מבקר המדינה פרסם היום (שלישי) דוח חריף על ליקויי האבטחה ברכבת הקלה בגוש דן - והנוסעים עצמם מעידים כל כך. הפיגוע הרצחני בשדרות ירושלים, שבו נרצחו שישה בני אדם ו-11 נפצעו, שינה לתמיד את תחושת הביטחון של רבים. ועם זאת, בשטח, נוסעים אומרים שדבר כמעט לא השתנה במערך האבטחה.
דוח מבקר המדינה בנושא היערכות לאירוע טרור ברכבת הקלה בגוש דן
(צילום: דוברות מבקר המדינה )

רעות, בת 40, נוסעת מדי יום ברכבת הקלה לעבודה. לדבריה, למרות הפיגוע, כמעט שום דבר במערך האבטחה לא הורגש לאורך זמן. ״מקום העבודה שלי הוא ממש מתחת לתחנה, אז זה נוח לי, אבל אין אבטחה ברכבת. גם כשמאבטח עולה זה בדרך כלל רק כדי לבדוק כרטיסים. באליפלט עולה מאבטח עם כלבים, אחרי הפיגוע רק קצת בדקו יותר בתחנות הפתוחות, וזהו. זה דעך. אני לא זוכרת מתי ראיתי מאבטחים בתחנות העיליות".
לדבריה, התחושה היא של ביטחון מדומה: ״אנשים שמגיעים לתחנות הסגורות מרגישים שהן מאובטחות, כי יש מאבטחים, אבל לא בודקים את הנכנסים. זו אשליה. גם באוטובוס, מי מאבטח אותך? זה עלול לקרות בכל מקום״.
3 צפייה בגלריה
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב, ללא אבטחה
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב, ללא אבטחה
הרכבת הקלה בתל אביב. תחנת אלנבי
(צילום: קובי קואנקס)
עבור רעות, הפחד מקבל גם פנים אישיות. חברתה, נדיה, נרצחה בפיגוע באוקטובר 2024. ״הבנות שלנו היו באותו משפחתון, חברה שלי גרה בשדרות ירושלים ושלחה לי באותו יום תמונה של גופות. היה מבעית לחשוב איך אעלה שוב על הרכבת, וזו התחנה שלי״.
ועדיין, היא ממשיכה לנסוע: ״אין לי ברירה אחרת וגם לא בתודעה שלי לחשוב על פיגוע. זו הדרך הכי נוחה להגיע לעבודה. חבל שזה לא אפשרי בסופי שבוע״.
3 צפייה בגלריה
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב, ללא אבטחה
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב, ללא אבטחה
״לא בודקים את הנכנסים, זו אשליה״. רעות
(צילום: קובי קואנקס)
רותם שילטון, בן 28 מתל אביב, משתמש ברכבת בין ארבע לשש פעמים בשבוע. הוא לומד פסיכולוגיה באקדמית תל אביב יפו ומתנדב במועדון למתמודדי נפש באיכילוב. גם הוא לא מרגיש שינוי מהותי במנגנוני האבטחה. ״יצא לי להיות נוכח כבר בשני פיגועים, בדיזנגוף ובנחלת בנימין. אני לא מרגיש בטוח יותר או פחות ברכבת. יש מלא מוקדי התקהלות בעיר, זה עלול לקרות גם בהם״, הוא אומר. ״אני מוטרד מליקויי האבטחה, אבל לא מופתע. שום דבר במדינה הזאת לא מתפקד כמו שצריך. גם בקניונים המאבטחים לא באמת פותחים את התיק״.
לדבריו, גם התוספת היחידה, מאבטח עם כלב באליפלט, קיימת כבר זמן רב ולא מעידה על שינוי כלשהו: ״מעבר לזה לא שמתי לב שמשהו השתנה״.
