יו"ר ארגון המורים רן ארז התייחס היום (ג') לכאוס במערכת החינוך על רקע הזינוק בתחלואה, ואמר כי "אם לא תהיה ברירה, נהיה בעד סגירת בתי הספר". בריאיון באולפן ynet הוא הוסיף כי "לשלוח את המורים בתקופה הזאת ללמד בבתי הספר, זה לשחק ברולטה רוסית. עדיף זום, זה הרע במיעוטו". לדבריו, בחינוך העל יסודי יש אלפי מורים חולים, מאומתים ובבידוד, ויותר מ-10,000 תלמידים חולים.
"הממשלה הרימה ידיים, כמו אונייה טובעת אמרו לכל אחד 'תצילו את נפשותיכם'. אמרו לכל מנהל בית ספר, 'תנהל את בית הספר על פי שיקול דעתך, איך שאתה חושב'", אמר ארז. "יש מנהלים שעוברים לזום, יש מנהלים שעובדים פרונטלית, יש מנהלים שרק כיתות מסוימות הוציאו לזום. אנחנו נמצאים במן כאוס כזה, כל אחד עושה מה שהוא רוצה".
2 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
רן ארז. "ללמד בבתי הספר זה לשחק ברולטה רוסית"
(צילום: הדר יואביאן)
הוא הוסיף כי "אני בדעה שצריך ללמד פרונטלית. אבל אם אי אפשר – לעבור לזום. ואם גם הזום הזה הוא בלתי אפשרי, לבוא איתנו בדברים עד כדי סגירת בתי הספר. הכול עניין של הידברות, להגיע להסכמות. בינתיים יש רק דיקטטורים, באים ואומרים 'תעשו ככה, תעשו אחרת'. כל אחד אומר דבר שונה ולכן הבלבול הגדול".
אם נזהרים, מתחסנים והתלמידים עם מסכות, למה לסגור את בתי הספר? "יש בתי ספר שעובדים רגיל ויש בתי ספר שלא. יש בתי ספר שחלק עובדים רגיל וחלק מהתלמידים לא. אתה לא יכול לדעת בדיוק מה קורה בכל מקום ומקום כי המערכת לא מנוהלת על ידי ראש עיר שהוא אחראי על כל המערכת שלו. המערכת מנוהלת מירושלים וכל הזמן הצהרות שונות והוראות שונות ומתווים שונים. עד לא מזמן היה תו ירוק, היום – עוברים לתו סגול.
"אני עד היום לא יודע מי התלמידים בבית הספר שלי שמחוסנים, או שעברו בדיקה, כי זו סודיות רפואית, לא אומרים לנו. אנחנו יושבים ליד תלמיד שאולי הוא חולה. ואחר כך המורה נדרש ללכת לעשות בדיקה ומה שמתברר שבמשך שבוע מורה צריך לצאת מבית הספר פעמיים-שלוש לשעתיים-שלוש בתור, ואת השעות האלה מנקים לו מהמשכורת כי הוא נעדר מהלימודים".
2 צפייה בגלריה
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
"במחלה כזאת, המערכת לא יכולה לפעול כרגיל". ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
למה לא הגעתם להבנות שהמורים יוכלו לעשות בדיקות לא מוסדיות? "זה מה שדרשתי מראש הממשלה, משרת החינוך וגם משר הבריאות, אבל בינתיים הדבר הזה לא קורה. ערכות בדיקה שולחים רק לבתי ספר יסודיים, והם מקפחים את בתי הספר העל יסודיים".
כי ילד גדול יכול לעמוד בתור? "הם אומרים שאין להם מספיק, אז אמרו 'עדיף לנו לתת לקטנים כדי לא להחזיק את ההורים בבית', כי ילד בגיל 14, 16, 17, יכול להישאר בבית לבד. אבל ילד בן שבע, שמונה או תשע צריך את ההורים לידו. אז הם העדיפו את הכלכלה מאשר הבריאות של התלמידים".
בסוף נגיע ללמידה מרחוק או למצב של היברידיות? "לפי מה שאומרים כל המומחים, אנחנו הולכים לגל אדיר, אולי מיליון או שני מיליון יהיו חולים בשלבים כאלה ואחרים. אני לא חושב שבמערכת כזאת, במחלה כזאת, המערכת יכולה לפעול כרגיל".