שורת פרופסורים ישראלים עתרו לבג"ץ נגד החלטתו של שר החינוך יואב קיש לבטל את הענקת פרסי ישראל בכל תחומי ההצטיינות והידע השנה. העותרים, בהם חתן פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, יחד עם עמותת "בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל", מטה מאבק באקדמיה ופורום העסקים של ישראל, מבקשים כי ההחלטה תבוטל, וכן צו ביניים שיאסור על פיזור הוועדות הציבוריות - ועדות הפרס שמגבשות את ההמלצות על הזוכים בקטגוריות השונות.
1 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
השר יואב קיש
(צילום: יריב כץ)
השר קיש ספג ביקורת חריפה עקב החלטתו בחודש שעבר להעניק השנה את פרס ישראל רק בקטגוריית תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית, ולא לחוקרים מתחומים שונים. באקדמיה קראו לקיש לחזור בו מהחלטתו, ומאוחר יותר דווח כי השר דחה את הענקת הפרסים השנה כדי למנוע מיזם ההייטק איל וולדמן, שמעורב במחאה נגד הממשלה, זכייה בפרס בקטגוריית היזמות. קיש הכחיש את הדברים, אך וולדמן טען שלשום בוועדת המדע של הכנסת כי "השר לא פעל על דעת עצמו, אלא על פי הוראות מגבוה".
טענתם של עשרות הבכירים ובכירות הקהילה האקדמית והמדעית בארץ בעתירה, שהגישה עו"ד גילי שפר ממשרד בן-ארי, פיש ושות', היא כי החלטתו של השר קיש "פגומה מכל זווית התבוננות: במישור המינהלי, מאחר שיסודה בשיקולים זרים ופסולים אשר אין דבר וחצי דבר בינם לבין פרסי ישראל, לבין המלחמה ולבין טובת הציבור, מאחר שהיא שרירותית ובלתי סבירה באופן קיצוני". עוד נטען כי ההחלטה פגומה "מאחר שהיא מתיימרת לבטל הליך בחירה שנקבע והוסדר ושכמעט בא על סיומו, באופן המהווה הפרה של חובת ההגינות, והוא פוגעני כלפי המציעים, המועמדים, ועדות הפרס שטרחו על המדוכה והציבור, ומבלי שיש לכך צידוק סביר כלשהו".
העותרים ציינו כי "בהחלטתו השר קיש מאיין למעשה את החלטות ועדות הפרס, ובכך הוא מחלל את האוטונומיה המקצועית שניתנה להן מסיבות שטעמן לא נס". עוד מסרו העותרים כי ההחלטה על ביטול הפרסים "פגומה במישור הסמכות, אשר נשמטת מאליה נוכח כל הפגמים שנפלו בה, והיא פגומה במישור החוקתי, בראש ובראשונה מאחר שיש בה כדי לפגום פגימה אנושה בממלכתיות מוסד פרסי ישראל, ובמטרותיו של הפרס ככזה, כפי שהוכרו במהלך השנים. יש בהחלטה זו גם כדי לפגום בערך הממלכתיות לעצמו".