2 צפייה בגלריה
כנס 25 שנה לסניגוריה הציבורית
כנס 25 שנה לסניגוריה הציבורית
נשיאת העליון אסתר חיות ושר המשפטים גדעון סער
(צילום: מוטי קמחי)
איום מרומז של שר המשפטים לכיוון חבריו בוועדה לבחירת שופטים: גדעון סער (תקווה חדשה) הודיע הבוקר (יום ה') כי הוא מחדש את הנוהג שהופסק לפני 15 שנה, ובמסגרתו שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון שולטים במה שמוגדר "מינוי בפועל" של שופטי עליון – כלומר, מינוי לפרק זמן קצוב של חצי שנה, כשהנימוק לכך הוא על פי רוב מחסור בכוח אדם. בימים אלה חסרים בעליון שני שופטים.
הרקע להחלטה היא חוסר ההצלחה של השר סער לאשר ארבעה שופטי עליון בוועדה לבחירת שופטים שבראשה הוא עומד. לפיכך, בהסכמת נשיאת העליון אסתר חיות, הוא הודיע על מינויו של סגן בית משפט המחוזי בתל אביב, שאול שוחט, לכהונה של חצי שנה בעליון.
2 צפייה בגלריה
חדש בעליון. השופט שאול שוחט
חדש בעליון. השופט שאול שוחט
חדש בעליון. השופט שאול שוחט
(צילום: אתר בתי המשפט)
הנוהג שלפיו השר ונשיא העליון שולטים במינויים הזמניים – המבוסס על סעיף 10 לחוק בתי המשפט - היה רווח עד לפני 15, אז בוטל על ידי שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן. הוא טען שהנזק שנגרם ממינויים מהסוג הזה הוא כפול: ראשית, הוא פוגע בעצמאות השפיטה, מאחר שהשופטים מעוניינים לרצות את מי שיחליט אם המינוי יהפוך קבוע. שנית, השופטים הזמניים חוזרים לאחר מכן למחוזי בתחושת כישלון.
ההחלטה שעליה הודיע סער הבוקר תהווה גם סיוע בכוח אדם לעליון, אבל לא פחות מכך איתות כוחני לחברי הוועדה לבחירת שופטים, שלפיו עליהם להגיע להסכמות.
השר סער כתב הבוקר: "אמשיך לעשות מאמצים להגיע להסכמות הנדרשות בוועדה לבחירת שופטים באשר למינויי הקבע בבית המשפט העליון, שישקפו גם את הגיוון הנדרש בערכאת השיפוט העליונה במדינה. האחריות המוטלת עליי היא, בין היתר, לאפשר לבית המשפט העליון לתפקד ולצמצם את הפגיעה הנגרמת לאזרחים כתוצאה מהרכב חסר. אני משוכנע שהשופט שוחט יתרום מניסיונו השיפוטי העשיר ומכישוריו לעבודת בית המשפט העליון".