4 צפייה בגלריה
מעלה אדומים. לקראת אישור בנייה מעבר לקו הירוק?
מעלה אדומים. לקראת אישור בנייה מעבר לקו הירוק?
מעלה אדומים. לקראת אישור בנייה מעבר לקו הירוק?
(צילום: רויטרס)
תוכניות בנייה בהתנחלויות יאושרו כחודש לפני הבחירות, וברקע ההסלמה הביטחונית ביהודה ושומרון? ל-ynet נודע כי אמש (רביעי) שר הביטחון בני גנץ נועד עם ראשי המועצות ביהודה ושומרון באוהל המחאה שהקימו מחוץ לביתו שבראש העין - ובשיחה עלה גם נושא הבנייה מעבר לקו הירוק.
בחודש אוגוסט האחרון הייתה אמורה להתכנס המת"ע (ישיבת התכנון העליונה) בכדי לאשר בניית יחידות דיור באיו"ש, אך הדבר לא קרה מסיבות שונות. אמש, בשיחה איתו, העלו ראשי הרשויות את נושא הבנייה, ולפי כמה מקורות גנץ השיב להם כי בכוונתו לאשר תוכניות בנייה כבר בזמן הקרוב, עוד לפני הבחירות. ראשי מועצת יש"ע הכינו תוכניות לבניית כ-5,000 יחידות דיור, אך כפי הנראה התוכניות שיאושרו יהיו במספר מצומצם יותר - כמאות יחידות דיור - ולא במכסה שלה ציפו ראשי המתנחלים.
4 צפייה בגלריה
הפקקים בכיכר ניל"י בבנימין, בדרך למחסום חשמונאים
הפקקים בכיכר ניל"י בבנימין, בדרך למחסום חשמונאים
פקקים בכיכר ניל"י בבנימין
( צילום: מוטי צדיקיאן)
הכוונה של גנץ לאשר בנייה בהתנחלויות מגיעה כאשר המצב בגדה נפיץ, גם מול מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. בעבר גנץ אמנם אישר תוכניות בנייה, אך הדבר לא נעשה בזמן מתיחות ביטחונית. מנגד, העובדה כי חלפו חודשים ארוכים מאז אושרו התוכניות הקודמות האיצה את המתנחלים להציף את הנושא בפני שר הביטחון.
הפגישה אמש עם ראשי מועצות בנימין, גוש עציון והשומרון נבעה בעקבות מחאתם על פקקי תנועה אדירים בכבישי יהודה ושומרון. ראשי המתנחלים טוענים כי ההחלטה להגדיל את מכסת הפועלים הפלסטינים שנכנסים לישראל משטחי יהודה ושומרון כחלק מהרצון לחזק את הרשות הפלסטינית ולייצר אופק כלכלי מתוך מטרה למגר את הטרור, גרמה לכך שנוצרו עומסים כבדים במעברים לתוך הקו הירוק. לדבריהם, קיים מחסור בכוח אדם במעברים ובתשתיות ונתיבי תנועה. ראשי המועצות - ישראל גנץ, שלמה נאמן ויוסי דגן - תיארו בפני גנץ את הקושי הבלתי-מידתי, לטענתם, שאיתו נאלצים להתמודד התושבים בכבישים.
4 צפייה בגלריה
הפגנת המתנחלים על הפקקים מחוץ לביתו של בני גנץ
הפגנת המתנחלים על הפקקים מחוץ לביתו של בני גנץ
הפגנת המתנחלים על הפקקים מחוץ לביתו של גנץ, לפני כשבוע
(צילום: אלישע בן קימון)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"שר קשוב למצוקה הגדולה". גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
לטענתם, התושבים עומדים בפקקי ענק בכל בוקר - דבר המהווה בעיניהם גם סכנה ביטחונית - שכן הפקקים נוצרים בסמוך לכפרים פלסטיניים. גנץ, מצדו, אמר בפגישה כי הוא אינו מקל ראש בכך וכי יבחן כיצד באפשרותו לסייע, וביקש מראשי המועצות למסור לתושבים כי הוא ער לבעיה.
"מצאנו שר קשוב למצוקה הגדולה שממנה סובלים עשרות אלפי תושבים", ציינו ראשי המועצות, "הוא הבטיח לבחון את הדברים לעומק ואנו מודים לו על כך". לדבריהם, "למרות הרצון הטוב שגילה שר הביטחון, אנו מצפים למענה שיקל על הפקקים. אנו ממתינים להתקדמות ויודעים שגנץ מסוגל לכך".
כחלק מצעדי המחאה, ישן ראש מועצת בנימין ישראל גנץ באוהל ליד ביתו של שר הביטחון, וראש מועצת שומרון יוסי דגן אף העביר למקום את לשכתו במחאה על אי פתיחת כביש עוקף רנתיס שמחבר את בנימין לשומרון ותקוע מסיבה תקציבית. "ההתנהלות הזאת היא זלזול מוחלט בתושבים ביהודה ושומרון", אמר אז דגן, והוסיף: "לא יכול להיות שעשרות אלפי נהגים עומדים בוקר-בוקר במשך שעות במחסומים, בנוסף לפקקים שבהם ייתקלו בכל מקרה בהמשך בדרכם למרכז הארץ".
מהליכוד נמסר בתגובה על דברי גנץ לראשי יש"ע: גנץ אמר - יש מקום למדינה פלסטינית בירושלים', ושותפו לפיד אמר - 'שתי מדינות לשני עמים'. לגנץ ולפיד אין ממשלה בלי אחמד טיבי והאחים המוסלמים. רק הליכוד יכול להקים ממשלת ימין יציבה ל-4 שנים. זה ישראל או פלסטין".
בשלום עכשיו אמרו כי "ההבטחה לראשי המתנחלים על בנייה בהתנחלויות עוד לפני הבחירות היא שוחד פוליטי. בלתי נתפס שגנץ 'הממלכתי' מוכר את האינטרס הישראלי לטובת קמפיין הבחירות שלו. דווקא בימים של מתיחות ביטחונית, מצופה מגנץ לנהוג באחריות, לפעול להרגעת הרוחות ולא לקדם צעדים מתריסים ומזיקים שיגבירו את הלהבות ויפגעו בסיכוי לשלום".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה