תלונה שהוגשה נגד הפרקליטות, בגין סגירת תיק ללא קיום שיחה מקדימה או הודעה על כך למתלוננות על עבירות מין, נמצאה היום (רביעי) מוצדקת. כך קבעה ממלאת מקום נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, עו"ד ליעד מאיר צדר. במשך תקופה ארוכה, בזמן שכבר התקבלה החלטה בתיק, למתלוננות לא הייתה כל ידיעה לגביה. כל זאת, בזמן שהמתלוננות נחשפות לידיעות כוזבות אודות הטיפול בתיק במסגרת הליך משפטי אחר.
1 צפייה בגלריה
4 המתלוננות על תקיפה מינית ביישוב בצפון
4 המתלוננות על תקיפה מינית ביישוב בצפון
"אנחנו מצפות שהחשוד שהתלוננו נגדו יעמדו לדין". ארבע המתלוננות בתיק
(צילום: שמיר אלבז)
לפני כחודש נחשף ב-ynet דבר סגירת התיק, שנפתח לאחר שארבע צעירות תושבות הצפון הגישו תלונה נגד בעל עסק מהאזור שלטענתן ביצע בהן עבירות מין. עו"ד רוני אלוני סדובניק, עורכת דינן, שיגרה תלונה לממונה על מייצגי המדינה בערכאות בגין סגירת התיק ללא קיום שיחה מקדימה עם נפגעות העבירה ומבלי לעדכנן בגניזת התיק. ארבע הצעירות האשימו את בעל העסק באונס, מעשים מגונים והטרדות מיניות.
מאיר צדר הדגישה בהחלטתה את החשיבות של שמירה על זכויותיהם של נפגעי עבירה וקיום תקשורת עמן כנדרש בכלל ובעבירות מין בפרט. בהחלטה נכתב כי "אחת ממטרות קיומה של שיחה עם נפגע העבירה, בטרם קבלת החלטה סופית על סגירת התיק, הינה קבלת החלטה מושכלת של הפרקליטות, לאחר שהובעה בפניה עמדתו של נפגע העבירה ונשקלה על ידיה".
עו״ד רוני אלוניעו״ד רוני אלוני סדובניקצילום: אלכס מורוזוב
עו"ד סדובניק מסרה בתגובה להחלטה: "טוב עשתה הממונה שבחנה את התלונה בדרך רצינית ועשתה בדיקה יסודית, בדיקה כזו רק מגבירה את אמון הציבור במערכת המשפט בכלל ושל קורבנות עבירות מין בפרט. תקוותי היא כי פרקליט המדינה עו"ד עמית אייסמן ידאג להעביר את ההחלטה לפרקליטים בכל המחוזות".
אחת המתלוננות בתיק, דנה (שם בדוי), בת 31, אמרה: "אני שמחה על ההחלטה ומקווה שבעתיד זה לא יקרה לבנות אחרות. זה משמח אותי שהפנימו את החובה לעדכן אותנו לפני סגירת התיק, ולא לתת לנו לרדוף במשך חודשים אחרי הפרקליטות לתשובות. אנחנו מקוות שזה לא יקרה שוב ואנו מצפות שהחשוד שהתלוננו נגדו יעמוד לדין".
מהפרקליטות נמסר בתגובה להחלטה: "כפי שנמסר לנציבות הביקורת, הפרקליטות יוצרת קשר עם נפגעי עבירות מין בטרם קבלת ההחלטה בתלונתם. במקרה זה, בשל שגגה, לא נוצר קשר עם המתלוננות, ואנו מתנצלים בפניהן על כך. בעקבות המקרה, פרקליטת המחוז רעננה את הנושא בקרב הפרקליטים במחוז, והנציבות אף ציינה לחיוב את פועלה זה. פרקליט המדינה הנחה לחדד את הנושא בקרב כלל המחוזות וכך יעשה".