3 צפייה בגלריה
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב, ללא אבטחה
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב, ללא אבטחה
רותם שילטון. ״דבר לא השתנה״
(צילום: קובי קואנקס)
גם תמר, בת 30 מיפו, נוסעת מדי יום לעבודה ברכבת הקלה. עבורה, תחושת האיום אינה ייחודית למערכת התחבורה, אלא חלק מהתפרקות הביטחון האישי שלה מאז שפרצה המלחמה. ״להגיד שאני מרגישה בטוחה? אני לא מרגישה בטוחה בשום מקום במדינה מ- 7 באוקטובר, אז גם לא ברכבת, וברור שזה מקום אסטרטגי לפיגוע כשיש ריכוז של אוכלוסייה. חבל לשמוע שלא התפתחו בנושא האבטחה, אבל גם קשה לאכוף את זה בתחנות עיליות ותחתיות״.
שלושת הנוסעים מתארים תמונה דומה: הרכבת הקלה היא כלי תחבורה חיוני, נוח ומהיר, כזה שקשה לוותר עליו. אבל היא גם נתפסת בעיניהם כמרחב נטול הגנה מספקת, כזה שאמנם כולל מאבטחים נקודתיים, אך לא מספק תחושת ביטחון אמיתית.
בדוח שפרסם המבקר הוא מצא כי במשך יותר מחמש שנים משרד התחבורה לא הציג עבודת מומחים מטעמו כחלופה לתרחיש הנפגעים שקבעה רשות החירום הלאומית (רח"ל). הוא התריע על פערי איוש במאבטחים ועל הירידה בכשירותם - עוד לפני מלחמת חרבות ברזל, וביתר שאת לאחר שפרצה, אז הצטמצם מספרם מכיוון שרבים מהם גויסו למילואים. בכמה מקרים היה מספר המאבטחים במשמרת נמוך מהתקן, ובשני מקרים אף פחות מהסף המזערי. לדברי המבקר, הימצאותם של מאבטחים בשירות מילואים פעיל במשך זמן ממושך מקשה מאוד לשמור על כשירותם.
הביקורת על הרכבת הקלה

הוא הוסיף כי לא רק מספר המאבטחים הצטמצם, אלא גם הרענונים לשמירת הכשירות שלהם, דוגמת אימוני קרב מגע שאינם מבוצעים במסגרת המילואים. הוא הזכיר שהפגיעה ברמת האבטחה של מערך הסעת ההמונים בישראל עלולה להעמיק בעתיד, עם פתיחת שני הקווים הנוספים של הרק"ל ובהמשך השקת המטרו.
בדוח נמצאו פערים באמצעי הקשר של צוותי מד"א בתווך התת-קרקעי. אף שליקוי דומה צוין בדוחות קודמים, שחלקם פורסמו לפני כעשור, מערכת הקשר של מד"א עדיין אינה מתקשרת עם מערכות הקשר של המשטרה וכיבוי אש, ולכן בקרות אירוע יִקשה על צוותי מד"א לתקשר עם יתר גופי החירום וההצלה. נוסף על כך, צוותי מד"א הפועלים בתת-הקרקע אינם מצוידים במכשירי קשר נישאים (מכשירי קשר ניידים נמצאים רק באמבולנסים), והם משתמשים בתווך זה בטלפונים סלולריים. לפיכך, במקרה של קריסת הרשת הסלולרית לא תהיה לצוותים דרך לתקשר ביניהם באמצעים טכנולוגיים, אלא באופן פיזי או באמצעות גורם שלישי המחזיק באמצעי קשר טכנולוגיים - כמו המשטרה וכיבוי אש.
בנת"ע אמרו כי הם "מבקשים מסיבות ברורות שלא להתייחס לסדורי האבטחה ברכבת הקלה. יחד עם זאת, נציין כי תפיסת האבטחה ברכבת מאושרת ומבוצעת על פיהנחיות גורמי הביטחון הרשמיים של ישראל, ומבקר המדינה אף שיבח את נת"ע על שיתוף הפעולה עם המשטרה, על קידום שיטות אבטחה מתקדמות, ומקצועיות אימוני המאבטחים. בשולי הדברים נוסיף, כי גם בימי המלחמה וגיוס המלואים הגדול בקרב המאבטחים, עמדה נת"ע בדרישות האבטחה הנדרשות, וכך תעשה גם בעתיד".