התנאי העיקרי לקידום הידברות בסוגיית המהפכה המשפטית - עצירת החקיקה לפני הצבעה בקריאה ראשונה ל-60 יום. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הציג בצהריים (רביעי) במליאת הכנסת את הקווים האדומים שלו בנושא שמסעיר את המערכת הפוליטית והמשפטית, כמה שעות לאחר שהבהיר בריאיון ל-ynet radio כי הוא "לא מנהל משא ומתן עם אנשים ששמים לי אקדח לרקה". ynet העביר בשידור חי את נאומו של לפיד.
המתווה שמציע יו"ר האופוזיציה כולל כמה שלבים: בזמן עצירת החקיקה בסעיפים שכבר אושרו בוועדת החוקה (שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וחסימת בג"ץ מלדון בחוקיות חוקי יסוד), יקים נשיא המדינה צוות מקצועי שיגבש נייר עמדה ראשוני לשרטוט ההסכמות וחילוקי הדעות.
לאחר מכן יוזמנו לנשיא בנפרד נציגי המערכת המשפטית ונציגי הקואליציה והאופוזיציה כדי לקבל את תגובתם. רק לאחר מכן יגבש הנשיא את הצעתו לפתרון מקובל על כל הצדדים. בכירים בקואליציה אמרו בתגובה: "הצעת לפיד היא נון-סטרטר. מה הוא חושב, שנקפיא את החקיקה ל-60 יום? זה לא יעלה על הדעת".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר האופוזיציה ח"כ לפיד במליאת הכנסת
(צילום: רפי קוץ)
אינפו הדרישות והמתווה של לפיד
"כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא ניקרע לשני עמים, אני רוצה לשים כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. מה פירוש ועדה נשיאותית, איך היא אמורה לעבוד", אמר לפיד. "נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה, כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך.
"60 יום זה הרף עין בחיי הדמוקרטיה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם זה ייקח עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא. ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, במשכן הנשיא, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית".
לפיד אמר עוד: "הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון 'תכלית', ואת המכון למדיניות העם היהודי, מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה - ויגבש איתם נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות ואת חילוקי הדעות. במהלך גיבוש נייר העמדה הזה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל והכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הביטחון, כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי ובטחוני. כרגע אין תהליך כזה, שבו יש בחינה מעמיקה של ההשלכות הכלכליות והביטחוניות.
"בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו את נציגי המערכת המשפטית, בראש ובראשונה את נשיאת העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, שופטים עליונים בהווה ובעבר ואת היועצת המשפטית לממשלה, כדי לקבל מהם את תגובתם ועמדתם על נייר העמדה שגובש. בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו - בנפרד - את נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה כדי לקבל את הערותיהם על הנייר. רק לאחר מכן יגבש צוות הנשיא את הצעתו".

לסיכום דבריו אמר לפיד: "ההצעה הזו תונח לעיון בפני הציבור הישראלי ואז הנשיא יזמין אליו פעם נוספת את נציגי הקואליציה והאופוזיציה, הפעם ביחד, כדי לקיים משא ומתן רצוף בתיווכו שיוביל לרפורמה אמיתית, מוסכמת, שלא תפרק את הדמוקרטיה ואת הפרדת הרשויות, אלא תחזק אותה.
"כך צריך להתנהל הליך רציני בנושא רציני, בניגוד להליך החפוז, חסר האחריות, המוטה וההרסני שמתנהל היום בכנסת. אמרתי פעמים רבות במהלך השנים וגם בשבועות האחרונים, אין מערכת שאין מה לתקן בה ולשפר בה, ובכלל זה המערכת המשפטית. אלא שאם רוצים לתקן, צריך לתקן בהליך תקין".
לפיד פנה לחברי הקואליציה ואמר: "ניצחתם בבחירות. איש אינו טוען אחרת. אבל ניצחון בבחירות לא הופך כל מעשה שלכם לחוקי. אתם לא יכולים מחר בבוקר להעביר חוק שאומר שלנשים אסור לצאת מהבית, אתם לא יכולים להעביר חוק שלמצביעי ש"ס מותר לעבור באור אדום, ואתם לא יכולים להעביר חוק שמבטל את הפרדת הרשויות ואת הדמוקרטיה הישראלית.
"מאות אלפי אנשים עלו ביום שני לירושלים. האנשים האלה הם ציונים, הם פטריוטים, הם מלאים באהבת ישראל. האנשים האלה הם משרתי המדינה ונאמניה, וגם מפתחיה ובוניה. הם באו להגיד לממשלה שהם לא ישתקו ולא יישבו מן הצד ויראו איך ישראל הופכת לדיקטטורה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
רוטמן ולוין. חקיקת המהפכה המשפטית נמשכת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר שנענתה מוקדם יותר בקשתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג להוריד מסדר היום כמה מהחוקים שבמחלוקת ולדחות את ההצבעה עליהם לשבוע הבא, צייץ לפיד: "כל אדם שיצא מהבית להפגין עם דגל ושלט יכול להגיד היום לעצמו – נלחמנו ביחד והצלחנו לעכב את חוקי דריסת הדמוקרטיה שלא יעלו היום להצבעה במליאת הכנסת. תודה, זה בזכותכם. חייבים להמשיך ולהיאבק יחד ברחובות ובכנסת על נשמתה של המדינה".
עם זאת, דקות ספורות לאחר הציוץ של לפיד מסרו שניים ממובילי המהפכה המשפטית - שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן - הודעה משותפת, ולפיה חקיקתה נמשכת כרגיל.
"החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם", אמרו לוין ורוטמן. "חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש".