שידור ישיר ממליאת הכנסת

ברוב של 54 מתנגדים מול 53 שהצביעו בעד, נפל הצהריים (רביעי) חוק האיזוק האלקטרוני למניעת אלימות במשפחה, שיאפשר פיקוח במקרים שבהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים ולמנוע מצב של איום על חייהם וצורך להכניסם למקלט כהגנה מפני הגבר התוקף. בדיון התעוררה סערה כשנציגי האופוזיציה, בין השאר חברי הכנסת גדעון סער, מרב בן ארי ונעמה לזימי, מחו בפני הקואליציה על העיכוב בהעברת החוק - שאושר בימי הממשלה הקודמת, אך לא הוחל עליו דין רציפות לאור דרישת השר איתמר בן גביר, שרוצה "לאזן" אותו.
לאחר שהחוק נפל מחו חברות הכנסת מהאופוזיציה עם אזיקים על ידיהן, תוך שצעקו "בושה" ו"נשים הן לא הפקר". את האזיקים הביאה ח"כ בן ארי וחילקה לחברות הכנסת בזמן הנאומים לפני ההצבעה. המטרה הייתה להמחיש עד כמה האזיק האלקטרוני שונה מ"אזיקים של בית סוהר".
בקואליציה ניסו לשכנע את השר בן גביר להעביר את הצעת החוק בקריאה טרומית אך הוא לא הסכים והתעקש להביא חוק משלו אחרי הרמדאן. הוא אמר לאחר שההצבעה נפלה: "אתם רוקדים על הדם של רצח אישה. בעוד חודש נביא חוק רציני שייגן על נשים, מה שאתם לא עשיתם בשנה וחצי".

5 צפייה בגלריה
חברות האופזיציה עם אזיקים
חברות האופזיציה עם אזיקים
חברות הכנסת מניפות ידיים אזוקות לאחר שההצבעה נפלה
( צילום: ערוץ כנסת )
5 צפייה בגלריה
חברות האופזיציה עם אזיקים
חברות האופזיציה עם אזיקים
( צילום: ערוץ כנסת )
הצעת החוק בנוסחה הקיים, שטעון אישור במליאת הכנסת, תקף למי שיש נגדו צו הגנה ויש חשש ממשי להפרתו - בין אם בשל הפרות קודמות, ובין אם בשל הערכת מסוכנות גבוהה או הרשעות קודמות בעבירות אלימות במשפחה. מטרתו לפקח שצו ההרחקה מיושם, ולמנוע הישנות מקרים שבהם גברים עם צווי הרחקה פוגעים בנשים ובילדים שמהם הם הורחקו.
אחד מיוזמי חוק האיזוק האלקטרוני, ח"כ גדעון סער מהמחנה הממלכתי, אמר לאחר הפלת החוק: "בשבוע שעבר הסכמתי לבקשת הממשלה לדחות בשבוע את ההצבעה על החוק. היום הסכמתי גם להמתין אחרי הקריאה הטרומית עד שתובא הצעת חוק ממשלתית, אבל הממשלה החליטה שחשוב יותר להפיל את הצעת החוק רק כדי לסמן שרצח נשים זה לא חשוב ולא דחוף גם כשקיימת מסוכנות גבוהה. בושה של ממשלה".
ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב בחשבון הטוויטר שלו להפלת החוק, וכתב כי "נשים ימותו בגלל הממשלה הזו. נשים יוכו בגלל הממשלה הזו. הקואליציה הפילה את חוק האיזוק האלקטרוני שהיה מציל חיי נשים נפגעות אלימות. כי לא מעניין אותם נשים, מעניין אותם רק פוליטיקה".
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), ממארגנות מחאת האזיקונים במליאה, אמרה לאחר שההצבעה נפלה: "הקואליציה הוכיחה היום שהיא מזלזלת בחיי נשים. דם נשים אינו הפקר. הגענו למליאה עם הצמיד האלקטרוני, שהוא קטן אך מציל חיים של נשים. ממשלה שמצביעה נגד הגנה על חיי נשים והצלתן אין לה זכות קיום".
יו"ר נעמת חגית פאר אמר בתגובה להפלת החוק: "בושה וחרפה. הממשלה מסכנת באופן ישיר את חייהן של הנשים בישראל. יש חוקים שחשוב לקואליציה הזאת להעביר ובהקדם, בעיקר כאלו פרסונליים שנועדו לשרת אותם עצמם - כל השאר יכול לחכות. עדיף שלא יעזו להגיע לסיורי הפוטו-אופ שהם כל כך אוהבים במקלטים לנשים מוכות. תתביישו לכם, לא רוצות לראות אתכם".

