במקביל להערכות הגוברות בישראל שסבב נוסף מול איראן לאחר המלחמה ביוני האחרון אפשרי, ואף עשוי להיפתח הפעם בהפתעה מצד משטר האייתוללות, מערכת הביטחון לא ממתינה. מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר ברעם, הנחה את משלחת הרכש של המשרד בארה"ב לחתום על עסקה לרכישת שני מטוסי תדלוק נוספים לצה"ל מדגם KC46 מתוצרת בואינג, מעבר לארבעה שכבר נרכשו ונמצאים בתהליכי ייצור בסיאטל.
3 צפייה בגלריה
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46. ישראל תהיה המדינה הראשונה במזרח התיכון שתקבל מטוס מסוג זה
(צילום: יואב זיתון)
3 צפייה בגלריה
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
(צילום: יואב זיתון)

עוד על המטוסים החדשים:

ההחלטה מגדילה ביותר מפי שניים את יכולות חיל האוויר לבצע תקיפות בטווחי "המעגל השלישי" - ובהם איראן ותימן. הצי הנוכחי, מטוסי הראם הוותיקים המבוססים על בואינג 707 בני כ-60 שנה, היה אמור להתחדש כבר בעשור הקודם, אך המשברים הפוליטיים והיעדר תקציב ביטחון עיכבו מהלכי התעצמות קריטיים.
לפי התכנון, מטוס KC46 ראשון צפוי להגיע כבר בשנתיים הקרובות, ושאר המטוסים - כולל שניים שנוספו לעסקה - יגיעו בהדרגה עד שנת 2030. עם זאת, הראמים הישנים עשויים להישאר בשירות לפחות עוד מספר שנים, כדי לגבות את הצי החדש ולאפשר לחיל האוויר יכולות פעולה רחבות יותר בזירה הרחוקה.
מטוס תדלוק KC-46
(צילום: יואב זיתון)

המטוסים החדשים, שייקראו בחיל האוויר בשם העברי "גדעונים", יהיו הגדולים בצי ויצוידו במערכות מבצעיות מתקדמות מתוצרת ישראלית. היקף העסקה החדשה מוערך בכחצי מיליארד דולר, שימומן מכספי הסיוע האמריקני. המטוס הראשון צפוי להגיע לישראל בתחילת השנה הבאה, והוא יצטרף לצי מטוסי KC46 שנמצאים בשימוש מוביל בצבא ארה"ב, בעלי יכולות תדלוק מהירות וחדשניות יותר, אפשרות לתדלוק מטוסי קרב מכל הדגמים ואף מטוסי תדלוק אחרים, עם צינור (בום) ייחודי וחדשני, תוך הישענות על טכנולוגיות מתקדמות. בכך ישראל תהיה המדינה הראשונה במזרח התיכון שתקבל מטוס מסוג זה.
בחיל האוויר המליצו להגדיל את צי מטוסי התדלוק עוד לפני המערכה מול איראן, אך ההחלטה התגבשה בעיקר בשנתיים האחרונות, על רקע המעבר מלחימת צללים רבת שנים לעימותים גלויים וישירים. הדבר בלט במיוחד בשני הסבבים בשנה שעברה, באפריל ובנובמבר, שבהם הצליח חיל האוויר להשמיד נכס אסטרטגי מרכזי של איראן - סוללות נ"מ מתקדמות מדגם S-300 מתוצרת רוסית - ובכך לשלול מהאיראנים יכולת קריטית להגן על נכסיהם. מהלך זה פתח בפועל את מערב איראן, הקרוב יותר לישראל, לטייסות הקרב הישראליות.
3 צפייה בגלריה
מטוסי התדלוק שנרכשו
מטוסי התדלוק שנרכשו
מטוס KC46 לצד מטוס קרב. יאפשרו "לחנוק" את האיראנים במצור אווירי
(צילום: חיל האוויר האמריקני ובואינג)
הצלחות אלה חיזקו גם את הביטחון בדרג המדיני להוציא לפועל את מבצע "עם כלביא" בחודש יוני. בחיל האוויר מעריכים כי עם שישה מטוסי KC46 חדשים לצד מטוסי הראם הוותיקים, תוכל ישראל להפעיל כוח אווירי כמעט רציף מעל המדינה, ולמעשה "לעבור לגור באיראן" ולחנוק את האיראנים במצור אוויר. המשמעות היא שליטה חסרת תקדים במרחב אווירי בגובה נמוך גם מעל טהרן, תוך יכולת פעולה רציפה מעל מעצמה אזורית שמרוחקת כ-1,500 ק"מ מישראל וגדולה ממנה עשרות מונים.
רכש שני מטוסי התדלוק הנוספים צפוי להגדיל משמעותית את רצף הפעולה מול איראן, להכפיל ואף יותר את כמות גיחות התקיפה ביממה, ולהעניק גמישות מבצעית רחבה גם לטייסות אחרות כמו הכטמ"מים ביעדים מרוחקים. בחיל האוויר מעריכים כי הודות לשישה מתדלקים חדשים ניתן יהיה לקצר סבבי לחימה מאורכים - מיומיים שלושה או כשבוע - למחצית הזמן, בזכות היקף תקיפות גבוה יותר. "אם בחודש יוני הוטלו כ-3,500 חימושים במשך כשבועיים ברחבי איראן, בעתיד ניתן יהיה לבצע פעולה בהיקף דומה בתוך שבוע ואף פחות, תוך הפחתת הסיכונים למטוסים", מעריכים בחיל האוויר.
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר ברעם, הסביר כי "המתדלקים יחזקו את חיל האוויר - הזרוע האסטרטגית הארוכה של צה"ל - בכדי להגיע בעוצמה ובהיקפים גדולים יותר למרחבים רחוקים מאוד. נמשיך לפעול יחד כדי לחזק את צה"ל במערכה הנוכחית ולקראת אתגרי עתיד".
עידו נחושתןעידו נחושתןצילום: הרצל יוסף
נשיא בואינג ישראל, אלוף במיל' עידו נחושתן, הוסיף כי "בואינג גאה בשותפות ארוכת השנים שלה עם ישראל, שראשיתה עוד בימי הקמת המדינה. הרחבת העסקה בעוד שני מטוסי תדלוק תחזק את המערך האווירי של ישראל במטוסי התדלוק המתקדמים ביותר בעולם".