משדר הבוקר של אולפן ynet

עדיין לא ברור מי שיגר הלילה ואמש את הרקטות משטח סוריה. ארגונים פלסטיניים קיקיוניים לקחו אחריות לשיגורים, ייתכן שדאעש אחראי להם, אבל לעת עתה זהות המשגרים לא ידועה בוודאות. תקיפות צה"ל כוונו תחילה למקומות השיגור כדי לשתק שיגורים נוספים, והן נעשו באמצעות ארטילריה וכטב"מ.
אבל אלו לא היו המטרות היחידות שצה"ל תקף. בהמשך הלילה תקפו מטוסי קרב מכ"ם מצפון לדמשק ומתחם מאוד משמעותי של דיביזיה 4, שהמפקד שלה הוא מאהר אסד, אחיו של הנשיא בשאר. גם התקיפה הזו הייתה באזור דמשק, ולא באזור שממנו נורו הרקטות.

2 צפייה בגלריה
כוח צה"ל בנטור
כוח צה"ל בנטור
כוח צה"ל בקיבוץ נטור
(צילום: AFP)
הסיבה לתקיפה של המכ"ם ושל דיביזיה 4 היא כוונה של צה"ל, באישור שר הביטחון וראש הממשלה, להעביר מסר חריף למשטר הסורי שמאפשר ירי משטח סוריה לשטח ישראל של גורמים שונים, כולל מיליציות איראניות ששיגרו בשבוע שעבר את המל"ט שיורט מצפון לכינרת.
למעשה, צה"ל בהנחיית שר הביטחון יואב גלנט פעל בסוריה בדיוק על פי אותו עיקרון שעל פי הוא פועל ברצועת עזה - פגיעה בגורם האחראי על השטח (אסד בסוריה, חמאס בעזה), ולא רק בארגון שביצע את הירי.
דיביזיה 4 נחשבת נאמנה לאיראן, מה שמרגיז מאוד את הרוסים בסוריה, שרואים בה ובמפקדה אויבים שמפריעים לנורמליזציה בסוריה וכאלה שמעניקים פרוטקשן לסחר בסמים. כך שהתקיפה נועדה להעביר מסר כללי למשטר הסורי, שיפסיק לשתף פעולה עם האיראנים ועם מי שפועל בשמם ועבורם.
2 צפייה בגלריה
חמ"ל אוגדה 210
חמ"ל אוגדה 210
חמ"ל אוגדה 210 עוקב אחרי התקיפה בסוריה
(צילום: דובר צה"ל)
לאחרונה מתקיים תהליך מואץ של התקרבות בין המשטר הסורי לבין מדינות ערביות מתונות, ובראשן סעודיה וירדן. מצרים גם הזמינה את סוריה להשתתף במושב הבא של הליגה הערבית, אות לחזרתה לחיק העולם הערבי.
אבל התהליך הזה עשוי להשתבש אם משטר אסד ימשיך לתמוך באיראנים ולתת להם להשתלט על סוריה. התגברות ההתפשטות האיראנית בסוריה, גם לכיוונים אזרחיים, מתרחשת על רקע צמצום הנוכחות הרוסית בסוריה, ופינוי חלק מהכוחות לטובת המלחמה באוקראינה.
האיראנים ניצלו זאת כדי להתפשט לכיוונים נוספים בסוריה, כולל כיוונים אזרחיים, מה שמרגיז את הרוסים – ובעניין זה יש לישראל זהות אינטרסים איתם. רוב התקיפות בעשרת הימים האחרונים נועדו להעביר לסוריה את המסר שלפיו אסד צריך למנוע מאיראן להשתלט על המדינה.

מחויבות להגנת אל-אקצא

נבדקת האפשרות הסבירה שהשיגורים הלילה בוצעו על ידי דאעש. הארגון עדיין נמצא בכפרים ובעיירות סוריים וגם פעיל צבאית באזור שמול משולש הגבולות, שממנו בוצע הירי. סיבה אחרת לחשד זה היא הרקע הדתי. דאעש הוא ארגון מוסלמי סוני פונדמנטליסטי, הרואה את עצמו כמחויב לתרום את חלקו להגנת אל-אקצא.
גם הביצוע הכושל של הירי מחזק את ההערכה הזו - דאעש בסוריה עובר ימים קשים לאחר שהאמריקנים חיסלו את מפקדו. אבל כאמור, באמ"ן עדיין לא יודעים בוודאות מי האחראי לירי הרקטות, שכמה מהן התפוצצו בשטח סוריה וירדן.