2 צפייה בגלריה
 זירות הפיגועים בבאר שבע, בחדרה ובבני ברק
 זירות הפיגועים בבאר שבע, בחדרה ובבני ברק
זירות הפיגועים בבאר שבע, בחדרה ובבני ברק
השם שהעניק צה"ל לימי הכוננות הוא "שובר גלים", כשהמשימה העיקרית כעת, יחד עם השב"כ והמשטרה, היא לשבור את גל הטרור הנוכחי. במערכת הביטחון לא אהבו לשמוע כינויים דוגמת "מלחמה", כפי שהתבטאו כמה פוליטיקאים, ורוצים להחזיר את הציבור לפרופורציות הנכונות, כי ידענו ימים וגלים קשים מאלה – גם אם יש תחושה של אובדן תחושת ביטחון.
בכירים מאוד במערכת הביטחון אמרו אמש שדווקא בגלל מאפייני הפיגועים, שאין מאחוריהם תשתית ארגונית והקשרים מבצעיים, לא ניתן באמת להעריך מתי יסתיים הגל, והערכות שנשמעו – כמו חודשים או שבועות – נכונות כמו כל הערכה אחרת של כל אדם מהיישוב, ולכן אין מקום ליצור לחץ כאילו מישהו יודע שהמתיחות הזו תימשך חודשים.

בהערכת המצב מסרו גורמי המודיעין שלא מצאו קשר ישיר או הנחיה ישירה מדאעש שקיבלו המחבלים, והם סבורים כי מדובר עדיין בפיגועי בודדים. להערכת גורמי המודיעין, הכל יתחיל וייגמר באירועים סביב הר הבית.
מה כן? הצבא, שבינתיים מתפקד טוב יותר מהשב"כ ומהמשטרה, נערך לאפשרות של הסלמה ארוכה של עד אחרי החגים, וכך צריך להיות. ואם עד שלשום הפעילות הייתה הגנתית, היא עברה כעת להתקפה וללחץ על ארגוני הטרור, בעיקר בצפון השומרון.
שמונה גדודי תגבור הועברו ביממה האחרונה לגזרת יהודה ושומרון אשר הוציאה מבצע מיוחד, שנוהל ברמת מפקד חטיבת מנשה אלוף-שנה אריק מויאל, במחנה הפליטים ג'נין – האזור הקשה ביותר לפעילות מבצעית.
2 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל לסיכול הטרור באיו"ש
פעילות צה"ל לסיכול הטרור באיו"ש
כוחות צה"ל בג'נין
(צילום: דובר צה"ל )
31 מבוקשים, בהם מזוהי דאעש בחברון, נעצרו במבצע הנרחב. בצבא בחרו להעביר מסר לפלסטינים, עם פשיטה גלויה, דווקא בשעות הבוקר, על מעוז הטרור בג'נין. שלוש יחידות מצוינות – דובדבן, מסתערבי מג"ב וגדוד הסיור של גולני - לקחו חלק במבצע, חלקו מסוערב וחלקו גלוי, באור יום בשעות 6–7 בבוקר.
חמושים פתחו באש כבדה לעבר הלוחמים, ואלה חיסלו שניים מהם ופצעו כמה נוספים. לוחם מצוות הצלפים של דובדבן נפצע קל בפעולה, שבסופה אותרו אמצעי לחימה רבים ונעצרו כמה פעילים החשודים שידעו על כוונת המחבל לבצע את הפיגוע בבני ברק, וזה ייבדק בחקירה בשב"כ.
הפעילות הזו, סבורים בצה"ל, מערערת את תחושת הביטחון של מחבלים פוטנציאליים ומובילה למודיעין חשוב. זאת בנוסף להנחיה שניתנה ליחידת 8200 להגדיל את חלוקת הקשב לכיוון הזירה הפלסטינית במטרה לנטר איומים.
במשטרה, שהתבשרה כי תקבל 700 תקנים למשמר הגבול להקמת חטיבה טקטית, נמצאים בכוננות שיא לקראת הרמדאן. למרות ההבטחה לתקנים להקמת החטיבה, גורמים במטכ"ל אומרים שזה לא מספיק ושיש צורך לפחות בשלוש חטיבות כאלה של מג"ב, שתהיינה פרוסות בדרום, במרכז ובצפון. במסמך בנושא הקמת משמר לאומי, שכתב ראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה, בעת שהיה ראש אגף המבצעים בצה"ל, הוא ציין כי יש צורך בארבע חטיבות כאלה.
בנוסף צריך לזכור שנדרש זמן כדי לבנות את המסגרות הללו, ושהן לא תהיינה ברחובות בחודשים הקרובים. בניין כוח לא מתחיל ונגמר בהגדלת כוח אדם. הוא חייב לכלול את כל מרכיביו: הגדרת איום ותרחיש ייחוס; כתיבת תורה ותפיסות חדשות ותואמות מצב חדש; הגדרת מבנה וארגון התואמים את המענה הנדרש לתרחיש הייחוס; גיוס כוח אדם תואם שמסוגל להתמודד עם מצבים מורכבים; הצטיידות באמל"ח ובטכנולוגיות מתקדמות והקמת תשתיות נדרשות.