כ-50 תומכים הגיעו לפנות ערב (שישי) לביתו של ניצב עמי אשד, שהודח אמש על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הורתה הבוקר להקפיא את ההדחה וספגה מתקפה מצד השר בן גביר, שביקש אתמול להעביר את אשד מתפקידו לראש אגף ההדרכה - תפקיד מטה, שלא נחשב קידום עבור מי שהיה מפקד מחוז תל אביב. התומכים שהגיעו היום לביתו של אשד התכוונו להניח זרי פרחים ועציצים בפתח הבית בכפר סבא - והופתעו כשמפקד המחוז פתח להם את הדלת.
2 צפייה בגלריה
השר בן גביר וניצב אשד. "שווה לשלם את המחיר האישי"
השר בן גביר וניצב אשד. "שווה לשלם את המחיר האישי"
השר בן גביר וניצב אשד. "שווה לשלם את המחיר האישי"
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
מיד אחר כך, ירד אשד ודיבר עם התומכים מחוץ לבניין. "אני רוצה להגיד לכם המון המון תודה מעומק הלב. אני תרמתי 35 שנה. אני רגיל בדרך כלל לעסוק בטיפול בפשיעה ולעשות הרבה מאוד טוב לציבור, שירות לציבור. אני באמת לא רגיל למצב שקורה פה. כנראה אנחנו נמצאים במצב לא רגיל. יש לי אחריות כבדה מאוד לדאוג שאזרחי מדינת ישראל ירגישו בטוחים במדינת ישראל. זאת המטרה המרכזית שלי בחיים, אני עוסק בה כבר הרבה מאוד שנים. מתכוון לעשות את זה גם בעתיד".
אשד הוסיף: "לפעמים אנשים משלמים מחירים יקרים. זה לא נורא, זה שווה את המחיר שאתה משלם, המחיר האישי שאתה משלם למען באמת האנשים הכל כך נפלאים שנמצאים פה. כמו שאמרתי אתמול, אני לא העניין. העניין הוא באמת המדינה שלנו. ואני לא איש פוליטי. אנשים וחבריי אינם יודעים מה דעותיי הפוליטיות וגם הן לא רלוונטיות. אני מתחייב בפניכם רק דבר אחד, שאני אמשיך לשרת אתכם בנאמנה כמו שעשיתי כל חיי".

אמש, רגע אחרי הפרסום על הדחתו מהתפקיד, הגיע אשד לחדר המבצעים המחוזי ואמר לכוחות המשטרה שפעלו בגזרות המחאה: "שוטרי וקציני מחוז תל אביב כאן אביב 1. אנחנו באירוע משמעותי במחוז של הפגנות. יש לנו אחריות לאומית משמעותית. אני מבקש מכם - לא להקשיב לרעשי הרקע שקורים כרגע, כולל הקשורים בי באופן אישי, ולהמשיך להתנהל בצורה מקצועית, עניינית ואיכותית כמו שאתם יודעים. המשימה עדיין נמשכת, היא לא נגמרה, ועלינו להמשיך ולתפקד עד הדקה האחרונה. הצלחה עד הרגע האחרון. כאן אביב 1, רות סוף".
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הורתה הבוקר לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להקפיא את הדחתו של אשד, ובעקבות ההנחיה הודיע המפכ"ל יעקב שבתאי כי הנחיות היועמ"שית מחייבות ואשד יישאר לבינתיים בתפקידו. שבתאי אמר כי ההחלטה התקבלה על דעתו, אולם העיתוי שלה היה החלטה של השר בן גביר.
2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בתל אביב
יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בתל אביב
המפכ"ל שבתאי. הנחיות היועמ"שית מחייבות
(צילום: AFP)
במכתב שכתבה בהרב-מיארה לשר נכתב כי ערכה אמש בירור ראשוני של "הליך העברתו מתפקידו של מפקד מחוז תל אביב". לדבריה, "הבירור הראשוני עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה". לפי ההודעה, בשל זאת הורתה היועמ"שית לגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של אשד, "עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב". היא הדגישה כי "למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו".
בן גביר תקף את היועמ"שית: "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת והודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם". למרות דבריו, היועמ"שית לא אמורה הייתה לדבר איתו לפני הקפאת ההליך.