בתוך המהומה הפוליטית והכללית עם ההכרזה על בחירות, עולה גם החשש שהכנסת תפוזר ללא העברת חוק האחים השכולים, שאמור לתת לראשונה לאחים שכולים הכרה בסיסית מהמדינה, משרד הביטחון והביטוח הלאומי, ולא לבסס את כל הקשר שלהם לרשויות על הוריהם. אליסף פרץ, שאחיו אוריאל ואלירז ז"ל נהרגו בפעילות מבצעית, הפציר היום (ראשון) בשיחה עם אולפן ynet: "זה חוק חשוב שכולם צריכים לתמוך בו, יש פה תיקון עוול היסטורי".
"אני חושב שיש חוקים שאין בהם ימין או שמאל, כל מי שציוני בממשלה הזו וכל מי שאוהב את המדינה הזו צריך לתמוך בדבר הזה", אמר אליסף. "לא נכנס למפלגות ולא לפוליטיקה, זה חוק חשוב שצריך להעביר אותו, פשוט מאוד. יש דברים כל כך פשוטים וברורים שלא צריך לקיים עליהם הרבה דיונים".
2 צפייה בגלריה
אליסף פרץ אשר הקים את עמותת "האחים שלנו" לאחר מותם של שני אחיו
אליסף פרץ אשר הקים את עמותת "האחים שלנו" לאחר מותם של שני אחיו
"זה לא היה מספיק בשיח הציבורי". אליסף פרץ
(צילום: "אביץ" -סרטונים מעוררי השראה)
"כולם צריכים להצביע בעד החוק הזה ואני רוצה לדבר על המהות: יש פה תיקון עוול היסטורי אחרי המון שנים", הוסיף אליסף. "זה בא ונותן ביטוי ומקום לאחים ואחיות שכולים ושכולות בישראל".
פרץ סיפר כי הקים לפני חמש שנים יחד עם עוד אחים ואחיות שכולים עמותה בשם "אחים שלנו", שמטרתה להשמיע את הכאב והקושי של האחים השכולים. "זה לא היה מספיק בשיח הציבורי. שמח שהגיע למצב שגם בכנסת מבינים שצריך לתקן את העוול ההיסטורי. יש לנו סבלנות, אם זה לא יעבור עכשיו זה בטוח יעבור מאוחר יותר. אני חושב שכל מי שמבין והנושא יקר ללבו - שזה כל הציבור בישראל ובכנסת, מי שציוני ואוהב את המדינה - מקווה שיתמוך בחוק הזה".
2 צפייה בגלריה
מימין: אלירז פרץ ואוריאל פרץ ז"ל
מימין: אלירז פרץ ואוריאל פרץ ז"ל
מימין: אלירז פרץ ואוריאל פרץ ז"ל
(צילום: אלבום משפחתי)
-כמה שנים מחכים לתיקון הזה? "פועלים במגוון ערוצים, אם זה באופן פרטני החל מאחים שכולים שהמון זמן עובדים על הדבר הזה, אם זה ברמה הפוליטית שמקדמים את זה. כבר למעלה מעשור מנסים לקדם את הנושא. התהליך שקורה הוא שהורים שכולים מתבגרים, ברוך השם אין לנו יותר מדי הרוגים, אין לנו מלחמות גדולות - כמו כיפור וששת הימים - ושגם לא יהיו, והאחים השכולים הופכים להיות המספרים הגדולים. בעוד 20-30 שנה כשנעמוד בטקסי יום הזיכרון, נראה בעיקר אחים ואחיות שכולים. מקווה שזה מה שנראה, שלא יהיו עוד משפחות שכולות.
"הדבר הזה טבעי שיקרה, שיהיה מקום לאחים ולאחיות להשמיע דווקא את הזווית של הכאב וההתמודדות שלהם ואני חושב שזה תיקון חשוב ונכון, ואני מפציר בכל מי שיכול לקחת חלק ולקדם את החוק הזה - זה הזמן".
לפני שלושה שבועות, בשעה שהקואליציה כבר קרטעה אבל הבחירות לא היו ודאיות, אישרה מליאת הכנסת את חוק האחים השכולים בקריאה טרומית בתום דיון סוער. החוק אמור לתת לאחים שכולים הכרה בסיסית מהמדינה, משרד הביטחון והביטוח הלאומי, ולא לבסס את כל הקשר שלהם לרשויות על הוריהם. בנוסף, החוק גם מעניק להם זכאות לסל טיפולים רגשיים מורחב.
החוק עבר בהצבעה הקודמת ללא התנגדות. האחים השכולים מעוניינים להמשיך ולקדם את החוק: גם להם ברור שהסיכויים של החוק לעבור בקריאה שלישית בכנסת הזו נמוכים, אבל בכנסת ישנו מנגנון "דין רציפות" - שבו אם הצעת חוק עברה בקריאה ראשונה לפני הבחירות, הכנסת הבאה תוכל להמשיך ולקדם אותו מאותו שלב.
אלא שבאופוזיציה הכריזו בשבוע שעבר על חרם כללי על כל הצעות החוק של הקואליציה. בשל החרם הזה, החוק שמקדמת ח"כ מיכל שיר לא עלה לקריאה ראשונה ביום רביעי.