: Shutterstock)
המנהג המכונה "תשליך" לכבוד ראש השנה והימים הנוראים – שבמסגרתו "משליכים חטאים" למקור מים - קיים מאות שנים. אלא שנראה שיש מי שלא הבינו את הרעיון עד הסוף, והחליטו השנה לשפוך את התינוק עם המים.
הפורום החילוני, ארגון שנאבק בהשפעה הדתית בחברה בישראל, פרסם מסמך שבו פורטו תוכניות במערכת החינוך שעלולות להוביל לטענתו להדתה. אלא שכפי שכתב נדב איל בסוף השבוע האחרון ב"מוסף לשבת", במסמך שכותרתו "לוקחים אחריות על חינוך הילדים" הופיעו לא רק תוכניות של גופים אורתודוקסיים דתיים, אלא גם של ארגונים חילוניים או יהודים-ליברליים – שהם דווקא מהנפגעים הראשונים של ההדתה. הפורום החילוני – ארגון שאמור להיאבק במי שפועל להפוך את המדינה לדתית יותר, גזענית וסגורה יותר – יצא דווקא נגד מי שמקדמים ישראל ליברלית, מכילה ופלורליסטית.
מי הארגונים שברשימה? למשל, בינ"ה – הישיבה החילונית, שמקיימת הכשרות על יהדות מנקודת מבט חילונית, מודרנית וחברתית. מתברר שתכנים העוסקים בערכי מגילת העצמאות, בפערים חברתיים-כלכליים ובחזון לחברה הישראלית (אלו חלק מהתכנים שהציעה בינ"ה לתיכונים לפי אתר הארגון) – הינם נושאים שעשויים לקדם הדתה.
עוד ברשימה: התנועה ליהדות מתקדמת, דהיינו התנועה הרפורמית, שמאז המאה ה-19 סופגים אנשיה אלימות, חרמות וקללות בשל ההתעקשות להפוך את העולם היהודי לחופשי יותר. נראה שזה לא משנה שרבנים ורבות (התנועה מסמיכה גם נשים לרבנות) לא יכולים לחתן בישראל בגלל השליטה האורתודוקסית ברבנות. זה לא חשוב שהתנועה מקדמת שוויון, שיח חופשי ומחשבה חופשית ברוח היהדות. זה לא רלוונטי שהתנועה מקיימת תפילות לגברים ונשים ללא הפרדה, מקדמת זכויות נשים, מחבקת את הקהילה הגאה, מסייעת למיעוטים וכו'. כל מה שמשנה זה הסיפא – היהדות עצמה.
בנוסף מופיע ברשימה מכון שלום הרטמן, שמגדיר עצמו כ"מרכז פלורליסטי למחקר, להגות, ולחינוך יהודי", אשר "חותר להעמיק ולחדש את השיח הערכי בנושאי יהדות וישראליות במאה ה-21, פלורליזם דתי, מדינה יהודית ודמוקרטית, מדינת ישראל והעם היהודי, ויחסי היהדות עם דתות העולם". זאת הבעיה? פלורליזם דתי? שיח ערכי על יהדות? מדינה יהודית ודמוקרטית?
אין להאשים את הפורום בבלבולם בין יהדות לדת – הרי זה מה שמנסים קיצונים אורתודוקסים למכור לנו כבר 200 שנה. מהרגע שקמו התנועות הציונית והרפורמית בתגובה למודרנה, ניסה מיעוט יהודי קיצוני ושמרני לטעון שהיהדות היא דת, ולא לאום או תרבות. על זה הייתה המחלוקת בין החרדים לציונות הדתית בתחילת המאה ה-20, ויש שיטענו כמעט עד ימינו. רק השבוע ראינו את התבטאותו של ח"כ ישראל אייכלר בנושא. אז אם במשך 200 שנה משכנעים אותנו שזו המציאות, איך נאשים את מי שהשתכנע?
עופר צ'יזיקעופר צ'יזיק
אלא שמדובר בבלבול שהוא טעות מסוכנת. החילוניות והיהדות הליברלית צריכות להושיט יד זו לזו. יש להן אינטרס זהה – שתיהן נפגעות מכפייה דתית, מיהדות שמרנית ומסתגרת ומשליטה אורתודוקסית במערכות המדינה. גם סט הערכים היהודי-ליברלי הוא זהה או כמעט זהה לזה החילוני. זו לא בושה להכיר במורשת היהודית שלנו - מורשת של אמונה ב"ואהבת לרעך כמוך", מורשת של דאגה ל"גר, יתום ואלמנה", מורשת של "שחד על נקי לא לקח".
בגילוי דעת שהוציאו חלק מהארגונים שאוזכרו ברשימת הפורום החילוני, לצד ארגונים נוספים, נכתב כי "דווקא בעת הזו, אל מול התפיסה היהודית הגזענית, המיזוגנית וההומופובית, חשוב להילחם לא רק על הדמוקרטיה אלא גם למען יהדות סובלנית ומכילה". עוד לא מאוחר לשלב ידיים.
  • עופר צ'יזיק הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות", תלמיד רבנות רפורמית ובוגר תוכנית של בינ"ה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il