שתי נציגות בכירות של אוניברסיטת תל-אביב, שהוזמנו ליריד אקדמי בינלאומי ביחד עם אקדמאים מכל העולם - עברו חוויה מזעזעת באוניברסיטת סידני שבאוסטרליה, כשעשרות מפגינים פרו-פלסטינים צעקו לעברן סיסמאות אנטישמיות ואנטי-ישראליות קשות.

3 צפייה בגלריה
מלאת שמיר
מלאת שמיר
פרופ' מלאת שמיר
3 צפייה בגלריה
המפגינים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת סידני
המפגינים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת סידני
המפגינים הפרו-פלסטינים מפוצצים את ביקור הנציגות
(מתוך יוטיוב)
הנציגות, פרופסור מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב ליחסים אקדמיים בינלאומיים, ושרון זיו-כפרי, מנהלת פיתוח בינלאומי בבית הספר הבינלאומי על שם לאוי - מצאו את עצמן לכודות במשך שעה וחצי בחדר עם המפגינים, בזמן שצוות האבטחה של האוניברסיטה נמנע מהתערבות. הסטודנטים הפרו-פלסטינים דרשו למעשה להחרים את אוניברסיטת תל-אביב ופוצצו את האירוע, עד שבשלב מסוים שתי הנציגות הישראליות החליטו לעזוב את המקום.
נשיא אוניברסיטת תל-אביב, פרופ' אריאל פורת, שיגר מכתב זועם למקבילו מאוניברסיטת סידני, פרופ' מארק סקוט, שבו דרש הסברים והבהרות על התנהלות האוניברסיטה ואף איים בניתוק הקשרים האקדמיים. "הביקור היה בהזמנת המוסד שלך וכלל השתתפות ביריד בינלאומי של אוניברסיטאות מכל העולם. מיד עם פתיחת האירוע, התקיימה הפגנה של מפגינים פרו-פלסטינים שצעקו סיסמאות אנטישמיות ואנטי-ישראליות קשות לעבר הצוות שלי. שתיהן נאלצו לסבול במשך שעה וחצי עם המפגינים בזמן שהנהלת האוניברסיטה לא עשתה דבר".
הוא הוסיף: "כפרופסור למשפטים ונשיא האוניברסיטה, אני מעריך מאוד את חופש הביטוי והזכות למחות. אולם מה שקרה בקמפוס שלך לפרופ' שמיר ולגב' זיו-כפרי הוא לא פחות ממחריד. זה היה מקרה אלים של תקיפה מילולית נגד שתי נשים, שנמנע מהן למלא את המטרה שלשמן הוזמנו לאוניברסיטת סידני".
נשיא האוניברסיטה דרש ממקבילו האוסטרלי הסבר להתנהלות מצד המוסד האקדמי על אי-מניעת האירוע הקשה. "האם האוניברסיטה ידעה על התקרית כשהתרחשה? האם ננקטו צעדים כלשהם למנוע את זה? האם תטילו אחריות על האחראים למתקפה המילולית על השתיים? האם מתנהלת חקירה כלשהי בנושא? אשמח לתשובות לשאלות אלו, כדי לקבוע אם ברצוננו להמשיך במערכת היחסים עם האוניברסיטה בהנהגתך", כתב פרופ' פורת.
3 צפייה בגלריה
המפגינים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת סידני
המפגינים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת סידני
ההפגנה מחוץ לקמפוס
(מתוך יוטיוב)
התקרית תועדה בדיווח בלעדי בערוץ "סקיי ניוז" האוסטרלי. מגישת התחקיר הביע זעזוע ממה שהגדירה כ"רדיפה והטרדה" שממנה סבלו הנציגות, שכל חטאן היה שהן ישראליות. היא תקפה בחריפות את האוניברסיטה, והוסיפה כי המפגינים התגאו בכך שהנציגות "עזבו את הבניין בפחד".
דובר אוניברסיטת סידני מסר בתגובה לדיווח: "התקרית נחקרת. אנו עובדים להבטיח שכל הסטודנטים המרצים והמבקרים ירגישו בטוחים ורצויים בקמפוס ומודעים לתקרית שאירעה. כצעד מנע, אירחנו את אוניברסיטת תל-אביב בבניין לימודי משפט שם הצבנו אנשי אבטחה. הייתה הפגנה שהפריעה וננקטו צעדי בטחון להבטיח את בטחון הקהילה שלנו. בשום שלב איש לא היה נעול או מעוכב. יש לנו היסטוריה ותיקה של אקטיביזם ולכל הסטודנטים זכות להביע את דעתם בחופשיות כל עוד זה נעשה בשלום ותוך שמירה על החוק. הם לא יכולים להפריע לחירות של אחרים והתקרית נחקרת".
מאז תחילת המלחמה, נראה שנרשמה החרפה ביחס לישראלים בחוץ לארץ, במיוחד במוסדות אקדמיים. הלילה דווח כי שני ניצולים ממסיבת הנובה, שבה נרצחו 330 צעירים על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, עוכבו במשך שעתיים בנמל התעופה של מנצ'סטר על ידי פקידי הגירה. לטענתם, הפקידים הטיחו בהם בין השאר: "כאן אנחנו הבוס, לא אתם", ו"אנחנו צריכים לוודא שאתם לא מתכוונים לעשות כאן מה שאתם עושים בעזה".