המודיעין האמריקני מעריך כי רק 30%-35% ממחבלי חמאס חוסלו מאז 7 באוקטובר, וכי 65% מהמנהרות של ארגון הטרור ברצועת עזה נותרו שלמות. כך דווח היום (רביעי) באתר פוליטיקו, בכתבה נרחבת שעוסקת בביקורת החריפה של ממשל ביידן על ניהול המלחמה של ישראל, שלטענת בכירים אמריקנים פוגעת בסיכויי ההבסה של חמאס.
עוצבת הקומנדו במזרח רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
סט א' של צילומי לוויין לפני ואחרי מ רפיח רצועת עזה שמעידים על התרוקנות עיר האוהלים אוהלים בגלל המבצע של צה"ל
סט א' של צילומי לוויין לפני ואחרי מ רפיח רצועת עזה שמעידים על התרוקנות עיר האוהלים אוהלים בגלל המבצע של צה"ל
האוהלים שפונו מרפיח
(צילום: Planet Labs Inc./Handout via REUTERS)
בינתיים, ולצד הדיווח הזה, דווח ברשת בלומברג כי ארצות הברית ריככה את התנגדותה למבצע ישראלי רחב יותר ברפיח, על רקע המאמצים של ישראל להקטין את מספר האזרחים שם ובכך להפחית את כמות הנפגעים. בימים האחרונים, נזכיר, אמרו בצה"ל כי כ-950 אלף עקורים עזבו את האזור - ואילו גם באו"ם דיברו על יותר מ-800 פליטים שנטשו. בתמונות לוויין משם ניתן היה לראות כי חלק גדול מהאוהלים שהוצבו באזור פונו.
המשמעות של "ריכוך" כזה עשויה להיות, למשל, הפסקת עיכוב משלוחי הנשק לישראל והסרת האיומים לעכב משלוחים נוספים.
עם זאת, אחד הגורמים בממשל ביידן ששוחחו עם פוליטיקו אמר כי ישראל לא מצליחה להחזיק בחלקים מרצועת עזה אחרי ש"ניקתה" אותם כביכול ממחבלים, ובכך אפשרה לחמאס לגייס מחבלים נוספים. עדות לכך ניתן היה לראות במבצעים החוזרים של ישראל באזורים שצה"ל כבר תמרן בהם בעבר ברצועה. הגורם מתח ביקורת על כך שלצד ההישגים הצבאיים, אין לישראל "משחק סיום אסטרטגי". לדבריו, הממשל האמריקני ימשיך ללחוץ על ישראל כדי להכין תוכנית שתתרגם את ההישגים הצבאיים לאסטרטגיה.
לפי הדיווח בפוליטיקו, בארה"ב אומרים שחמאס הצליח לגייס אלפי לוחמים חדשים תוך כדי המלחמה, מה שמסייע לו להתמודד עם המתקפות של ישראל. מחבלים רבים נוספים הצליחו להתערות באוכלוסייה האזרחית, ואחרים נמצאים במנהרות מתחת לאדמה - ולכן ישראל לא מצליחה להגיע אליהם. כך או כך, אומרים בארה"ב, הסיכויים של ישראל להשיג "ניצחון מוחלט" בהיעדר אסטרטגיה אפסיים. בכל מקום שהיא מפנה, מחדש חמאס את כוחו הצבאי.
2 צפייה בגלריה
רפיח, עזה
רפיח, עזה
ביידן לא צפוי להתנגד לפעולה ברפיח - אך דורש אסטרטגיה ל"יום שאחרי"
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / EPA)
הסנטימנט הכללי בממשל, נכתב בפוליטיקו, הוא שללא אחיזה בקרקע חמאס יחזור שוב ושוב למקומות שישראל מפנה - ולכן צריך לחשוב על תחליף לארגון הטרור. הם אף כינו זאת "תבוסה עצמית", וציינו כי ישראל "פותחת דלת להישארות חמאס".
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הזכיר זאת לאחרונה, כשאמר כי "נסיגה של כוחות ישראלים עלולה להשאיר ואקום שיתמלא בכאוס, באנרכיה - ובסופו של דבר שוב על-ידי חמאס". את הכאוס והאנרכיה הללו, לדברי בלינקן, ישראל צריכה למנוע על-ידי תוכנית מסודרת ל"יום שאחרי" חמאס, שתתחיל לפעול באזורים שבהם צה"ל תמרן ופגע בארגון הטרור אנושות.
שר הביטחון יואב גלנט, נזכיר, קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לדון בתוכנית כזו - וגם השר בני גנץ, שהציב זאת כחלק מהאולטימטום שלו לפרישה מהממשלה. אתמול התייחס נתניהו לסוגיית "היום שאחרי", ואמר בריאיון לרשת CNN כי "אני לא מתכוון ליישב מחדש את עזה".
הוא ציין כי "חלק מהתומכים שלי לא מרוצים מזה, אבל אמרתי כל הזמן שלא נתנחל שם בחזרה". ראש הממשלה הדגיש בריאיון כי "ב'יום שאחרי' צריך להיות שם שלטון אזרחי של תושבי עזה עם פיקוח של מדינות ערב. אם יש כאלה שרוצים שנשים שם את הרשות הפלסטינית שעדיין מחנכת ילדים לשנוא את ישראל ועוזרת למחבלים - זו זכותם, אבל זו לא עמדתי".