יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים האמריקני חושף כי מצרים הזהירה את ישראל מפני "אירוע שכזה" שלושה ימים לפני תחילת המלחמה. שלשום חשפה סמדר פרי ב-ynet כי קהיר הזהירה מ"משהו אימתני" - אבל בישראל "היו אדישים" והתרכזו במתיחות ביהודה ושומרון.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסיסי
נתניהו וסיסי
נתניהו וסיסי
(צילום: EPA, AP)
"אנחנו יודעים שמצרים הזהירה את הישראלים שלושה ימים לפני כן שאירוע שכזה יכול לקרות", אמר חבר בית הנבחרים, הרפובליקני מייקל מקאול. "אני לא רוצה להתייחס לכך כי זה מסווג, אבל אזהרה ניתנה. השאלה היא באיזו רמה", הוסיף.
מקאול אמר כי ייתכן שתכנון המתקפה החל כבר לפני שנה. "לא ממש ברור לנו איך פספסנו את זה. לא ממש ברור לנו איך ישראל פספסה את זה", אמר לעיתונאים.
מוקדם יותר הכחישו מקורות מצריים בכירים את הפרסום על האזהרה בדבר כוונות חמאס. על פי אותם גורמים, מצרים החלה במגעים מול שני הצדדים מהרגע הראשון על מנת להרגיע את המצב ולמנוע הסלמה. "העמדה המצרית ידועה לכל - דבקות בעקרונות הסוגיה הפלסטינית", אמרו.
עם זאת, שלשום בעקבות ההכחשה מצד נתניהו, הדגיש המקור המצרי כי "אנחנו לא מכחישים ולא סוטים אפילו בסנטימטר מהדברים שאמרנו למספר כלי תקשורת בינלאומיים, בהם ידיעות אחרונות הישראלי. מצרים ראתה לנכון להתריע בפני ישראל על חומרת המצב מול עזה". הגורם הבהיר כי הוא מדבר על דו שיח חשאי שמתנהל כבר תקופה ארוכה "בין לשכת שר המודיעין המצרי ללשכת ראש הממשלה נתניהו".
ב"ניו יורק טיימס" פורסם במקביל כי ארצות הברית אספה פיסות מודיעין שמהן עולה כי כמה מנהיגים איראנים דווקא הופתעו ממתקפת חמאס. גורמים אמריקנים, שמסרו זאת לעיתון, ציינו כי ארצות הברית, ישראל ובנות ברית נוספות לא מצאו עד כה מידע שאיראן מעורבת ישירות במתקפה.
לדברי הגורמים, הבכירים האיראנים שהופתעו - וששמם לא נחשף - הם כאלה שלרוב מודעים לפעולות שבהן מעורב כוח קודס של משמרות המהפכה. הגורמים האמריקנים אמרו עם זאת שאיסוף המודיעין נמשך, ושייתכן שהתמונה תשתנה בהמשך.