2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: הדסה עין כרם)
מספר חולי הקורונה במצב קשה מזנק, תחלואת החורף מכה, החולים שוכבים בחדרי המיון ובמסדרונות המחלקות והצוותים הרפואיים כורעים תחת הנטל הכפול. אבל כעת טוען אחד מבכירי מערכת הבריאות, רן סער, שכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל מכבי שירותי בריאות וכיום משמש כיו"ר הקופה, כי יש אלטרנטיבה שתקל את העומס ומיד: אשפוז החולים במצב בינוני עד קשה, בטיפול הקופות, בבתיהם ולא בבתי החולים. אולם, לדבריו, דווקא בתי החולים לא מוכנים לאמץ את התוכנית.
על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול, בבתי החולים הכלליים מאושפזים יותר מ-2,000 חולים ומחלימי קורונה, בהם 817 במצב קריטי וקשה, 266 במצב בינוני ו-1,078 במצב קל. בימים האחרונים אושפזו כ-150 חולים קשים ביום, במחלקות שסובלות גם כך ממחסור כבד בצוותים רפואיים וסיעודיים בגלל הקורונה - 8,680 אנשי צוות היו אתמול בבידוד.

ואילו על פי נתוני קופת החולים מכבי, אתמול היו בקופה 65,163 חיוביים לקורונה, מהם רק 51 חולי קורונה מורכבים במצב בינוני עד קשה שהו באשפוז בית. ארבעה בלבד מהחולים שהו בבתיהם בטיפול צה"ל. 1,400 חולים טופלו בבתיהם בשתי התרופות הייעודיות נגד קורונה: פקסלוביד של פייזר ומולנופירביר של מרק.
רן סער טוען, כאמור, שניתן להקל את העומס בבתי החולים לאלתר. "יש לנו מערך אשפוז בית שמסוגל לטפל בחולים במצב בינוני ובינוני-קשה", הסביר. "בנוסף, הקופות פתחו יחד עם צה"ל 250 מיטות בית שניתנות לאיוש מיידי, אבל בינתיים מאושפזים בהן חולים בודדים בלבד, כי בתי החולים לא משחררים את החולים לקהילה. החורף הזה קשה לא רק בגלל הקורונה, אלא גם בגלל מחלות אחרות. חולי קורונה ברמה בינונית-קשה נדרשים לחמצן, לתרופות דרך הווריד ולמעקב צמוד, ויכולים להיות מטופלים בבית, בתנאי שביתם מתאים כמובן לטיפול כזה. כל המאושפזים שלנו הגיעו מהקהילה בהפניית רופאי הקהילה תוך דילוג על בתי החולים. יכולנו להכפיל ואף לשלש את מספר החולים שמטופלים בבית, כ-150 חולים במכבי בלבד. יחד עם שאר הקופות, המערכת תוכל לטפל בבית בעד 800 חולים, מה שיוכל לסייע בצורה דרמטית להקלת העומס. אם כך ייעשה בארבע הקופות, לא תהיה יותר בעיית קורונה בבתי החולים".
2 צפייה בגלריה
רן סער
רן סער
יו"ר מכבי רן סער
(צילום: שאול גולן)
"בתי החולים אינם משחררים את החולים לקהילה פשוט כי הם לא רוצים, ומשרד הבריאות לא דורש מהם לעשות את זה", הוסיף סער. "יש להם אינטרס להראות שקשה להם, כדי לקבל את התקנים ואת הכסף והם מנסים למקסם את ההכנסות מהקורונה על ידי שינוי קודים וגבייה נוספת על כל חולה, כמו תשלום נוסף על בדיקות קורונה שנערכות במיון ובמהלך האשפוז. אבל אין שום סיבה לאשפז חולים במסדרונות אם יש חלופה טובה שעומדת ריקה. הטיפול בבית בטוח יותר לחולים שמתאימים לכך, ועדיף בכך שהוא משאיר את החולה בסביבתו הטבעית והמוכרת, מה שמסייע לו לעבור את המחלה באופן נוח ועם פחות שריטות נפשיות, ומונע ממנו להידבק בזיהומים. האשפוז הביתי יפחית באופן משמעותי את הלחץ הן במיון והן במחלקות, ויעזור לכולנו לעבור את גל האומיקרון".
בכיר באחד מבתי החולים העמוסים ביותר אישר אתמול כי ניתן וצריך לטפל בחולים במצב בינוני במסגרת אשפוז בית. "העומס על בתי החולים אדיר, הצוותים שחוקים ועייפים ואין מספיק ידיים עובדות", הסביר. "כדי לעבור את השבועות הקרובים תוך פגיעה מינימלית באיכות הטיפול הרפואי צריך לשנות פרדיגמה ולהעביר חלק מהחולים בהקדם לטיפול ביתי".
ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר בתגובה: "לאור העלייה בתחלואה והעומס הרב על בתי החולים, משרד הבריאות פועל להגדלת מסגרות אשפוזי בית. כדי לאפשר את הגדלת מספר המיטות הצטרף חיל הרפואה בשלב הראשון עם כ-250 מיטות אשפוז בית נוספות. נכון לעכשיו ישנם 381 חולים באשפוז בית, והמספר צפוי להמשיך ולעלות במהלך התקופה הקרובה".