אחרי שנודע כי בצה"ל שוקלים למנות לתפקיד מטה את תת-אלוף ברק חירם, מפקד אוגדה 99, במקום לתפקיד מפקד אוגדת עזה, לוחמים ומפקדים בגולני ובאגוז, שלחמו לצידו, מוחים על ההחלטה. "ברק מקדיש את חייו למדינה. כשהקונספציה קרסה ומפקדים בכירים כשלו, הוא יזם ונלחם כדי להגן על אזרחי ישראל. מיוזמתו להציל נפשות. הלכנו ונלך אחריו עד הניצחון", הסבירו, וחתמו: "לוחמי ומפקדי אגוז לדורותיהם".
חמי שמואלי, שלחם תחת פיקודו של חירם, אמר: "בשעה שהיה כאוס מוחלט, כשהצבא הגדול נתפס עם המכנסיים למטה, ברק חירם לקח יוזמה ופיקוד ונכנס לתוך האש. בזכותו ושכמותו נמנע אסון קשה הרבה יותר שאף אחד לא רוצה לדמיין. אי אפשר לשפוט קצין על החלטות שקיבל בסערת הקרב. כמה אזרחים וחיילים ניצלו בזכותו? אותו יענישו? לא קציני המודיעין שכשלו? לא את ראש השב"כ? אנחנו רוצים שקצינים שמסכנים את חייהם יפחדו לפעול? מדובר בהחלטה קשה מאוד שנדרש היה אומץ גדול לקבל אותה. אני מצדיע לו על עוז רוחו בקרב".
1 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
(צילום: אלעד גרשגורן)
בימים האחרונים, על רקע חזרת תהליך המינויים והירידה בעצימות הלחימה, נודע כי בשיחות סגורות בצה"ל עלתה האפשרות שחירם לא ימונה לתפקיד שעליו סוכם ביולי 2023, טרם המלחמה, על רקע התקרית שאירעה בבארי ב-7 באוקטובר, שבה נטען כי כתוצאה מירי פגז טנק בהוראתו נהרגו כמה בני ערובה.
"ואילו אנו טרם השתחררנו ממלכוד עצמנו ועודנו נוהגים לפי הכלל: אם תצא ולא תחזור – גיבור תהיה; אם תצא ותחזור – תישפט; אם תשב ולא תעשה – תשפוט; ואולם, העם הזה יוסיף להתקיים אם תמיד יימצאו לנו כאלה שיאמרו: מי ילך אם לא אני? והם ילכו בדעתם, שאם יחזרו – אולי יישפטו בידי אלה שלא הלכו", ציטטו הלוחמים במכתבם מתוך הספר של יואל פלגי, "רוח גדולה באה".
"אנו לוחמי אגוז וגולני לחמנו לצידו ותחת פיקודו של תא"ל ברק חירם, בסדיר ובמילואים לאורך העשורים האחרונים ובמלחמה הנוכחית. הלכנו ונלך אחריו כלוחם ומפקד ערכי, יוזם וחותר למגע". הלוחמים טענו: "ברק יזם וחתר למגע גם ב-7 באוקטובר, קפץ מביתו עם נשקו האישי וחתר למגע תחת אש כדי להילחם ולפקד, תוך כדי סיכון חייו. בשעות קשות נאלץ ברק לקבל החלטות מורכבות וקשות מנשוא להכרעת האויב.
"ברק מקדיש את חייו למדינה. כשהקונספציה קרסה ומפקדים בכירים כשלו, הוא יזם ונלחם כדי להגן על אזרחי ישראל. מיוזמתו להציל נפשות. הלכנו ונלך אחריו עד הניצחון!", הסבירו, וחתמו: "לוחמי ומפקדי אגוז לדורותיהם".

דן, פקוד לשעבר של תא"ל חירם, טען: "הכעס הוא שבסוף גם אם הוא טעה בשיקול הדעת, הוא אחד משני תתי-אלופים שניהלו את הקרבות כמפקדים בכירים באוגדת עזה. בן אדם כזה אמור לקבל צל"ש ואות הוקרה, בעיקר כשהוא עדיין עסוק בלחימה".
חמי שמואלי, פקודו לשעבר של הקצין הבכיר, ציין עוד בדבריו: "ברק חירם הוא קצין לוחם מהטובים שיש. לכל אורך שירותו הצבאי הוכיח ברק אומץ לב, מקצועיות רבה ואנושיות. מלבד ההצלחות וההישגים הרבים בשדה הקרב שאליהם הגיע ביחידת אגוז ובחטיבת גולני, ברק הוא גם אדם ערכי ומפקד רגיש ואהוד ויעידו על כך חייליו לאורך השנים.
"גם ב-7 באוקטובר ברק היה מהראשונים שזיהו את האיום והגיעו ראשונים לאזור הלחימה. ברק לא ישב בחמ"ל או בבונקר, אלא ירד בעצמו לשטח והוביל את חייליו ולוחמיו ללחימה עזה בשעות שצה"ל לא היה בשטח. בלחימתו בקיבוצי העוטף הוא הציל חיים רבים של תושבים. שדה הקרב הוא לא שטח סטרילי ולעיתים נלקחות החלטות קריטיות בשברירי שנייה כדי למנוע אסון גדול יותר. ליבי עם משפחות ההרוגים, אבל את ברק חירם צריך לקדם. אנחנו צריכים עוד מפקדים כמותו ואני תקווה שמחול השדים המתנהל סביבו ייפסק".
לפי הכתבה שפורסמה בחודש דצמבר ב"ניו יורק טיימס", חירם הודה כי הוא זה שהורה על ירי הפגז לביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, אירוע שהסתיים במותם של 12 בני ערובה ושל עשרות המחבלים שהתבצרו בבית. "המשא ומתן הסתיים", אמר תא"ל חירם למפקד הטנק, "לפרוץ, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים". אחרי הפרסום ב-ynet ביום רביעי, כתב השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחשבונו ברשת X: "תא"ל ברק חירם הוא גיבור מהזן הנועז של רפול ויאנוש, צריך עוד כמותו".