סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בצהריים (יום רביעי) כי כוחות צה"ל התקדמו בשעות האחרונות בדרום רצועת עזה, וכעת נמצאים בפאתי המחנה יבנא שבמרכז רפיח. בהמשך, דובר צה"ל אישר כי צוותי הקרב של חטיבת הנח"ל הצטרפו לאוגדה 162 במבצע ברפיח, שם פעלו הלילה בשכונות ברזיל ושבורה, בפאתי העיר, נגד יעדי טרור.
דובר צה"ל מסר כי הפעילות בשכונות אלה ברפיח החלה במטס תקיפה מקדים של מטוסי קרב נגד יעדי טרור של חמאס ברפיח, תוך הימנעות ככל הניתן מפגיעה באוכלוסייה אזרחית, לאחר שהאזרחים התפנו מהאזור.
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )

תקיפת בית הספר של אונר"א
(צילום: דובר צה"ל )

הילד עוזב - המחבל מחוסל
(צילום: דובר צה"ל )

לפי הדיווח ברויטרס, הכוחות עדיין לא נכנסו פנימה אל המחוז המרכזי, מאחר שהלחימה עדיין אינטנסיבית. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח, מפי גורמים מצריים, כי צה"ל שולט ב-70% מציר פילדלפי. לפי אותם גורמים מצריים, ישראל שולטת למעשה בכמחצית מהגבול הדרומי של ארצם עם רצועת עזה.
ברויטרס צוין כי תושבים ומחבלים אמרו שהטנקים של צה"ל תפסו עמדות חדשות ומערביות יותר לאורך גדר הגבול הדרומית עם מצרים. בנוסף, דווח, ההפצצות הלילה באזור היו "מהאינטנסיביות ביותר" מאז תחילת המתקפה שם.
אחד מתושבי רפיח סיפר לרויטרס כי "האש הישראלית של רחפנים, מסוקים, מטוסים וטנקים לא הפסיקה כל הלילה. הטנקים התקדמו בצורה מוגבלת לדרום-מזרח, תחת אש כבדה שלא הפסיקה לרגע".
3 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
הרס ברפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
3 צפייה בגלריה
הרס בחוף הים רפיח
הרס בחוף הים רפיח
(צילום: Eyad AL-BABA / AFP)
3 צפייה בגלריה
הרס בחוף הים רפיח
הרס בחוף הים רפיח
(צילום: Eyad AL-BABA / AFP)
תיעוד של אתרי השיגור שאותרו על ידי לוחמי צק"ח 401
(צילום: דובר צה"ל )

עוד נמסר מדובר צה"ל כי ביממה האחרונה, כוחות אוגדה 98 הפועלים במרחב ג'באליה בצפון הרצועה חיסלו מחבלים רבים בקרבות פנים אל פנים ובהכוונת תקיפות של כלי טיס ומטוסי קרב של חיל האוויר. באחת התקיפות, לוחמי חטיבת הצנחנים הכווינו כלי טיס שחיסל שמונה מחבלי חמאס ששהו במחסן אמצעי לחימה. המחבלים שחוסלו פעלו בתחומי הרקטות, הפעלת רחפנים וביצוע תצפיות על כוחותינו.
עוד נמסר כי לוחמי צק״ח 679 חיסלו ביממה האחרונה מספר מחבלים במרכז הרצועה בהיתקלויות ובירי טנקים. במהלך היממה האחרונה, כלי טיס ומטוסי קרב של חיל האוויר תקפו כ-130 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה, בהן חוליות מחבלים, מבנים צבאיים, עמדות תצפית ותשתיות טרור נוספות.
מוקדם יותר מסר דובר צה"ל כי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 שפועלים במרחב רפיח איתרו והשמידו אתרי שיגור טעונים ומוכנים לירי אל עבר שטח ישראל עם מספר קנים. לפי דובר צה"ל, לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 פועלים במרחב רפיח אל מול יעדי טרור, לצד התקדמות על ציר פילדלפי שבעזרתו ניהלו את הלחימה בימים האחרונים. אתרי השיגור שנמצאו מוקמו במזרח רפיח על ציר פילדלפי סמוך לגבול.
לפי אונר"א, כ-800 אלף בני אדם נמלטו מרפיח בתקופה האחרונה. בישראל אומרים שהנתון גבוה עוד יותר, ומגיע לכמיליון. בכל מקרה, בבלומברג פורסם הלילה כי ממשל ביידן צפוי לרכך את התנגדותו למבצע נרחב של ישראל ברפיח, לאור הפינוי ההמוני משם והמאמצים שעשתה ישראל כדי למנוע פגיעה באזרחים. לצד זאת, באתר פוליטיקו נכתב כי בממשל האמריקני מותחים ביקורת קשה על ישראל - שהצליחה לטענת המודיעין בארה"ב לחסל רק 30%-35% ממחבלי חמאס, בזמן ש-65% מהמנהרות נותרו שלמות. לטענת הממשל האמריקני, היעדר החלטה של ישראל בסוגיית "היום שאחרי" גורם לכך שחמאס משמר את כוחו, ומצליח לגייס מחבלים חדשים היכן שכוחות צה"ל לא נמצאים.
מוקדם יותר היום הודיע צה"ל על חיסולו של המחבל אחמד יאסר אלקרא, פעיל נ"ט מרכזי בחמאס. לפי צה"ל, אלקרא "הוביל תקיפות ומתווי טרור נגד כוחות צה"ל במהלך המלחמה והיה במעקב על-ידי החטיבה הדרומית. הוא לקח חלק במתקפת הטרור בעוטף עזה ב-7 באוקטובר ובמהלך הלחימה ביצע ניסיונות ירי רבים לעבר כוחותינו במרחב הרצועה".
במהלך ההיערכות לתקיפה של אלקרא, זוהה על-ידי יחידה 414 ילד בסמוך למחבל ולכן הכוחות חדלו את התקיפה מיד לאחר הזיהוי. "לאחר התרחקות הילד מטווח המבנה, בוצעה התקיפה שבה חוסלו שני מחבלים נוספים - צהיב ראאד אבו ריבה, מחבל נוחבה בחמאס, ואנס מחמד אבו רגילה - מחבל בג'יהאד האיסלאמי", נמסר מצה"ל.
בנוסף, מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת פיקוד הדרום ואגף המודיעין, חיסלו חמישה מחבלי חמאס שפעלו מתוך מתחם בית הספר פהמי אלג׳רג׳אוי במרחב דרג׳ תפאח בצפון רצועת עזה. בין המחבלים שחוסלו בתקיפה נמנה גם המחבל פאדי סלים, ראש מערך ההסברה בחטיבת עזה של הארגון. לצידו חוסלו שלושה מחבלים במערך המודיעין של הארגון ומחבל נוחבה נוסף.
לאחר מכן הודיע צה"ל גם על תקיפה בתוך מתחם בית ספר של אונר"א, שבו פעלו מחבלים של חמאס - ובהם פעיל נ"ט ומחבל נוחבה. "במתחם שנתקף היו אמצעי לחימה ביניהם מרגמות, נשקים ומטענים", נמסר. "התקיפה תוכננה ובוצעה בקפידה תוך שימוש בחימוש מדויק והימנעות ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים. בתום השמדת המתחם זוהו פיצוצי משנה רבים אשר העידו על הימצאות של אמצעי לחימה במרחב".
פורסם לראשונה: 13:14, 22.05.24