3 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מתנגדת להצעת חוק התרומות שתאפשר לנבחרי ציבור ומשפחתם לקבל תרומות מאזרחים למימון הליך משפטי. "יש להתנגד להצעה, שכן יש בה כדי להתיר ניצול של התפקיד השלטוני או של המעמד הציבורי של עובד הציבור לשם הפקת טובת הנאה, פרטית או אחרת, בניגוד מוחלט לדין הקיים שתכליתו שמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי ועל חובת הנאמנות הבלעדית של עובדי הציבור לאינטרס הציבורי", קבעה היועמ"שית בחוות דעת לוועדת השרים לחקיקה.
• לקריאת חוות הדעת המלאה - לחצו כאן
הצעת החוק של ח"כ עמית הלוי מהליכוד מבקשת לתקן את חוק שירות הציבור (מתנות), כך שיתאפשר לעובד ציבור ולבן זוגו המתגורר עמו, או לילדו "הסמוך על שולחנו", לקבל במתנה כספים למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים באמצעות גיוס כספים אקטיבי מגורמים פרטיים, גם כשהכספים ניתנים לעובד הציבור בגין תפקידו. ההצעה קובעת הסדר באשר לאופן גיוס תרומה, באמצעות עמותה ייעודית שתוקם, וכן הגבלות לעניין סכום התרומה, זהות התורמים, פרסום התרומה ודיווח למבקר המדינה, וכן הגבלה מצומצמת בדבר קבלת החלטות הנוגעות לתורמים על ידי עובד הציבור. הצעת החוק קובעת קנס למי שיפר את הוראות הסעיף המוצע.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הצעת החוק מבקשת לאפשר ניצול של התפקיד או של המעמד הציבורי לשם הפקת טובת הנאה אישית". נתניהו
(צילום: AFP)
בחוות הדעת נכתב כי "בשיטת המשפט הישראלית ישנם מספר מנגנונים שנועדו להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי ואת אמון הציבור בו, באמצעות הפרדה בין עובד הציבור לבין אינטרסים זרים. אחד המנגנונים החשובים בהקשר זה הוא חוק המתנות, שבנוסחו הנוכחי, אותו ההצעה מבקשת לתקן, קובע איסור לקבל מתנות בזיקה לתפקיד הציבורי, ועל ידי כך למנוע מצב בו נושא המשרה הציבורית יעמוד בפני צומת נאמנויות במילוי תפקידו – טובת הציבור או טובת מיטיבו. הצעת החוק מבקשת כאמור לפרוץ גדר זו, ולאפשר ניצול של התפקיד או של המעמד הציבורי לשם הפקת טובת הנאה אישית".
עוד נכתב כי "במבט רחב יותר, הצעת החוק עומדת בסתירה לרציונל הכללי שבבסיס המנגנונים השונים שנועדו להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי, שביניהם ניתן למצוא גם את עבירות השחיתות השלטונית. אל מול פגמים מהותיים אלו, תכליתה של ההצעה לא מבוססת, והאופן בו היא מנוסחת הוא רחב ביותר ונעדר מנגנונים אפקטיביים להגנה על טוהר המידות בשירות הציבורי.
"ההצעה עומדת בסתירה לפסיקה הנוגעת לחוק המתנות, לרבות מהעת האחרונה, ולמגמות בחקיקה שנועדו דווקא למנוע ככל הניתן מצבים בהם עובדי הציבור יגייסו כספים לצרכיהם האישיים", נכתב. "אימוץ הצעת החוק יביא לפגיעה ממשית באפשרות לשמירה על טוהר המידות בשירות הציבור ויפתח פתח של ממש לשחיתות שלטונית. גם לגוף ההצעה, היא מעוררת קשיים שונים".
לסיכום, נכתב כי "לאור כל האמור, ועל דעת היועצת המשפטית לממשלה, עמדתנו היא כי הצעת החוק פוגעת באופן מהותי בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו. ההצעה מנוגדת לתכליתו של חוק המתנות ולמגמה בפסיקה ובחקיקה למנוע מצבים בהם עובד הציבור יזכה בכספים בשל מעמדו זה. יש בה כדי לפתוח פתח של ממש לשחיתות שלטונית. על כן יש להתנגד לה".
3 צפייה בגלריה
נתן מיליקובסקי
נתן מיליקובסקי
העליון הורה לנתניהו להשיב כספים שקיבל. נתן מיליקובסקי
(צילום: MICHAEL FALCO / NYT)
באוקטובר האחרון הורה בית המשפט העליון לנתניהו להשיב 270 אלף דולרים מתוך 300 אלף דולרים שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי. העליון קבע לאחר עתירה של כמה גופים, בהם התנועה לאיכות השלטון, כי הכספים ניתנו לנתניהו בניגוד להוראות חוק שירות הציבור, המכונה "חוק המתנות" - ועליו להשיבם לעיזבונו של בן דודו המנוח.
בית המשפט הבהיר כי אף שמדובר בבני דודים, אסור היה לנתניהו לקבל ממיליקובסקי סכום כזה, בשל הקשרים העסקיים ביניהם. הרכב השופטים נימק כי אם קיימת קרבה עסקית ומשפחתית, כשהמרכיב הדומיננטי הוא זה העסקי - אז המתנה אסורה.