החוק מהמהפכה המשפטית שעורר סערה יורד מסדר היום, בעקבות המרד בליכוד והביקורת הקשה: לאחר שיחה בין יו"ר הקואליציה אופיר כץ לבין יו"ר ש"ס אריה דרעי הוחלט על הקפאת חוק רבני הערים ("חוק הרבנים") שקידמו ש"ס והציונות הדתית.
"לאחר שיחתי עם ראשי סיעות הקואליציה, ולאחר שיחתי עם יו"ר ש"ס דרעי, הוחלט כי בעת הזו לא נכון לקדם חקיקה שנויה במחלוקת", אמר אופיר כץ הבוקר. "על כן, הצעת חוק הרבנים תרד מסדר היום. בימים אלו החובה עלינו היא לשאוף לאחדות בעם כמה שניתן".
2 צפייה בגלריה
אופיר כץ בנימין נתניהו אריה דרעי
אופיר כץ בנימין נתניהו אריה דרעי
אופיר כץ ודרעי. סיכמו על הקפאת החוק
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת החוקה של הכנסת בראשותו של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) קבעה לקיים דיון היום בחוק, שנידון כבר בכנס הקיץ הקודם, וירד מסדר היום ביולי בשנה שעברה יחד עם חוקים נוספים של המהפכה המשפטית. בעקבות ההחלטה, הדיון בוועדה יבוטל. גם אם הייתה רוצה להעלות את החוק, לקואליציה לא היה רוב בוועדה לפי הרכבה כעת – בגלל התנגדות טלי גוטליב ומשה סעדה החברים בה.
הצעת החוק, שיזמו ח"כ רוטמן וארז מלול (ש"ס), לוקחת את הכוח מידי הרשויות המקומיות ומעבירה אותו למועצת הרבנות הראשית ולשר לשירותי דת - שיקבע בעצמו את הצורך במינוי רבני שכונות. מקרה כזה עלול להוביל למינויי מקורבים ולתוספת תקנים בניתוק מצורכי הקהילה המקומית.
סיעת המחנה הממלכתי של השר בני גנץ הודיעה אתמול כי תטיל וטו על קידום הצעת החוק, וגם סיעת הימין הממלכתי של השר גדעון סער הודיעה על התנגדות למהלך. אבל הקואליציה הודיעה למרות זאת כי היא מתכוונת להמשיך ולקדם את החוק, ובליכוד אמרו ש"המחנה הממלכתי הם אלו שהפרו את ההסכם עוד קודם לכן כשהצביעו נגד התקציב, כשגנץ טס לארה"ב ללא אישור וללא תיאום מראש עם ראש הממשלה, ובהצבעות נוספות שבהן לא שיתפו פעולה עם הקואליציה".
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של רוה"מ בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ
הצהרה לתקשורת של רוה"מ בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ
נתניהו. אתמול הקואליציה עוד קידמה את החוק
(‏צילום: אוליבייה פיטוסי, הארץ)
אלא שלאחר אותה הודעה גברה התסיסה בליכוד נגד החוק. השר עמיחי שיקלי וחברי כנסת נוספים בליכוד דרשו להוריד אותו מסדר היום. "זו לא העת לקידום חקיקה שנויה במחלוקת אלא עת לאחדות שורות", אמר השר שיקלי, שיחד עם חברי הכנסת ממפלגתו משה סעדה ודן אילוז פנה בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו. גם הח"כים טלי גוטליב ואלי דלל מהליכוד הודיעו על התנגדותם למהלך - וכעת כאמור הוא נגנז.
"אני מברך על הסרת חוק הרבנים מסדר היום", אמר גנץ. "בשעה שטובי בנינו ובנותינו נלחמים בגבורה בעזה, כש-134 חטופות וחטופים בשבי החמאס, עלינו להיות מאוחדים סביב מטרות המלחמה, ולא לעסוק בחקיקה שנויה במחלוקת שתזרע מחלוקת בעם ובהנהגה".
יו"ר סיעת הימין הממלכתי, זאב אלקין, אמר כי הוא "מברך את יו״ר הקואליציה כץ על ההחלטה לעצור את קידום חקיקת חוק הרבנים בעקבות ההתנגדות שלנו (סיעות הימין הממלכתי והמחנה הממלכתי) וגם חלק מחברי הכנסת בליכוד. זה חוק רע, שהיה פוגע בציבור הישראלי. ‏אנחנו במלחמה ואסור לחזור לחקיקה מפלגת ולאווירה שקדמה ל-7 באוקטובר".