ארה"ב לוחצת לעבור לשלב הבא במלחמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מבטיח להמשיך עד הסוף – ובינתיים הקרבות ברצועה מזכירים יותר ויותר לוחמת גרילה מול מחבלים שצצים ממקומות מסתור ומנסים לפגוע בלוחמי צה"ל מבלי להיכנס לעימות ישיר. קצין בכיר בצה"ל התייחס לכך בריאיון שפורסם אתמול (א') ב"וול סטריט ג'ורנל", ואמר שלוחמת גרילה הפכה למעשה ל"שיטת הפעולה" של חמאס. "הם מנסים 'להציק' ללוחמים ולחזור למנהרות", אמר. הוא ציין כי המתקפות של חמאס מתבצעות בדרך כלל על ידי תאים של שניים עד חמישה מחבלים.
6 צפייה בגלריה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
לוחם מאוגדה 98 בחאן יונס. בישראל הופתעו מכמות המנהרות הרבה
(צילום: דובר צה"ל)
הקצין הבכיר, ששמו לא פורסם ולפי העיתון האמריקני מפקד על כוחות בעיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה, הוסיף כי ייתכן שיידרשו חודשים עד שתושג שם שליטה הדומה לזו שהושגה בצפון הרצועה. כפי שכבר פורסם בימים האחרונים, גם ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי בישראל הופעתו מכמות המנהרות הגדולה בדרום הרצועה, וגורמים ישראליים אמרו לעיתון כי הם מוצאים שם יותר ויותר מנהרות וכלי נשק.
פרשננו לעניייני ביטחון רון בן ישי דיווח כבר שלשום כי מערך המנהרות והפירים של חמאס בכל רחבי הרצועה גדול ב-500%-600% מההערכות שהיו לפני המלחמה. אם קודם לכן סברו בצבא שמדובר ב-500 ק"מ של מנהרות ובכ-1,000 פירים בכל שטחי הרצועה – כעת ברור שמדובר באלפי קילומטרים של מנהרות ובאלפי פירים. בן ישי ציין כי המידע על ההיקף האדיר של מערך המנהרות הושג בעיקר מחקירת המחבלים שנשבו מאז 7 באוקטובר.
6 צפייה בגלריה
עשרות מחבלים בג׳באליה הסגירו את עצמם לידי כוחות צה״ל
עשרות מחבלים בג׳באליה הסגירו את עצמם לידי כוחות צה״ל
מחבלים שנכנעו בג'באליה, בצפון הרצועה. חמאס עובר יותר ויותר לשיטות גרילה עם מתקפות של שניים עד חמישה מחבלים
על רקע הניסיון של חמאס לזנב בלוחמי צה"ל והכמות הגדולה של לוחמים שנפלו בימים האחרונים ברצועה – 15 הרוגים מאז יום שישי – מתעוררת כעת ביקורת, גם מתוך הקואליציה, בטענה שישראל מסכנת את לוחמיה ושולחת אותם למבנים ואזורים שלא טוהרו מספיק ממחבלים באמצעות הפצצות מהאוויר – כפי שנעשה בשלבים מוקדמים יותר בתמרון, בצפון הרצועה.
נתניהו, שמכחיש שניהול המלחמה מושפע מלחצים חיצוניים – כמו הדרישה האמריקנית החוזרת ונשנית לצמצם את הפגיעה באזרחים פלסטינים – אמר בישיבת הממשלה אתמול בבוקר כי ישנם "שיקולים מבצעיים", אבל שר הכלכלה ניר ברקת התעמת איתו, טען שלוחמים "נשלחים כמו ברווזים למבנים ממולכדים" – והאשים את ראש הממשלה ב"ניהול מופקר של המלחמה".
בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" נשאל אותו קצין בכיר שפועל בחאן יונס על טענות מסוג זה, והשיב שאין שינוי במדיניות. הוא ציין כי בחאן יונס יש כעת יותר כוחות קרקעיים מאשר היו בצפון הרצועה בתחילת התמרון, וכי יש שם פחות הפצצות נרחבות גם כדי למנוע פגיעה בלוחמים. לדבריו, לעיתים צה"ל בוחר לשלוח כוחות לתוך מבנה מבלי להשמיד אותו – כדי לאסוף מתוכו מודיעין.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה. אמר שיש "שיקולים מבצעיים", ברקת האשים: "הניהול של המלחמה מופקר"
(צילום: מרים אלסטר)
ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים עוד, על בסיס ריאיונות שקיימו עם מומחי צבא ישראלים, כי בחאן יונס צה"ל מתבסס יותר על פשיטות קומנדו ומתקפות ממוקדות ביחס לפעילות שנעשתה בצפון הרצועה. בניגוד לערים בצפון, חאן יונס לא פונתה לחלוטין מתושביה טרם תחילת הקרבות בה. גורמים ישראליים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הסיבה לכך היא בקשה מצד ממשל ביידן להימנע מעקירה המונית נוספת של אזרחים, כפי שאירע בתחילת התמרון הקרקעי בצפון הרצועה.
במסגרת לוחמת הגרילה של חמאס, כך מציינים בעיתון, מחבליו מנסים בין היתר לפגוע בלוחמי צה"ל באמצעות צלפים, ירי RPG והטמנת מארבים – תוך שהם נמנעים ככל האפשר מעימות פנים-אל-פנים עם החיילים. "אנחנו מדברים על חצי גרילה וחצי צבא", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" מיכאל מילשטיין, קצין מודיעין לשעבר, תוך שהוא מתייחס לכוח הצבאי שמפעיל ארגון הטרור.
6 צפייה בגלריה
חשיפת מנהרת הטרור הגדולה ביותר ברצועת עזה
חשיפת מנהרת הטרור הגדולה ביותר ברצועת עזה
מנהרת הענק שחשף צה"ל סמוך למעבר ארז, בשבוע שעבר. מערך המנהרות והפירים של חמאס ברצועה גדול ב-500%-600% מההערכות לפני המלחמה
(צילום: יואב זיתון)
גורמים בישראל אמרו לעיתון כי יש כעת היערכות למעבר לשלב השלישי של המלחמה – אותו שלב שאליו ארה"ב לוחצת לעבור ושבו עצימות הלחימה תהיה מופחתת יותר. בשלב הזה, כך מעריכים מומחי הצבא שצוטטו בדיווח, רבים מכוחות צה"ל ייפרסו מחדש לאורך הגבול עם הרצועה והצבא יסתמך יותר על פשיטות ממוקדות כדי להשלים את מטרות המלחמה, בכלל זאת השמדת האיום הצבאי של חמאס ושחרור החטופים.
לפי הדיווח פריסה מחודשת של הכוחות לאורך הגבול תסייע גם להתמודדות עם לוחמת הגרילה של חמאס ותפחית את הסכנה ללוחמים. עם זאת, צמצום הכוחות ברצועה עלול גם לפי הדיווח לפגוע ביכולת לאתר ולהשמיד את מערך המנהרות העצום של ארגון הטרור. אלוף (במיל') עוזי דיין, שכיהן בעבר כסגן הרמטכ"ל וכראש המועצה לביטחון לאומי, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אם ישראל תסיג את כוחותיה הקרקעיים ממעוזי חמאס, השמדת המנהרות "לא תהיה סבוכה – היא תהיה בלתי אפשרית". לדבריו, "ללא שליטה מוחלטת בשטח, מעל הקרקע, לא נוכל לשלוט על מה שקורה מתחת".
6 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
הפצצה של צה"ל בעזה. בחאן יונס יש פחות הפצצות "נרחבות"
(צילום: רויטרס, Alexander Ermochenko)
על רקע נפילתם של 15 לוחמים בשלושת הימים האחרונים, אמש הצהיר נתניהו: "למלחמה יש מחיר, מחיר כבד מאוד בחיי לוחמינו הגיבורים, ואנחנו עושים הכול כדי לשמור על חיי לוחמינו. אבל דבר אחד לא נעשה – לא נעצור עד שנשיג את הניצחון". לדבריו, לוחמי צה"ל "מעמיקים את המלחמה" ברצועה: "זאת הדרך היחידה להשיב את חטופינו. לחסל את חמאס, ולהבטיח שעזה לא תהיה יותר איום על ישראל. זה ייקח זמן, אבל אנחנו מאוחדים – הלוחמים, העם והממשלה. אנחנו מאוחדים ונחושים להילחם עד הסוף".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס אמש לטענות על הפחתה לכאורה של כמות ההפצצות האוויריות, ואמר בהצהרתו היומית: "בלחימה בשטח בנוי יש מחבלים, מטענים, חוליות נ"ט וצלפים. אנחנו הורגים הרבה מאוד מחבלים בכל יום לחימה. אנחנו נותנים מעטפת אש לביטחון כוחותינו מהאוויר ומהיבשה. כל התקפה למעוז חדש של חמאס שלא היינו בו לפני כן ויש בו מחבלים, מקבלת מעטפת אש מלאה מהאוויר ומהיבשה".
6 צפייה בגלריה
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל דניאל הגרי. "כל התקפה על מעוז חדש של חמאס מקבלת מעטפת אש מלאה מהאוויר ומהיבשה"
(צילום: דבור צה"ל)
הגרי נשאל על ידי ynet על דברי הקצין הבכיר שהובאו בדיווח של "וול סטריט ג'ורנל", בנוגע לכך שהלחימה בחאן יונס עלולה להימשך חודשים, והשיב: "זה לוקח זמן. אנחנו ערוכים ונחושים לעשות את זה. בנינו תוכנית בשלבים בשביל לעשות את זה. בשביל לפרק את חמאס צריך לפרק את מעוזי חמאס ולהרוג את המנהיגים. צריך לקחת לו את היכולות הצבאיות כדי שלא יהיה שוב 7 באוקטובר – לא בדרום ולא בגבולות אחרים".
יעל צ'כנובר השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 20:40, 24.12.23