3 צפייה בגלריה
רוברט מאלי
רוברט מאלי
אחד מאדריכלי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. רוברט מאלי
(צילום: AP)
הבולשת הפדרלית של ארצות הברית (FBI) חוקרת את רוברט מאלי, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לענייני איראן, שהושעה בשבוע שעבר בגלל התנהלות הקשורה למידע מסווג. כך דיווחה הלילה (בין שישי לשבת) התקשורת האמריקנית. מעורבתו של ה-FBI בחקירה עשויה להעיד כי החוקרים בודקים חשדות נוספים, ייתכן כי פליליים, מעבר לטיפול השגוי במסמכים.
ה-FBI סירב להגיב על הדיווחים בנוגע לחקירה, ובבית הלבן הפנו שאלות למחלקת המדינה האמריקנית. בתגובה, הזכירה מחלקת המדינה כי לפני כחודשיים הסיווג הביטחוני של מאלי נלקח ממנו, וביום שישי שעבר הוא הוצא לחופשה כפויה בעקבות חקירה על אופן הטיפול שלו במידע מסווג. גורם אמריקני אמר כי הסיווג הביטחוני של מאלי "הושעה על רקע חקירת ביטחון דיפלומטית" של מחלקת המדינה בחשד לטיפול לא נכון במידע.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. השליח שלו לענייני איראן מושעה "על רקע חקרירת ביטחון דיפלומטית"
(צילום: AFP)
דובר במחלקת המדינה האמריקנית מסר בתגובה כי מאלי נמצא בחופשה ומי שמחליף אותו הוא סגנו. גורם המעורה בפרטים אמר כי "הוא (מאלי) נעלם לגמרי. לא משתתף בשיחות ולא בפגישות". שני גורמים אחרים טענו בשיחה עם רשת CNN כי מוקדם יותר השנה הגבירה מחלקת המדינה את חקירתה לגבי אופן הטיפול של השליח המיוחד במידע מסווג, שבעקבותיה הוחלט לשלול ממנו בחודשיים האחרונים את הסיווג הביטחוני שלו.
3 צפייה בגלריה
ערפאת קלינטון וברק בקמפ דייוויד
ערפאת קלינטון וברק בקמפ דייוויד
מאלי היה מבכירי המעורבים בשיחות. ערפאת, קלינטון וברק בקמפ דייוויד
(צילום: AP)
מאלי, בן 60, שימש בעבר יועץ בכיר של הנשיא ברק אובמה לענייני מדיניות חוץ, ומונה לפני כשנתיים וחצי לשליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בממשל ביידן. ההחלטה עוררה אז ביקורת בקרב גורמים רפובליקניים ופרו-ישראליים, שטענו כי יגלה רכות מול איראן, מכיוון שהיה אחד מאדריכלי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. במהלך כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כידוע החליטה ארה"ב לפרוש מאותו הסכם, ובימים אלה ממשל ביידן חותר להחיותו.
השליח המיוחד המושעה הוזכר לפני כעשור כמי שנפגש עם ראשי חמאס, בהם מחמוד א-זהאר, ושוחח עימם. אז הוא טען כי במסגרת תפקידו הוא משוחח עם גורמים בכל העולם. מאלי גם היה מבכירי המועצה לביטחון לאומי שהיו מעורבים בשיחות קמפ דייוויד בתחילת המילניום.