ההתייקרויות במשק גורמות לכעס ותסכול לא רק אצל האזרחים, אלא גם אצל המחוקקים שייתכן שיידרשו לטפל בקרוב בהצעות חוק שמבקשות למנוע התייקרויות מיותרות במשק. בשל כך, ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר (ד') על מנת לדון בנושא ביחד עם יצרנים, יבואנים ונציגי רשות התחרות. ynet העביר את הדיון בשידור חי
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפתח הישיבה קרא יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לראש הממשלה נפתלי בנט להקים קבינט ליוקר המחייה בו יהיו כל השרים הכלכליים והוסיף: "מי אחראי ליוקר המחייה? הוא באחריות הממשלה והמונופולים. הממשלה במיסוי יתר כמו דלק ובפתיחת שווקים ובהקטנת אגרות. הממשלה אחראית למה שהיא משפיעה עליו באופן ישיר. אבל גם המונופולים. אנחנו נאמנים לאסם, האם אסם נאמנה לאזרחים שלה? כנראה שלא. היא מפקיעה מחירים ומחלקת רווחי שיא". ביטון התייחס למנכ"ל דיפלומט נעם וימן: "פגשנו מנכ"ל של חברה עם שכר, בונוס ודיבידנדים של 30 מיליון שקל ב-9 חודשים. את זה מביאים מהצלחת של אנשים".
3 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: shutterstock)
ברקע, הלחץ מצד הצרכנים ושרי האוצר והכלכלה הובילו אתמול לניצחון חלקי, כאשר אסם הודיעה שתדחה את עליות המחירים בשלושה חודשים, עד לאחר חג הפסח. בתקופה זו, טענו באסם לאחר שיחה עם שר האוצר אביגדור ליברמן, "תתקיים בחינה מעמיקה של דרכים שונות למיתון ההתייקרויות של מוצרי הצריכה בישראל".
עוד לפני אסם, גם סנו הודיעה כי תוריד מחירים, אולם ל-ynet נודע כי היא לא תשנה את מחיר המחירון לקמעונאים, אלא תצא במבצעים. מנגד, דיפלומט ושסטוביץ עדיין לא חזרו בהן מהעלאות המחירים עליהן הכריזו.
בראיון לאולפן ynet אמר ביטון הבוקר: "אני הייתי רוצה שאסם יגידו שבשנה הקרובה הם לא מעלים מחירים. אני לא רוצה תרגילים ומניפולציות. הרי כשעשיתי דיונים על יוקר המחייה לפני חודשיים, אסם לא הגיעו ואף אחד לא הגיב, כי זה לא עניין אותם. מתי מגיבים? כשזה כואב בקופה. אבל מקבלים דו"חות יומיים של הכנסות ממכירות והם רואים בשבוע האחרון ירידה בהכנסות. זה הדבר היחיד שמשפיע. ולכן 'עד פסח' זו סנונית ראשונה, זה לא מספק".
הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן, התייחסה לפנייה של שרי האוצר והכלכלה: "רשות התחרות תעשה את התפקיד שלה ותמשיך בלי קשר למכתב כזה או אחר. לא צריך לבקש מאיתנו לאכוף את החוק ולהיות נשכניים. אנחנו על השווקים האלה. אם נזהה הפרה של החוק נאכוף. אנחנו רוצים לקדם תיקון שהציע היו"ר ביטון שמורשעים לא יוכלו לחזור לעסוק בתחום, או לאכוף נגד מי שפוגע בייבוא מקביל. האכיפה של הרשות גם נגד מונופולים או קרטלים או חשדות לתיאומים בין מתחרים אנחנו נהיה כאן. לא צריך להגיד לנו את זה. האכיפה היא רק אם יש עבירה או הפרה של החוק".
3 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
( צילום:נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
מנכ"ל וילי פוד, ארז וינר: "בסוף לאזרח שנכנס לסופר יש אפשרות לבחור. התפקיד שלנו, היבואנים הקטנים, הוא להביא אלטרנטיבה בלי להתפשר על איכות. אנחנו רווחיים בצניעות ובהיגיון. בשורה התחתונה האפשרות לגשת למדף ולהרים גבינה צהובה ב-29 שקל לקילו לא פחות טובה מהמוצר ב-44 שקלים לקילו ועדיין הציבור קונה את המוצר היקר. באירופה 80% מהעגלה היא לא מותגים, בישראל המצב הפוך ואם נשנה את זה יוקר המחייה ירד מאליו והחברות הגדולות יצטרכו להוריד מחיר מחוסר ברירה".
