הממשלה דנה אמש (יום שלישי) בישיבה המיוחדת שלה באישור עסקת החטופים עם חמאס, שלפיה ישוחררו 50 אימהות, ילדים ונשים מבוגרות בארבעה ימי הפוגה - שבמהלכם חמאס ינסה לאתר אימהות וילדים נוספים. ישראל, מצידה, תשחרר 150 אסירים ביטחוניים - נערים ונשים שלא הורשעו ברצח - כשלפי העסקה, עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 יקבל חמאס 3 אסירים נוספים, ועבור כל 10 חטופים - יום הפוגה. ההסכם צפוי לצאת לדרך ביום חמישי.
הסיבה לכלילתן של נשים מבוגרות כבר בעסקה הנוכחית, עם האימהות והילדים, היא שבאמצעות השבתן יוכל חמאס להגיע למכסת החטופים המשוחררים שאליה התחייב, 50. חמאס טוען כי הוא יודע מה מיקומם של 30 ילדים ושמונה אימהות בלבד מתוך כ-50 המוחזקים ברצועה, וכי את שאר הילדים והאימהות מחזיקים גורמים אחרים בעזה. הוא טוען שאת ימי ההפוגה ינצל כדי לאתר את הנוספים, לקראת האפשרות של הרחבת העסקה.


לפי נתוניה של ישראל, בידי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מוחזקים 195 ישראלים, בהם 40 ילדים ו-58 נשים ישראליות, כך שבסך הכול כוללת רשימת החטופים שעשויים להיכלל בשלבים השונים של העסקה 98 בני אדם. ההערכה בישראל היא ש-75 מהם הם כאלה שחמאס יודע היכן הם או יכול למצוא אותם. כ-10 ילדים מוחזקים על-ידי הג'יהאד האיסלאמי וגורמים עצמאיים. כך או כך, ישראל העבירה לחמאס את רשימת השמות של ה-98, ואינה יודעת את מי מתוכם הוא ישחרר.
בשלב הראשון של העסקה אמורות להיכלל לפחות 12 נשים מבוגרות, שישלימו את רשימת החטופים המשוחררים ל-50. בנוסף מוחזקים בעזה 41 עובדים זרים, שאינם נכללים בעסקה הנוכחית. אף שהעסקה מתמקדת בילדים ובנשים, לא ישוחררו בה חיילות חטופות. בידי חמאס יש חמש כאלה.
לפי ההסכם עם חמאס, ישראל תקבל מדי ערב את רשימת המשוחררים של היום שאחרי, כשהצפי הוא שבימי ההפוגה הראשונים ישוחררו כ-12 חטופים מדי יום. ביום החמישי יודיע חמאס אם מצא חטופים נוספים במהלך ארבעת ימי ההפוגה, ועל כל עשרה חטופים שימצא הוא יקבל יום הפוגה נוסף.
3 צפייה בגלריה
כינוס קבינט המלחמה
כינוס קבינט המלחמה
כינוס קבינט המלחמה לפני ישיבת הממשלה, הערב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אם חמאס יפר את ההסכם, ישראל תחזור לתקוף, ומבטיחה שחמאס "ישלם מחיר כבד על כל הפרה". בישיבת הממשלה הערב אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים כי במסגרת ההסכם עם ישראל הסכים חמאס לאפשר ביקורים של הצלב האדום אצל חטופים והעברה של תרופות אליהם.
באשר לאסירים הפלסטינים נקבע כי כל אסיר שתשחרר ישראל יחזור לביתו, בין אם ביו"ש ובין אם בעזה. בישראל מעריכים שבאופן ריאלי מספר החטופים המשוחררים יעמוד בסופו של דבר על 50 עד 70 איש, אך יש הבנה שאם חמאס יצליח לאתר עוד חטופים - מספר ימי ההפוגה יגדל. גורם מדיני אמר הערב שגם המספר 80 אינו מופרך. הממשלה, למעשה, תאשר מראש שחרור של כ-300 אסירים - כדי להיות מוכנה לשחרור של עד מאה חטופים.
לפי הסיכום, שחרור האסירים הפלסטינים יחל בכל יום רק אחרי הגעת החטופים לישראל. במסגרת תהליך השחרור יועברו תחילה החטופים לצלב האדום, ואחר כך יקלטו אותם כוחות צה"ל, הנערכים לכך לוגיסטית ורפואית.
גורם מדיני הסביר אמש כי אחרי שהממשלה תאשר את עסקת החטופים יינתנו לציבור 24 שעות להגשת עתירות נגד העסקה, ולאחר מכן יחל השחרור. הוא הדגיש כי כל המשוחררים הם אנשים חיים, ישראלים ולא זרים. ייתכן שחמאס יבחר לשחרר גם זרים ממדינות אחרות, כמו תאילנד, אך לפי הגורם, שחרור כזה אינו חלק מהמתווה.
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
מפגינים ליד הקריה בתל אביב בדרישה לחתום על העסקה, הערב
(צילום: שאול גולן)
בהסכם עם חמאס נקבע עוד כי בכל יום של הפוגה ייכנסו לעזה ארבע משאיות דלק, ארבע משאיות גז ו-200 משאיות של ציוד הומניטרי, וישראל תפסיק לשש שעות את איסוף המודיעין.
צה"ל, מבחינתו, נערך לימי ההפוגה ולאפשרות שחמאס או פעילי טרור אחרים יפרו אותם - בין היתר כלקח מיום שישי השחור במבצע צוק איתן, שבו נהרגו רס"ן בניה שראל, סמ"ר ליאל גדעוני וסגן הדר גולדין, שאף נלקח בשבי. "יש לנו מחויבות מוסרית וערכית לביטחונם של החטופות והחטופים ולהשבתם הביתה למשפחותיהם", אמר אמש דובר צה"ל. "ליבנו עם החטופים בעזה - ילדים, נשים, גברים וזקנים, בהם גם חיילי צה"ל, שנחטפו על ידי ארגון טרור אכזר ומוחזקים כעת בעזה. נעשה הכול להשיבם מהר ככל האפשר. נדע להיערך לכל עניין בשטח במסגרת העסקה וגם נדע לשמור על המתווה שיסוכם. צה"ל יידע לעמוד בכל סיכום ולשמור על ההישגים הצבאיים שלו. מדובר פה על מלחמה ארוכה שיש בה הרבה מאוד שלבים".
בבתי החולים נערכים לקליטת החטופים במתחמים נפרדים. המרכז הרפואי שניידר צפוי לקלוט את הילדים, ואילו בתי החולים שיבא, וולפסון, איכילוב, שמיר (אסף הרופא) וסורוקה יקלטו את הבוגרים יותר. בנוסף, הונחו בתי החולים "להקפיד על תיעוד של כל ממצא גופני היכול להעיד על פשעי מלחמה".
פורסם לראשונה: 20:51, 21.11.23