אחרי הפסקה של שלושה חודשים, התחדש הבוקר (יום ב') בבית המשפט המחוזי בירושלים משפטו של ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו, שמואשם בשוחד ושלוש עבירות מרמה והפרת אמונים. מלבדו עומדים לדין בתיקי האלפים גם בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וכן ארנון (נוני) מוזס.

משפט נתניהו - הדיונים הקודמים:

11:33 - השוואת כתבות בין נתניהו לגבאי
מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, עד המפתח בתיק 4000, סיים אמנם את החקירה הראשית והנגדית, אולם בעקבות הוראת בית המשפט לסרוק חומרים חדשים מהטלפון הנייד ותיבת הדואר האלקטרוני שלו - הוא מוסר את התייחסותו גם לפרטים אלו.
סנגוריו של נתניהו מנסים להראות במסגרת פירוט החומרים החדשים כי ישועה נענה לבקשות סיקור שונות, לא רק מנתניהו ומקורביו.
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה נותן עדות במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים
אילן ישועה נותן עדות במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים
עד המפתח ישועה בבית המשפט, הבוקר
(צילום: יואב דודקביץ')
עו"ד בעז בן צור, אחד מסנגוריו של ראש הממשלה לשעבר, פנה לישועה: "בוא נדבר על הפוליטיקאי אבי גבאי (לשעבר יו"ר מפלגת העבודה ושר בממשלה. ג"מ). תאשר שלא העלית אותו עד היום בחקירות". ישועה: "למיטב זכרוני לא". בן צור המשיך: "בשנים 2014 עד 2017, האם אתה יכול לאמוד כמה כתבות היו באתר ביחס לגביו?". ישועה: "לא". בן צור: "אציג לך את מספר הכתבות - 531 באותן ארבע שנים. לנתניהו היו 15 אלף בתקופה הזאת".
עו"ד בן צור תהה: "הצעת לו (לגבאי. ג"מ) סיוע?". ישועה השיב: "היו לי שתיים-שלוש פגישות, אולי באחת השיחות". בשלב זה הוצגה תכתובת מ-29 בדצמבר 2016, שבה פונה ישועה לגבאי לאחר הצטרפותו למפלגת העבודה: "הצלחה לך! אישית! לעבודה! ולמדינה שנשכחה לצדי הדרך של מנהיגם הדגול". גבאי השיב לישועה: "תודה רבה. הכי חשוב להתפקד ולגרום לאחרים גם. רק כך יהיה לזה ערך. זה הלינק". ישועה הגיב: "אפשר לעזור לך בכל דרך אפשרית".
5 צפייה בגלריה
אבי גבאי
אבי גבאי
יו"ר מפלגת העבודה לשעבר גבאי
(צילום: אלכס קולמויסקי)
על הדוכן אמר ישועה בהתייחסו להתכתבות עם גבאי: "כתבתי לו משפט כללי שהביע אהדה. הוא שם לי איזה לינק, אפילו לא נכנסתי אליו". ישועה הסביר כי דבריו לגבאי היו בבחינת "מילים ריקות" שאין מאחוריהן כלום.
לדברי ישועה, "גם לגבי הרצוג (יצחק הרצוג. נשיא המדינה ולשעבר יו"ר מפלגת העבודה. ג"מ) וגם לגבי אבי הבעתי תמיכה. בסופו של דבר הסיוע שנתתי היה זניח, בוודאי לגבי אבי".
לטענת הסנגור בן צור, לאחר ההתכתבות בין מנכ"ל וואלה לשעבר ליו"ר מפלגת העבודה לשעבר, עולה באתר כתבה עם הכותרת הבאה: "השר לשעבר אבי גבאי מצטרף לעבודה: 'להחזיר את המדינה למסלול'".

"אין לך קושי לכתוב לפוליטיקאי שאתה מעריץ אותו?"

