1 צפייה בגלריה
ההערכה: ההתייקרות לא תיבלם. ליברמן ומיכאלי
ההערכה: ההתייקרות לא תיבלם. ליברמן ומיכאלי
ההערכה: ההתייקרות לא תיבלם. ליברמן ומיכאלי
(צילום: עמית שאבי, מוטי קמחי, קובי קואנקס)
מחירי התחבורה הציבורית היו אמורים לזנק בכ-8.7%, לפי חלק מההערכות כבר ממחר, אך שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן - שהבינו כי הדבר ייראה רע על רקע גל ההתייקרויות במשק - החליטו ברגע האחרון לדחות את העלאת המחירים למועד לא ידוע. השניים, נציין, לא פרסמו כל התייחסות להתייקרות הצפויה, וכעת הודיעו רק על דחייתה ולא על ביטולה הסופי.

למעשה, ההחלטה הוסתרה מהציבור עד היום, וככל הנראה לא ניתן יהיה לעכב את ההתייקרות של מחירי התחבורה הציבורית מעבר לחודש אפריל או מאי. בנוסף, אם עד אז מחירי הנפט בעולם יתייקרו עוד, העלאת המחירים בתחבורה הציבורית עלולה להגיע אף לכ-10%.
ההתייקרות תחול על האוטובוסים והרכבות, ובנוסף תאושר בנפרד התייקרות של הנסיעה במוניות. נהגי המוניות, אגב, זועמים על העיכוב, ומאיימים בצעדי מחאה אם לא תאושר התייקרות משמעותית בנסיעות במונית כבר בימים הקרובים. לדבריהם, העלאת מחירי הדלק מצדיקה את העלאת תעריף הנסיעה במונית.
מלשכתה של השרה מיכאלי נמסר כי העלאת המחיר הייתה אמורה להיות מוכרזת בהתאם לסל התשומות בתחבורה הציבורית, בדומה להתייקרויות אחרות במשק. "ההעלאה במחירי התחבורה הציבורית נדחתה בכמה חודשים, בהם ייבחן מבנה המחירים בתחבורה הציבורית באופן הטוב ביותר לנוסעות והנוסעים וככזה שיאפשר להגדיל את השירות הארצי לכלל הציבור", נמסר.

הבקשה לדחיית עליית המחירים הוגשה לוועדת המחירים וזו קיבלה את הבקשה והמליצה לפעול בהתאם. לדברי מיכאלי, "בימים אלה של התייקרויות ועליות מחירים לציבור הישראלי, אני שמחה להוביל, יחד עם חברי שר האוצר, מהלך שבולם לחודשים הקרובים את עליית מחירי התחבורה הציבורית שלנו שמשמשת רבות ורבים כל כך".
בינתיים, נראה כי מחאת הצרכנים והתגייסות משרדי הממשלה עזרה - ויבואניות הענק דיפלומט, שסטוביץ וליימן שליסל התקפלו והודיעו כי ידחו את ההתייקרויות שתכננו, אם כי לזמן מוגבל. בעקבות אסם מנכ"ל דיפלומט גבי וימן הודיע היום כי החברה תדחה את עליות המחירים עליהן הכריזה עד פסח - בדומה לאסם. דיפלומט תכננה לייקר בין היתר את מוצרי נוטרילון, טונה סטארקיסט, קפה ג'ייקובס וקטשופ היינץ.
חברת שסטוביץ' נסוגה גם היא מההתייקרויות שתכננה לייקר את מוצריה, בין היתר פסטה ברילה. בדומה לסנו נראה שהיא לא מתכוונת לבטל את ההתייקרויות אלא להעמיק במבצעים. מוקדם יותר הודיעה חברת ליימן שליסל כי מסרה למשרדי הכלכלה והאוצר ש"למרות שאנו קשובים לרחשי לב הציבור, זה אינו אומר, שנוכל לעולם להחזיק ברמות מחיר שהפכו לבלתי כלכליות".