5 צפייה בגלריה
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
זעמה על הקואליציה: "להצביע נגד איזוק אלקטרוני? תתביישו". בן ארי
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
"רצח נשים לא דחוף ולא חשוב? בושה של ממשלה". סער, מיוזמי החוק
( צילום: אלכס קולומויסקי)
לפני ההצבעה, לאור הביקורת שעוררה החלטת הקואליציה לדחות את ההכרעה בחוק, השר יואב קיש הסביר כי המשרד לביטחון לאומי שבראשו עומד בן גביר צמצם את פרק הזמן למתן תשובה לשינויים שיוכנסו בחוק "משישה חודשים לחודש". לדבריו, הממשלה גם תחיל דין רציפות על החוק שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, אחרי שיתבצעו בו התאמות.
בהמשך עלתה חברת הכנסת מרב בן ארי מיש עתיד, שתקפה את חברות הכנסת שישבו במליאה: "תצאו לפני ההצבעה, תצאו מהאולם, אל תעשו לעצמכן פאדיחות. טיפה עמוד שדרה. גם ח"כים גברים, יש לכם נשים, אחיות. מה אתם עושים למען השם? מה אתן עושות? להצביע נגד איזוק אלקטרוני? קטי שטרית, את תסחבי את זה כל החיים. גם משה ארבל וכל גבר שנמצא כאן. תתביישו, תצאו מהאולם".
חברת הכנסת נעמה לזימי מהעבודה מנתה שורת מקרי רצח של נשים שלכאורה לגבר שרצח אותן היה צו הרחקה מהן. כשבן גביר נכנס לאולם היא צעקה "הינה הגיע שר הפיתות", ועוררה מהומה. בהמשך ביקש בן גביר להשיב לדברים, אך כשעלה לדבר קראו לעברו ח"כים קריאות "בושה". הוא טען כי האופוזיציה מנצלת לצרכי תעמולה רצח של נשים, ולאחר מכן עברה הכנסת להצבעה.
בשבוע שעבר עשרות נשים שלחו הודעות ווטסאפ לבן גביר בדרישה שיעביר את חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים כפי שהוא וישים שיקולים פוליטיים בצד. "ממשלת הימין אין פירושה התעלמות מנשים", כתבו הנשים בהודעות, רבות מהן חרדיות ודתיות. "לא יכול להיות שמשפחות יחוו אלימות ונשים יירצחו בגלל מלחמות פוליטיות. אני מבקשת ממך, תניח את הלחצים של ארגונים שונים בצד, תניח לחוק לעבור במתכונת שאשכרה תוכל להציל חיים".
5 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טען כי האופוזיציה מנצלת רצח נשים לצורך תעמולה. בן גביר
(צילום: הרצל יוסף)
בתגובה ענה השר לאחת ההודעות: "השר בן גביר נלחם נגד אלימות כלפי נשים וחושב שמי שפוגע באישה הוא חלאת אדם. יחד עם זאת השר לא רוצה לעשות עוול לאף אחד, ולכן מקיים בימים אלה שורת פגישות עם ארגוני נשים, גברים, משרד הרווחה ועוד ועוד, והכל כדי לקבל החלטה מאוזנת וטובה".
החוק לפיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה, שיאפשר פיקוח במקרים בהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים, נועד למנוע מצב של איום על חייהם וצורך להיכנס למקלט. כבר קרוב לעשור שהחוק הזה, שיש בכוחו להציל חיים, נדחק ונדחה בין ממשלות. הוא עבר בקריאה ראשונה בימיה האחרונים של הממשלה הקודמת, אבל בינתיים לא קודם על ידי הנוכחית. בשבוע שעבר העלה אותו שוב ח"כ סער לוועדת שרים לענייני חקיקה על ידי הצעת חוק פרטית, אך היא דחתה אותו בחצי שנה - בעקבות דרישת בן גביר למצוא מתווה אחר.