בהמשך הציג עו"ד בן צור התכתבות נוספת בין ישועה לגבאי מ-3 בדצמבר 2015. "מעריץ ואוהב אותך, אכן לא המדינה שהיינו", כתב אז מנכ"ל וואלה לשעבר לגבאי שהשיב: "תודה רבה, אמרו לי ששידרתם בשידור חי את הוועדה (ועדת הכלכלה של הכנסת. ג"מ)". ישועה: "נכון".
בן צור תהה: "אין לך קושי לכתוב לפוליטיקאי שאתה מעריץ ואוהב אותו? נראה לך מקובל?". ישועה: "בחוכמה בדיעבד, יכול להיות שלא הייתי צריך". בן צור: "שידור חי מוועדת הכלכלה יותר חשוב משידור של אסיפת בחירות שהייתה ערב בחירות אז?".
ישועה השיב: "לא יודע לשקול. אתה שואל אותי אם הייתי מסתכל על הדיון בוועדה שעוסק בגז שחשוב לדורות קדימה, לי אישית זה נראה יותר חשוב. עצרת בחירות שחוקה שחוזרת על עצמה זה מה שמעניין? כלי התקשורת לא סיקרו את ועדת הכלכלה? מתווה הגז הוא אירוע קטנטן ולא חשוב? אפשר להציג הכול ככה".
בשלב זה פנה ישועה לשופטים: "אני מרגיש שבמקרים רבים הסנגורים מציגים לי דברים לא מדויקים. רצף מסוים ואז כתבה, אבל הכתבה התפרסמה לפני. לפעמים מוכנסות לי עובדות במקום שאין עובדות. לכן, אני לא עונה באופן אוטומטי יותר, אז הנחת תום הלב שלי כבר הסתיימה". אחר כך ישועה התעמת עם הסנגור בן צור: "כשאתה אומר 'מאות פגישות שלי עם עשרות פוליטיקאים', אז זה לא נכון".
5 צפייה בגלריה
ליברמן. ישועה כתב לגבאי: "נקודת אור בים של חושך"
ליברמן. ישועה כתב לגבאי: "נקודת אור בים של חושך"
ליברמן. ישועה כתב לגבאי: "נקודת אור בים של חושך"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחר כך הוצגה בדיון תכתובת נוספת שבה כתב ישועה לגבאי לאחר שהתפטר מהממשלה בעקבות מינויו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון: "נקודת אור בים של חושך, להצדיע לך!".
בדיון היום ישועה הסביר: "זה נשמע לא סביר שאני אומר 'ים של חושך', זאת מטאפורה שלי על הצייתנות המוחלטת של העדר של שרים ופוליטיקאים שעושים מה שטוב להם ולא אכפת להם מהמדינה. לעומתם, אבי גבאי שהכרתי אותו והתפטר כמו שעשה בבזק. לא הסתרתי את עמדותיי".
במסרון נוסף, מ-26 במאי 2016, כתב גבאי לישועה: "אילן תודה, המערכת אצלך מרגישה בכל נושאי הסביבה. התחברו לכל מיני פעילות עלובות שמפמפמות אותן להשמיץ סתם". ישועה השיב לו: "מבין. אטפל בכך".
עו"ד בן צור שאל את ישועה: "איזה תשתית גיבשת להבין ולטפל מול המערכת שלך?". ישועה השיב: "אני מכיר את גבאי 10 שנים, איך זה יכול להיות שאני מכיר את אבי 10 שנים? הוא היה מנכ"ל הכי רציני, חרוץ ויסודי בקבוצת בזק. היה לי יחס גדול של הערכה אליו, ידעתי שאם הוא אומר הוא לא מדבר סתם. הוא לא פונה בדרך כלל, על כמה שנים בחצי מיליון שורות יש מקום אחד שבוא אני אומר לאבי את מה שאני אומר כי הוא לא מדבר סתם".
במסרון נוסף שהוצג בדיון כתב ישועה לגבאי: "התחליף לעבודה מקצועית ויסודית זה להקשיב לקשקשנים ופופוליזם, אדאג לתקן את זה. שלח לי בבקשה קצת חומר שאוכל לשבת איתם, לדאוג לכתבת סיכום הוגנת ויסודית, אני אעבור על זה אישית". גבאי השיב: "תודה, אבקש מהדוברת לטפל".
5 צפייה בגלריה
אראל מרגלית. הביך את גבאי שפנה לישועה
אראל מרגלית. הביך את גבאי שפנה לישועה
אראל מרגלית. הביך את גבאי שפנה לישועה
(צילום: גיל יוחנן)
אחר כך דנו הצדדים בעימות שנערך בוואלה ב-4 ביוני 2017 בין המתמודדים אז לראשות מפלגת העבודה. העימות הסב לגבאי מבוכה רבה, אחרי שהמועמד אראל מרגלית ציין בפניו: 'אמרת שהצבעת לליכוד בעבר". גבאי הכחיש אז את הטענה, ומרגלית שלף הקלטה מצולמת מריאיון של גבאי שבו הוא אישר שהצביע בעבר לליכוד.
