קבלה חלקית של תשובת המדינה שביקשה דחייה בפעם התשיעית, לצד ביקורת: בג"ץ החליט אחר הצהריים (שלישי) כי יאפשר למדינה להגיש את תשובתה בעתירה לפינוי חאן אל אחמר עד 2 באפריל, אך הזהיר כי אם לא תתקבל תשובה עד התאריך הזה - ישקול לקבל את העתירה ויורה על פינוי המאחז הבדואי הבלתי-חוקי. המדינה ביקשה לדחות את תשובתה בארבעה חודשים, אולם בג"ץ החליט כי יאפשר לה פחות מחודשיים להגיש את תשובתה.
3 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
שופט נעם סולברג
שופט נעם סולברג
השופט סולברג. "להחליט שלא להחליט - לא מקובל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפסק הדין קבעו השופטים נועם סולברג, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין כי דיון בעתירה, לאחר תשובת המדינה, יתקיים ב-1 במאי. מדובר באמצעי לחץ וביקורת של בית המשפט על המדינה.
השופט סולברג מתח ביקורת על המדינה בפסק הדין, וקבע כי היא למעשה מצהירה בפני בית המשפט דבר אחד, ועושה דבר אחר. "העתירה תלויה ועומדת – זה קרוב לארבע שנים תמימות. את מורת רוחנו מ'גרירת הרגליים' הבענו שוב ושוב, בשורה ארוכה של החלטות; אין צורך להרחיב יתר על המידה. די אם נאמר, כי דעתנו אינה נוחה כלל מהתנהלות משיבי המדינה, שאף סותרת את עצמה מיניה וביה", כתב השופט.
הוא הוסיף: "מחד גיסא נטען, שוב ושוב, ובכלל זה גם בבקשת הארכה שלפנינו, כי 'הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר'; ומאידך גיסא, פעולות המשיבים עד כה מלמדות לכאורה דווקא את ההיפך – כי נוח להם המצב הקיים: אחת לכמה חודשים תוגש בקשת ארכה, העותרת תתנגד לה, בית המשפט ייעתר לה, גם אם בחירוק שיניים, ועולם כמנהגו נוהג. 'להחליט שלא להחליט'. דרך פעולה זו, אולי אפשרית במקרים מסוימים, מחוץ לכותלי בית המשפט, אך אינה מקובלת עלינו; ודאי לא לאורך זמן כה רב, כאשר ברקע תלויה ועומדת עתירה, הממתינה לבירור ומענה, לבטח כך, לאחר שהוצאנו מלפנינו צו על-תנאי".
השופטים ציינו כי אינם מתעלמים מכך שהממשלה בראשות בנימין נתניהו הוקמה בסוף דצמבר האחרון, ומכך שראש המל"ל נכנס לתפקידו בתחילת ינואר והרמטכ"ל באמצע ינואר. "ועדיין, בראייה לאחור, ובמבט צופה פני עתיד, אין בכל אלה כדי להצדיק דחייה כה ארוכה, למשך 4 חודשים נוספים. בפרט, כשלא ניתן לדעת אם בקשת הארכה הנוכחית היא אחרונה, וכאשר הניסיון מלמד, כי דחייה גוררת דחייה, ותשובה מהותית – איִן", הם קבעו בפסק הדין. השופטים החליטו באופן חריג כי המדינה תישא בהוצאות העותרת - תנועת רגבים.
התנועה מסרה בתגובה להחלטת בג"ץ כי "גם ביום קר כזה, בג"ץ לא צריך להוציא את הערמונים מהאש עבור ממשלת ישראל. הממשלה צריכה לגבש תכנית עבודה לפינוי ואכיפת החוק בחאן אל אחמר, כחלק ממאבק בהשתלטות הממוסדת של הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון. מדינת ישראל חייבת להתנהג כבעלת הבית, גם מול לחץ אמריקני, אחרת אף גורם בעולם לא יתייחס ברצינות למדינת ישראל".
מידידי הג'האלין נמסר בתגובה להחלטה כי "בזמן שנותר, על המדינה לאמץ את התוכנית המוכנה להפקדה שקידמה הממשלה הקודמת ותוכננה על ידי בעלי המקצוע. תוכנית המסדירה את החאן על אדמות מדינה בסמוך למקומו, תוך שמירה על צרכיהם ומאפיינים התרבותיים של אנשי החאן".
בשבוע שעבר ביקשה המדינה - והפעם ממשלת הימין שבה שרים רבים שהציבו את הפינוי בראש סדר העדיפויות - לקבל ארבעה חודשים נוספים לתשובתה בנוגע לפינוי. בבקשת הדחייה עד 1 ביוני נכתב כי "הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה, אבל בהינתן מורכבות הסוגיה העומדת על הפרק ורגישותה, כמו גם העניין הרב שהיא מעוררת בקרב גורמים שונים בקהילה הבינלאומית והשלכותיה על יחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל בעת הנוכחית, הונחו גורמי המקצוע בקרב משיבי המדינה להשלים את עבודת המטה הנדרשת לשם גיבוש המענה המדויק לצו על תנאי עליו".
באופוזיציה ואף בתוך הליכוד מתחו ביקורת חריפה על בקשת הדחייה. בין המבקרים היו ח"כ דני דנון שנותר מחוץ לממשלה וסייר בחאן אל אחמר ימים לפני בקשת הדחייה, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית.
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה