פותחים שבוע 9.7 איתמר אייכנר ג'ו ביידן ביקור
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יגיע השבוע לביקור ראשון בישראל ובמזרח התיכון מאז שנכנס לתפקידו בבית הלבן. ביידן ינחת בנתב"ג ביום רביעי אחר הצהריים ויתקבל על ידי ראש הממשלה יאיר לפיד והנשיא יצחק הרצוג. משם ייסע אל בסיס חיל האוויר בפלמחים, שם יצפה יחד עם לפיד ושר הביטחון בני גנץ בתצוגה של מערך ההגנה האווירי הישראלי.
למחרת ביידן יגיע לקבלת פנים בבית הנשיא, יבקר ביד ושם וייפגש עם יו"ר האופוזיציה. בשעות הערב, ביידן יצפה בטקס הפתיחה של המכביה, יחד עם לפיד והרצוג, וככל הנראה ייפגש עם ספורטאים ישראלים ואמריקנים.
6 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
מגיע לישראל. ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
גורם המעורה בפרטי הביקור אמר ל-ynet כי הנשיא האמריקני לא מתכוון להתערב בפוליטיקה הפנימית בישראל, ומטרת הביקור היא "לאשרר את תמיכתנו החזקה בישראל ולחזק את הקשרים הבילטרליים עמה". לדבריו, "חשוב לנשיא להראות שהיחסים האלה רחבים ועמוקים יותר מרק יחסים בין מנהיגים כלשהם. העובדה שהביקור הוכרז בזמן שלישראל היה ראש ממשלה אחד, ויתקיים תחת ראש ממשלה אחר, מוכיחה את זה".
בשישי יערוך ביידן ביקור ברשות הפלסטינית, שם ייפגש עם אבו מאזן וידון עמו בפתרון שתי המדינות. לאחר מכן, ימשיך ביידן את ביקורו במזרח התיכון וימריא לג'דה שבסעודיה - שם הוא צפוי להיפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף שלשום כי הסעודים שוקלים לארח אישיות ישראלית במהלך או אחרי ביקורו של ביידן, אך כל הצדדים מנמיכים לפי שעה ציפיות בכל נוגע לאפשרות לפריצת דרך משמעותית ביחסים עם סעודיה.
פותחים שבוע
עדותה של הדס קליין, העוזרת האישית של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, תימשך השבוע במסגרת משפט נתניהו. קליין תמשיך להעיד על האישומים בתיק 1000, "תיק המתנות", שבו נאשם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים.
פרקליטות מיסוי וכלכלה, בראשות עו"ד אלון גילדין – התובע שחקר את קליין, צפויה ככל הנראה לסיים את חקירתה הראשית ביום שני, ולאחר מכן תחל השבוע חקירתו הנגדית של סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד. חדד צפוי לבקש מהשופטים שיאפשרו לו לחקור את קליין במשך כעשרה דיונים.
6 צפייה בגלריה
הדס קליין
הדס קליין
הדס קליין בבית המשפט. מלווה במאבטח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השופטים צפויים להחליט השבוע אם יאפשרו את עדותה של קליין בנוגע לתכשיט יקר ערך שנמסר לטענתה לשרה נתניהו, התכשיט עלה רק בהשלמות החקירה. התובע ביקש לשאול את קליין על הנושא כבר בדיון שעבר, אבל עו"ד חדד התנגד לכך והשופטים הודיעו שיחליטו בעניין בהקדם.
עו"ד חדד צפוי לעלות מספר טענות בחקירתו הנגדית, בין היתר שנתניהו ורעייתו הם שתי ישויות משפטיות נפרדות, ולכן אין לייחס לו טענות נגד אשתו. מקורבי נתניהו אמרו השבוע כי עדות קליין עד כה "רצופה שקרים בוטים וסתירות".
בתוך כך, קליין הגישה תלונה במשטרה בגין הטרדה נגד איש התקשורת אלי ציפורי, שפרסם בטוויטר את תמונת ביתה בהרצליה בעקבות עדותה. אל הדיון האחרון בתיק הגיעה קליין מלווה באבטחה משטרתית.
פותחים שבוע 9.7 גלעד כהן ליצמן
בית משפט השלום בירושלים צפוי לגזור השבוע את דינו של השר לשעבר יעקב ליצמן, שהורשע בהפרת אמונים לאחר שניסה למנוע את הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה. לייפר הוסגרה לבסוף לאוסטרליה בעקבות אישומים על פדופיליה.
6 צפייה בגלריה
ליצמן בבית המשפט
ליצמן בבית המשפט
ליצמן בבית המשפט. גזר הדין יתקבל השבוע
(צילום: רפי קוץ)
בחודש שעבר הרשיע השופר צימרמן את ליצמן בעבירה של הפרת אמונים. פרקליט מחוז ירושלים, דני ויטמן, ביקש מבית המשפט בדיון האחרון בתיק לאמץ את הסדר הטיעון. לדבריו, "לא היה שום אינטרס כספי או אישי, מעשיו לא גרמו לשום נזק ולא הוטו חוות הדעת. הנאשם פנה לפסיכיאטרים בשני גלים, אבל לא מדובר בעשייה מושחתת אינטנסיבית". סנגורו של ליצמן, עו"ד ז'ק חן, ציין בדיון כי "ליצמן לקח אחריות על מעשיו והראה נורמות חברתיות".
אם השופט יהושע צימרמן יקבל את הסדר הטיעון בין ליצמן לפרקליטות, השר לשעבר יקבל מאסר על תנאי וקנס של 3,000 שקלים.
פותחים שבוע 9.7 סתיו איפרגן מכביה
המשחקים האולימפיים של היהודים, המכביה ה-21, יצאו לדרך השבוע בטקס פתיחה חגיגי באצטדיון טדי. בטקס יופיעו בין היתר סטטיק ובנאל, ששרים את שיר הנושא של המכביה, ומזכירים בתוכו ספורטאים ישראלים שזכו במדליות אולימפיות כמו הג'ודאים אורי ששון וירדן ג'רבי, והאלופה האולימפית לינוי אשרם.
החגיגה הספורטיבית מתפרשת על כל רחבי הארץ ועל מגוון ענפי ספורט. מהוקי קרח באולם הארנה בירושלים ועד לתחרות קריקט באשדוד. מלבד הענפים "הרגילים" ניתן יהיה למצוא ספורט מוטורי, נטבול ומשחקי סקווש.
6 צפייה בגלריה
אנתוני ארווין במכביה הקודמת
אנתוני ארווין במכביה הקודמת
אנתוני ארווין במכביה הקודמת
(צילום: אורן אהרוני)
אל תחרויות השחייה יגיע האלוף האולימפי אנתוני ארווין, שזכה במדליית זהב במשחה 50 מטרים חופשי במשחקים האולימפיים בסידני 2000 וריו 2016. ארווין, שכבר השתתף במכביה הקודמת, חוזר שוב וצפוי להעלות ניחוח של יוקרה בתוך הכלור בבריכה במכון וינגייט.
10 אלף ספורטים וספורטאיות מ-60 מדינות יגיעו לאולימפיאדה היהודית, ויתחרו ב-3,000 תחרויות. עבור הספורטאים הישראלים מדובר בהכנה לאליפויות השונות שבהן יתחקו בהמשך הקיץ, ולמרות אותן תחרויות, ספורטאים מקומיים בכירים צפויים להשתתף. עבור יתר המתחרים מהעולם, מדובר בדרך הטובה ביותר ליצור קשרים ולהכיר את ישראל מקרוב.
פותחים שבוע כותרת ביניים כותרות ראוי לציון

25 שנה לאסון המכביה

טקס הפתיחה של המכביה ה-15 לא יישכח לעולם. לא בגלל ההופעה המרשימה, אלא מכיוון שהוא היה אחד מאסונות הבטיחות החמורים בישראל, ונחשב לסמל של תרבות "הסמוך" הישראלית ומחירה הכבד.
ב-14 ביולי 1997, כרבע שעה לפני טקס פתיחת המכביה ה-15, החלו משלחות הספורטאים לצעוד לעבר גשר שנבנה במיוחד עבור המכביה. הנבחרות עברו על הגשר לפי הא'-ב'. ראשונה עברה המשלחת האוסטרית, שמנתה 51 ספורטאים. אחריה עלתה על הגשר משלחת אוסטרליה, שמנתה 373 ספורטאים וחברי הנהלה.
6 צפייה בגלריה
ארכיון ידיעות 1997 אסון המכביה מכביה גשר
ארכיון ידיעות 1997 אסון המכביה מכביה גשר
(מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)
זמן קצר לאחר מכן קרס הגשר, ומאות אנשי המשלחת האוסטרלית, וכמה מהמשלחת האוסטרית, נפלו אל מימי הירקון. ארבעה מהם נהרגו וכ-70 נפצעו. טקס הפתיחה של המכביה באצטדיון הסמוך נמשך, עד שהופסק לבקשתו של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו. במשלחת האוסטרלית זעמו: "אם טרגדיה כזו הייתה מתרחשת למשלחת הישראלית באוסטרליה, היינו מפסיקים בו במקום את הטקס".
התנהלותם של מארגני המכביה כלפי הפצועים ומשפחותיהם בזמן האסון ואחריו זכתה לביקורת ציבורית רבה, והעכירה למשך זמן רב את היחס של יהדות אוסטרליה למדינת ישראל.
6 צפייה בגלריה
ארכיון ידיעות 1997 אסון המכביה מכביה גשר
ארכיון ידיעות 1997 אסון המכביה מכביה גשר
(מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)
זמן קצר לאחר האסון מינה משרד החינוך ועדת בדיקה שקבעה כי הגורמים לאסון הם תכנון לקוי וחלקי, ביצוע מרושל, היעדר תוכניות עבודה ושימוש בחומרים ברמה נמוכה. במקביל לפעולת הוועדה, החלה חקירה משטרתית בחשד לעבירות רשלנות.
שלוש שנים לאחר האסון הואשמו חמישה מהמעורבים בתכנון בניית הגשר בגרמית מוות ברשלנות וגרימת חבלה ברשלנות. המהנדס המתכנן, שני הקבלים המבצעים ובעל החברה המתווכת בין הקבלנים להנהלת המכביה – הורשעו כולם ונידונו לעונשי מאסר קצרים. גם יו"ר הוועדה המארגנת של המכביה הורשע, אך נידון לעבודות שירות.