מיד אחרי הריאיון, גבאי כתב לישועה: "יש מצב לקבל את הסקר שהיה בבסיס העימות?". ישועה השיב שהוא בודק את הבקשה והוסיף כי ראש מערכת החדשות אז אבירם אלעד ידבר בנושא עם יועץ של גבאי וימסור לו בעל פה את הנתונים. ישועה אף כתב אז לגבאי: "מקווה שעוד כמה ימים השטות הזאת תקבל פרופורציות נכונות, חסר משמעות".
בדיון היום הסביר ישועה: "הוא (גבאי. ג"מ) היה במצוקה נוראית בעקבות זאת, אז אמרתי לו כמה מילות עידוד". הסנגור בן צור הציג כתבה שלדבריו הכותרת שלה עשתה חסד עם גבאי בעימות. בכותרת שפורסמה כמה שעות אחרי העימות נכתב: "'אני יודע אנגלית טוב ממך': הרגעים הגדולים מהעימות בעבודה". בן צור שאל: "זו כתבה שעושה חסד עם מר גבאי, נכון? הכותרת שלכם לטובתו?". התובעת בתיק, עו"ד יהודית תירוש, התנגדה לשאלה: והציגה את הכותרת הראשונה של העימות באתר: "גבאי התעקש: 'לא הצבעתי ליכוד'. מרגלית שלף תיעוד".
ישועה אמר בדיון: "אין לי קשר לכתבות שאתם מציגים על גבאי". עו"ד חן, סנגורה של איריס אלוביץ', העיר: "האתר משועבד לאבי גבאי". ישועה השיב: "אין לי אתר, לשאול (אלוביץ') יש אתר".
ישועה הדגיש: "לא היה לי קשר לכתבות על גבאי. הייתה רק כתבה אחת בקשר לפעילות או משהו. נראה לי טריוויאלי שבאירועים של התפטרות שר או זכייה בפריימריז שנכתוב על כך. מה מראה הרצף של ההתכתבויות? שום דבר. אתה מייצר דרמה, אני מבין את זה. נמצאים שם אבירם ומיכל העורכים, ואני לא מתערב אלא התערבות מינמלית. הלוואי שאצל פוליטיקאים אחרים זה היה".
09:15 - הבקשה להשלמת החקירה עם עורך וואלה לשעבר
הדיון החל. ראש הרכב השופטים, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, מאפשרת לפרקליטות ולסנגורי הנאשמים להשלים טיעונים בתיק 4000 בנוגע לבקשה לזמן לעדות נוספת את עורך וואלה לשעבר אבי אלקלעי.
עו"ד בן צור אמר: "לא אשתמש בביטויים חריפים 'הסתירו או לא', אבל יש כאן מחדל חקירתי עצום לטעמנו. השלמת חקירה היא פרס, אי אפשר לתת אותה. זו אפשרות לשפר עמדות (של הפרקליטות. ג"מ), זה לא עובד".
הסנגור אמר עוד: "מר אלקלעי הוא שחקן די איזוטרי ביחס לתכתובות של ישועה. אז על מה ולמה דווקא אותו התביעה החליטה לזמן לעדות? הוא עד מגויס, הוא מעיד על עצמו. הוא עוקב אחרי המשפט ובעצם אומר 'שמעתי מה שההגנה אומרת, ואני מתכוון לסתור את זה'".
השופט משה בר-עם הציע לערוך "השלמת חקירה לאלקלעי" בבית המשפט. גם עו"ד ז'ק חן, סנגורו של אלוביץ', מתנגד להשלמת החקירה. לדבריו, "יש לשמור על הכללים. משהמשפט התחיל, כשמדובר בעד מרכזי שעלה לראשונה להעיד בנסיבות שהחומר התגלה כרגע וניתן היה לגלותו קודם, לא מוצדק לבחון אתה כללים ולתת לנו לנהל משפט ותוך כדי מתחילים לייצר לנו חומרים".
עו"ד מיכל רוזן-עוזר, שמייצגת את איריס אלוביץ', מתנגדת גם היא להשלמת החקירה בעניינו של אלקלעי: "השלמת חקירה היא במקום שדרוש לניהולו היעיל של התיק, כאן זה ההפך מיעילות".
5 צפייה בגלריה
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו
(צילום: AFP)


אז מה יש בחומרים החדשים?

לעמדת סנגורי נתניהו, החומרים החדשים שהתגלו "לאחר ניסיון ההסתרה", חושפים מידע משמעותי ורחב היקף שמחייב השלמת חקירה רחבה, שתכלול שורה של פוליטיקאים ואישי ציבור שעמדו בקשר עם מערכת וואלה.
לעומת זאת, בפרקליטות אומרים כי "בחומרים החדשים שהופקו בהשלמת החקירה שבוצעה לבקשת הנאשמים לא נמצאו חומרים שיש בהם כדי לשנות את עמדת התביעה או להשפיע על מערך הראיות. מן התכתובות שאותרו היקף הפניות לישועה מצד גורמים פוליטיים או עסקיים ביחס לסיקור באתר הוא נמוך מאוד בכל קנה מידה ביחס לפניות מר נתניהו וסביבתו.
"לאחר סריקת תיבת המייל במסרקות ברזל עולה בבירור כי היקף המעורבות והעיסוק של שאול ואיריס אלוביץ', בפניות של גורמים שאינם מר נתניהו או סביבתו נמוכה ביותר, אם בכלל קיימת".
פורסם לראשונה: 09:15, 13.09.21