דודי מנביץ, יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים השיב הבוקר לפניית שרי האוצר והכלכלה לספקי המזון הגדולים וטען כי האמירות על עליות מחירים מצד היצרנים הינן "חסרות אחריות". בוועדה טען כי תעשיית המזון הישראלית הוזילה את המוצרים שהיא מייצרת מ-2013 ועד נובמבר 2021 ב-7 אחוז. אני קורא לממשלה לריסון עליות מחירים בשליטתה ותעשיית המזון תפעל במה שנמצא בשליטתה עד שצונאמי התייקרות המחירים יחלוף. חומרי הגלם בעולם מתייקרים בעשרות אחוזים. בתהליך הנוכחי ובעלויות שישנם יצרנים יסגרו ורמת התחרות תצומצם. תמכנו באופן מלא ביישום הרפורמה בייבוא, משום שאנחנו לא חוששים מתחרות משום יבוא. יש כאן תעשיית מזון ישראלית חזקה ואמינה שהוכיחה את עצמה בתקופת הקורונה. מי שחושב שיש מוצרי מזון יותר זולים בעולם מוזמן לייבא. אין עלינו חסמים".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) קראה לממשלה להפעיל את כוחה נגד החברות: "התפקיד שלנו כנבחרי ציבור הוא להשתמש בכל שוט, אנחנו צריכים לחייב אותם לא רק להקפיא את עליית המחירים, בטח נוכח התחזקות השקל, אלא לדרוש הורדת מחירים שגם ככה גבוהים מידי. בעוד ששכר המינימום שחוק ונמוך, כאשר המציאות היא שבני זוג שמשתכרים בשכר מינימום יחיו בעוני, התאגידים מייקרים את מוצריהם. אלה סימפטומים לאוזלת היד המערכתית ארוכת השנים ובפרט של רשות התחרות, שהפקירה את האינטרס הציבורי. התפקיד של הממשלה הוא לא לעודד לעשות חרם צרכנים או לשלוח מכתבים, תפקידנו להפעיל כל אופציה שעומדת בראשתינו כדי לשנות את המציאות המעוותת הזאת".
ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) קראה לחברי הכנסת לוותר על חלק משכרם ולהתגייס ולחשוב על הציבור. ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר בתגובה: "גם אנחנו צריכים לשלם חשבון חשמל".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטון, אמר בסיכום הדיון "ועדת הכלכלה תבקש מהממשלה בתוך חודש להציג תוכנית עבודה ממשלתית למאבק ביוקר המחייה שנגזרת ממכתב שר האוצר ושרת הכלכלה לגופים העסקיים בענף המזון שיש שם חשד לשליטה בנתח שוק שמאפשר לייקר מחירים באופן לא מידתי. התוכנית תוצג לוועדה בעוד חודש על ידי האוצר ומשרדי הממשלה הכלכליים יציגו בפני הוועדה גם הם.
"אנחנו קוראים לממשלה לחזק את ידי הרגולטורים ולהקצות להם את כל המשאבים והסמכויות לפעולה. העובדה שהמועצה לצרכנות נאבקת על קיומה זה לא ראוי. הממשלה נדרשת להביא לוועדה את כל תיקוני החקיקה שיאפשרו לרגולטורים לפעול ביתר שאת לפעול למאבק ביוקר המחייה. הוועדה קוראת לראש הממשלה לעמוד בראש קבינט יוקר המחייה. זה לא אשמת גורם אחד ואירוע חד פעמי זה אירוע מתמשך וכואב. במיוחד למשפחות בשכר מינימום. הנושא הכואב הזה מחייב טיפול אינטגרטיבי בהובלת ראש הממשלה והממשלה צריכה לעשות את חלקה במיסוי יתר ורגולציית יתר ופתיחת שווקים.
"חובתו של המגזר העסקי זה לנהוג בהגינות כלפי הצרכנים. יש חברות שמספקות לצרכן הזדמנות למוצר שאפשר לרכוש בזול אותן חברות שחושבות שהצרכן חייב להשתמש באסם או בקולגייט או בסנו לא חייבים להשתמש במוצרים האלה, כל עוד הם לא מופקעים. וזה חל על כולם. הרשימה ידועה. זה לא אנשים רעים אבל הם לא מבינים שיש להם אחריות. חובת הנאמנות שלהם כלפי האזרחים לא פחות גבוהה אני חושב שהם יהיו צריכים לעשות חשבון נפש והציבור יהיה ערני".
יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אלכס קושניר, הגיש אמש הצעת חוק שנועדה לדבריו להגביר את התחרות בענף המזון. לפי ההצעה, כל ספק שמחזור המכירות שלו בישראל עולה על חצי מיליארד שקל בשנה, לא יוכל לתפוס יותר מ-15% משטח המדף של אותו המוצר, וכל הספקים הגדולים יחד לא יוכלו לתפוס יותר מ-50% משטח המדף. "נמשיך לפעול למציאת פתרונות לטווח המידי והארוך למשבר שנוצר פה לאחר שנים של אוזלת יד", אמר קושניר.
עוד אמר קושניר, כי "מה שנעשה עכשיו על ידי יבואניות ויצרניות המזון, זה ניצול ציני ומופקר של המצב בעולם. גם הנוהג של הודעה פומבית על העלאת מחירים בתקשורת מצריך שהרשות לתחרות תיכנס ותבדוק תיאום מחירים בין חלק מהחברות".
3 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
הדיון בועדת הכלכלה. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
( צילום: דוברות הכנסת )

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר הוציא אתמול בערב מכתב לשרים ודרש להפחית את התשומות הגבוהות שעליהן אחראית הממשלה: "הממשלה צריכה להבין ש 'נאה דורש נאה מקיים'. אם הממשלה רוצה להפחית את יוקר המחייה, היא צריכה להפחית את תעריפי החשמל, המים, הארנונה והדלק שקפצו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים. הממשלה לא יכולה מצד אחד להקפיץ את התעריפים ומצד שני לצפות שהמחירים ירדו. האחריות לעליות המחירים נמצאת בידי הממשלה".
פורסם לראשונה: 07:06, 02.02.22