צה"ל ושב"כ חשפו אחר הצהריים (יום שבת) חקירות של שני מחבלים שפלשו לשטח ישראל ב-7 באוקטובר, שבהם הוכחה נוספת לשימוש שעושים אנשי חמאס בבתי החולים ברצועת עזה כדי להגן על עצמם מתקיפות צה"ל.

המחבל עאמר אבו עוש סיפר שהוא שייך לכוחות הנוחבה. הוא נשאל מה הקשר בין המנהרות לבתי החולים, והשיב כי "הרוב מסתתרים שם. למשל בשיפא יש קומת מרתף, מקום גדול". הוא נשאל שוב אם בזמן ההפצצות של ישראל לא צריך להסתתר במנהרות - והשיב: "מרפאות, בתי ספר, בתי חולים. אלה המקומות שאתם לא מפציצים". הוא הסביר שחמאס משתמש בידיעה שישראל לא תפציץ בתי חולים כדי להעביר מטענים, נשק, אוכל וציוד רפואי עבור אנשיו.
"אמרתי לך, שיפא הוא מקום בטוח, הוא לא יופצץ. הוא בטוח מבחינתם. זה מה שאנחנו יודעים". המחבל הרוצח גם ביקר את הנהגת חמאס כשנשאל מה עם הדלק: "הם קודם כל דואגים למכוניות ולג'יפים שלהם ואז נותנים לאנשים. הם מתדלקים לעצמם מכלים מלאים". כשנשאל אם התושב העזתי יכול ללכת לאן שהוא רוצה, הוא השיב: "לא. אסור לך לצאת למצרים בלי אישורם (של חמאס, י"ז)".
המחבל חסן זערב, שסיפר בחקירה שהוא "מגיש עזרה ראשונה" בזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי ב-7 באוקטובר הוא פעל באזור סופה. בהמשך הוא נשאל על השימוש שנעשה בבתי החולים ברצועת עזה - והשיב: "אני יודע, למשל, לפי מה ששמעתי, שמשתמשים בבית החולים שיפא ומתחבאים בו".


אתמול הציג דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי עוד הוכחות לכך. בתדרוך מיוחד לתקשורת הבינלאומית, הציג הגרי מודיעין ולפיו המפקדה המרכזית של חמאס נמצאת מתחת לבית החולים שיפא - וכוללת מספר מתחמים, בהם אזור לאחסון אמל"ח, נשקים ותחמושת רבה. "בבית החולים 1,500 מיטות וכ-4,000 אנשי צוות שמהווים מגן אנושי לראשי חמאס", אמר.
תא"ל הגרי ציין המתחמים התת-קרקעיים משמשים את ראשי חמאס להכוונת פעילותו ומנהרה המגיעה לבית החולים, ומאפשרת כניסה למפקדת החמאס שלא דרך בית החולים. בנוסף, בתוך בית החולים קיים מרכז שליטה של ביטחון הפנים של חמאס, שמאויש באופן רחב בחמושים בשגרה ובחירום וממוקמת מפקדת טרור, שממנה מתבצעת הכוונת טרור לירי רקטי לצד הכוונת כוחות.
2 צפייה בגלריה
בית החולים שיפא עזה
בית החולים שיפא עזה
בית החולים שיפא בעזה
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
2 צפייה בגלריה
בית החולים א-שיפא במערב העיר עזה
בית החולים א-שיפא במערב העיר עזה
בית החולים שיפא במערב העיר עזה
"במסגרת תדריך מיוחד חשף דובר צה"ל מידע רב המוכיח כי חמאס משתמש בשגרה ובחירום בתשתיות הומניטריות ברצועת עזה לטובת פעילות הטרור שלו תוך שהוא מנצל את המחסה ההומניטרי לטובת הגנת מחבליו וראשי ארגון הטרור", נמסר אתמול. "מטופלים ואנשי הצוות מהווים מגן אנושי לראשי חמאס. תשתית האנרגיה של בית החולים, שאמורה לשמש את מטופליו, משמשת במקביל גם את תשתית הטרור התת-קרקעית של הארגון ואת ראשי הארגון".
בהקלטה שנחשפה בתדרוך אתמול נשמעת שיחה בין שני תושבי עזה, המאשרים את הימצאותה של מפקדת חמאס מתחת לבית החולים שיפא.