בישראל לא מודאגים לנוכח החלטת הממשל האמריקני להשיב לארה"ב את נושאת המטוסים פורד והספינות המלוות אותה שהגיעו עם תחילת המלחמה לאזור מזרח הים התיכון כדי להרתיע את חיזבאללה. וושינגטון עדכנה את ירושלים במהלך מבעוד מועד, ובמקביל הבהירה שיש לה מספיק כוחות באזור ושאם יתעורר צורך - היא תשלח לכאן כלים נוספים.
2 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים ג'רלד פורד
נושאת המטוסים ג'רלד פורד
נושאת המטוסים ג'רלד פורד
(צילום: AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Jacob Mattingly")
לפי דיווח אמש ברשת ABC, נושאת המטוסים הגדולה ביותר של ארה"ב תעזוב את האזור בימים הקרובים. נושאת המטוסים הייתה לקראת סיום הצבתה המבצעית כשנשלחה לים התיכון ביום שלאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ביחד עם חמש ספינות הקרב שלצידה.
בכיר אמריקני ציין כי שובה של נושאת המטוסים לבסיסה בנורפולק, וירג'יניה, תואם ללוח הזמנים וגם לאחר עזיבתה, לארה"ב יהיו עדיין יכולות צבאיות רבות באזור וגמישות, כולל משחתות וספינות טילים שמוצבות בים התיכון ובים האדום. במפרץ הפרסי שוהה כעת נושאת המטוסים אייזנהאואר, שהובאה לשם כדי להרתיע את איראן.
2 צפייה בגלריה
נושאת ה מטוסים של ארה"ב ג'רלד פורד שתתקרב לחופי ישראל
נושאת ה מטוסים של ארה"ב ג'רלד פורד שתתקרב לחופי ישראל
כך היא נראית מבפנים: ג'רלד פורד
(צילום: AP /Steve Helber, File)
ה"ג'רלד פורד", שנקראה על שמו של הנשיא ה-38 של ארה"ב, נחשבת לנושאת המטוסים המתקדמת ביותר בצי האמריקני. משרתים בה אלפי אנשי צי ועל סיפונה נמצאים מעל ל-75 מטוסי קרב, שני משגרי טילים נגד מטוסים, שני טילי קרקע-אוויר מסוג RAM ושתי מערכות מכ"ם נפרדות כדי מצד אחד להכווין את הטילים והמטוסים שלה, ומצד שני לאתר מטוסי אויב וירי טילים. חוץ מזה יש עליה גם שלוש מערכות נשק פלנקס, כלומר מערכת הגנה אקטיבית מבוססת תותחים כדי להשמיד טילים, רקטות וארטילריה שנורים עליה בטווח קצר, 4 מערכות מקלע 25 מ״מ (MGS) המיועדות להגן עליה מפני כלי שיט קטנים וארבע מערכות מקלע כבד M2 בראונינג אפס חמש ותיקות בקליבר 0.5 אינץ׳, לטובת כל שימוש אפשרי.
גם בלי כל המשקל העודף הזה, "ג'רלד פורד" מגיעה ל-100 אלף טון, מתפרסת על פני 337 מטרים לאורך ו-78 מטרים לרוחב הסיפון. כל זה לא מפריע לה לשוט במהירות של 56 קמ״ש (30 קשר), בעזרת הנעה של 2 כורים גרעיניים. בתחילה האמריקנים העריכו כי עלות בנייתה תהייה כ-5.1 מיליארד דולרים, אבל התקציב הזה הלך והתנפח לאורך השנים עד ל-12.8 מיליארד דולרים. לשם השוואה מדובר בסך הכל בכ-3 מיליארד דולרים פחות מסך התקציב הביטחוני של מדינת ישראל לשנת 2024. וזה לא כולל את עלות התחזוקה השנתית של 3 מיליארד דולרים ותהליך המחקר ופיתוח עצמו של המפלצת הימית הזאת שמוערך גם הוא בכ-40 מיליארד דולרים.
הספינה יכולה לפעול בכוחות עצמה בלב ים במשך שלושה חודשים ברציפות מבחינת מזון, אספקת דלק וציוד למטוסים. מה היא צריכה לתחזק? בית חולים שלם, למשל, כולל בית מרקחת, חדרי ניתוח וטיפול נמרץ, מעבדות, וצי של עשרות קציני רפואה ופרמדיקים. ישנם גם ארבעה חדרי כושר שמוקדשים כל אחד לקבוצת שרירים שונה: אחד לפלג גוף תחתון, אחד לעליון, אחד לחזה והאחרון לפעילות אירובית עם זירת אגרוף. מה עוד תוכלו למצוא בנושאת המטוסים הענקית? מעליות המחברות בין כל הקומות בספינה, קפלה, חנות מזכרות לתיירים ולאפסנים של ממורביליה צבאית, סופרמרקט שנראה כמו שק"ם שהגשים את החלום האמריקני, קפיטריה שמגישה ארבע ארוחות ביום עם עמדת BBQ, עמדת מיצים, בר סלט ופירות חופשי לאורך כל היום. ישנם גם טרקלינים בהם אפשר ליהנות מ-WiFi המרושת היטב ברחבי הספינה, ביליארד, קונסולת משחקים, מסכי טלוויזיה ענקיים שמשדרים גם בלב ים את מיטב הערוצים וסרטי הקולנוע של הוליווד.