הסלמה בעימות בקואליציה, וליתר דיוק בין שני השרים שבמשרד הביטחון: בעקבות תחילת פינוי כרם בן אליהו בבנימין, תקף בחריפות חסרת תקדים השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' את שר הביטחון יואב גלנט ואמר כי "אם יש לגלנט בעיה, הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שרבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון".
במקביל, אחרי שכמעט כל העצים נעקרו, כשלוש שעות לאחר פנייתו של סמוטריץ' - וכמעט בסופו של האירוע - הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור זמנית את פינוי הכרם למטרת ניסיון הידברות עם החקלאי. לטענת פעילים בשטח, מדובר ב"תעלול יחצ"ני של נתניהו".
בציוץ שפרסם כתב יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' כי "עקירת הכרם בעמק שילה היא עוול זועק לשמים שאפשר וצריך היה למנוע. עוול ארוך שנים של המנהל האזרחי ושל בג"ץ. בדיוק כדי להפסיק את הרדיפה ארוכת השנים ואת ההתעמרות המפלה הזו נגד המתיישבים דרשנו וקיבלנו בהסכם הקואליציוני את האחריות על המנהל האזרחי ועל החיים האזרחיים ביהודה ושומרון".
3 צפייה בגלריה
 נתניהו גלנט סמוטריץ'
 נתניהו גלנט סמוטריץ'
דורש את הסמכויות, ואומר: "לגלנט יש בעיה? שיניח את המפתחות". סמוטריץ'
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, EPA, עמית שאבי)


לדברי סמוטריץ', "התכחשותו של שר הביטחון גלנט להסכם החד משמעי וגרירת הרגליים של ראש הממשלה בעניין אינם מקובלים ולא ניתן להם להימשך. מדובר בסעיף שלכולם היה ברור שהוא מרכזי בהסכם שלנו והבסיס לקיומה של קואליציה הוא קיום ההסכמים הקואליציוניים. אני דורש מראש הממשלה להעביר לידי את הסמכויות לאלתר". בציונות הדתית אמרו כי יקיימו ישיבת סיעה דחופה היום בצהריים בעקבות מה שכינו "התנהלות שר הביטחון גלנט, עקירת הכרם בעמק שילה והאלימות המשטרתית הקשה שהופעלה נגד המתיישבים הבוקר".
גורמי ביטחון התייחסו לפינוי הכרם ואמר כי "בעל הקרקע קיבל הארכה ואף התחייב בפני בג"ץ שיתפנה באופן עצמאי. בנוסף הציעו לו קרקע חלופית הוא סירב. ואמרו לו במפורש שאם לא יפנה הוא יישא בעלויות, הוא התחייב וחתם שיפנה".
"בניגוד לסיבוב הקודם בין גלנט לסמוטריץ', הפעם מדובר בפינוי שעליו ידעו כולם - כל הגורמים הפוליטיים, הצבאיים והמדיניים - במשך זמן רב, לפחות כמה שבועות", הוסיפו גורמים בממשלה. "הם עושים סיבוב פוליטי. סמוטריץ' מבקש לנגח את גלנט במסגרת קרב הסמכויות ועושה זאת על חשבון פינוי הכרם שהיה ידוע לו זמן רב מראש".

מוקדם יותר הגיעו עשרות צעירים מישיבות תיכוניות ומאולפנות לכרם של משפחת בן אליהו בגוש שילה, במטרה למנוע את פינוי הכרם שלפי הטענות נמצא על אדמות פלסטיניות.
אחד הצעירים אף טיפס על עץ והחל להתבצר עליו. המתבצר, עמישב מלט, התראיין בשידור חי מהעץ לאולפן ynet ואמר: "לא מוכן לרדת מהעץ. לא רואה את סמוטריץ' ובן גביר בסביבה, זו חרפה. אני לא יורד". מתנחלים בצומת סמוך אף מנסים לחסום את הכביש. למקום הגיעה ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) שתועדה ניצבת מול דחפור. היא עוכבה בשטח בעקבות זאת, וכוחות מג"ב תועדו מקיפים אותה, במטרה למנוע ממנה לסכל את פינוי הכרם. לכרם הגיע גם ח"כ צבי סוכות מעוצמה יהודית.
3 צפייה בגלריה
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
ח"כ סון הר מלך מול הדחפור
בעקבות תחילת הפינוי, העביר סמוטריץ' מכתב שכינה "בהול" לנתניהו, ובו האשמות חריפות נגד גלנט. סמוטריץ' כתב לנתניהו כי "לפני כחודש הנחיתי כשר במשרד הביטחון הממונה על מתאם פעולות הממשלה בשטחים ועל המינהל האזרחי לבטל את הצו שהוצא באופן שערורייתי נגד חן בן אליהו. למרבה התדהמה שר הביטחון הפר בגסות את ההסכם הקואליציוני והפך את החלטתי".
"במקום לממש מדיניות ביטחונית התיישבותית, השר גלנט בחר להמשיך במדיניות השמאל של השר לשעבר בני גנץ ולעקור את הכרמים, אף שהטענות נגד הכרם הוכחו כשקריות במסגרת ההתדיינות המשפטית", הוסיף סמוטריץ'. "אני דורש ממך להקפיא באופן מיידי את עקירת הכרם ולהעביר עוד היום את הסמכויות לידי, כפי שמחייב ההסכם הקואליציוני, השכל הישר ומחויבותנו למיליוני הבוחרים שהתחייבנו להם לשנות את מדיניות השמאל של בני גנץ ביהודה ושומרון. הפרת הסכמים תקשה מאוד על התנהלות תקינה של הממשלה והקואליציה".
3 צפייה בגלריה
מתנחל מסרב לרדת מהעץ במחאה על פינוי כרם באזור בנימין
מתנחל מסרב לרדת מהעץ במחאה על פינוי כרם באזור בנימין
כוחות מג"ב בכרם
רק אתמול, בישיבת סיעה שערכה מפלגת "הציונות הדתית" במאחז גבעת הראל שיוכשר בעקבות החלטת הקבינט, דרש סמוטריץ' לבטל את הפינוי - אך בגלל שהסמכויות במשרד הביטחון טרם עברו אליו, הפינוי יצא לפועל.
סמוטריץ הסביר כי ביקש לעצור את הפינוי, אך לטענתו הדברים נמצאים בידיים של גלנט. הטענה היא שהשטח נמצא על אדמות פלסטיניות, אבל המשפחה עתרה לוועדת עררים, וטענתה התקבלה, תוך שנמצאו פגמים בהליך. בנוסף עתרה המשפחה לבג"ץ, שקבע כי יש לפנות את הכרם.
"זה עוול נוראי, צו שמקומו לא יכירנו במדינה דמוקרטית", אמר אתמול סמוטריץ'. "במקרה הזה הצו אבסורדי, הוגש ערר עליו לוועדת העררים הצבאית - והצו התקבל. החלטת הוועדה הייתה שאין אף אחד שמצליח להוכיח זיקה לקרקע. למרות זאת, בהחלטה פוליטית החליט שר הביטחון דאז להפעיל את הצו. קיימתי דיון, ובתפקידי כשר במשרד הביטחון שאחראי על המינהל האזרחי הוריתי לבטל את הצו. לצערי נושא הסמכויות בין השר גלנט לביני עדיין לא הוסדר, ואני קורא לו מכאן - תן הנחיה לבטל את הצו. זה המעשה הנכון ציונית, והמעשה הנכון מוסרית".