בבית המשפט המחוזי בתל אביב העיד אתמול (ראשון) הספר סרגיי יפימוב (57) שנאשם ברצח רופא השיניים גרגורי גריגורייב (64) בבת ים – בגלל ויכוח על מגפת הקורונה. בעדותו שינה למעשה הנאשם את גרסתו, ובניגוד לדבריו במהלך החקירה במשטרה טען כעת כי לא התכוון להרוג אותו, וכי עשה זאת על רקע היותו שיכור. הוא סיפר כיצד שתה "חצי בקבוק רום" לפני שהזמין את רופא השיניים למספרה שלו לפני קרוב לשנתיים - ואז דקר אותו למוות בתום ויכוח נוסף.
הספר יפימוב ורופא השיניים גריגורייב עבדו בסמיכות זה לזה במרכז מסחרי בעיר במשך שנים ארוכות. יפימוב אף שימש בתור הספר הקבוע של הרופא. לפי כתב האישום, ב-8 במאי 2020 התפתח ביניהם ויכוח מילולי שכלל שימוש במילות גנאי, בעניין המגפה שהגיעה לישראל זמן קצר קודם לכן. יומיים לאחר מכן הצטייד יפימוב בסכין, הגיע אל המספרה, התקשר אל גריגורייב וביקש ממנו להגיע לשם. אז שוב התפתח ביניהם עימות, ובמהלכו שלף הנאשם את הסכין ודקר את גריגורייב פעם אחת בחזהו.
6 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של  סרגיי יפימוב החשוד ברצח רופא השיניים בבת ים
הארכת מעצרו של  סרגיי יפימוב החשוד ברצח רופא השיניים בבת ים
סרגיי יפימוב באחד מדיוניו בבית המשפט, ארכיון. "לא הבנתי שהוצאתי את הסכין"
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
כלי הרצח
כלי הרצח
הסכין שעמה דקר הספר את רופא השיניים - שהיה לקוח קבוע שלו
"אני והוא התחלנו לדבר על הקורונה", סיפר יפימוב בבית המשפט על הוויכוח יומיים לפני הדקירה הקטלנית. "כל הזמן עבדתי, חבשתי מסכה, הוא לא האמין שקיימת קורונה. הוא אמר שכל מי שלובשים מסכות הם 'פידראס' (מילת גנאי המכוונת להומואים). זה עלבון גדול מאוד, בן אדם נחות. מהמקום שבאתי בסיביר, גידלו אותנו שזו מילה אסורה. אמרתי לו 'יש לך אישה לשעבר, רופאה שאומרת שיש הרבה מאוד חולי קורונה'. אמרתי לו שאני לא רוצה לראות אותו יותר, סיימנו את השיחה והוא עזב".
לדברי יפימוב, שציין כי הוא אב לבת וסב לשלושה נכדים, "הלכתי הביתה אבל הייתי עצוב. נכנסתי ל'טיב טעם' לשתות רום אחרי שלא שתיתי מ-2004. בעבר כמעט חתכתי את הוורידים בגלל השתייה והבטחתי מאז לאשתי שאני לא נוגע באלכוהול". הוא הוסיף כי ביום הרצח, יומיים לאחר הוויכוח, החליט בשעות הצהריים "שאני כן מרשה לעצמי לשתות את הרום, קרוב לחצי בקבוק".
לאחר מכן התקשר כאמור לרופא השיניים וביקש ממנו לבוא למספרה. "הוא בא למספרה והתחלתי לדבר כדי לסיים את הוויכוח שהיה בינינו. הוא היה לקוח שלי וגם בנו ואשתו", העיד. "התחלתי לומר לו שלא צריך לזרוק מילים שכאלה לאוויר, אבל הוא היה במצב רוח תוקפני. הוא כבר התכוון לעזוב ואמר 'אני לא חוזר בי'".
6 צפייה בגלריה
גרגורי גריגורייב
גרגורי גריגורייב
גרגורי גריגורייב, רופא השיניים שנרצח
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע בבת ים
זירת האירוע בבת ים
זירת הרצח בבת ים, במאי 2020
(צילום: יריב כץ )
על רגעי הרצח, שאירע מחוץ למספרה, סיפר יפימוב בבית המשפט: "יש לי מעין פאוץ' שאני מחזיק בו כלי עבודה. הייתה לי שם סכין כדי לנקות את המברשת של הפן, עם להב באורך 9-8 ס"מ. אבל לא הבנתי שהוצאתי את הסכין, נתתי לו מכה באזור הכתף. דקרתי אותו. נדמה לי שהוא נפל על הברכיים, התרומם והמשיך לקלל. הבנתי שעשיתי משהו לא בסדר, עמדתי עד שזז. נכנסתי למספרה, לקחתי את הפאוץ' והלכתי לתפוס מונית".
רופא השיניים, גריגורייב, המשיך ללכת מעט לאחר שנדקר ונכנס לתוך המספרה – שם התמוטט. מותו נקבע בהמשך בבית החולים וולפסון. לפי כתב האישום, יפימוב הסגיר עצמו למשטרה עוד בטרם ידע שהקורבן מת מפצעיו בבית החולים. לדברי הנאשם כעת, לאחר הדקירה התקשר לאשתו ושתה "עוד": "היא אמרה לי שצריך להגיע למשטרה, היא כמעט הרגה אותי, הסכמתי ונסענו".
למרות גרסתו לגבי האלכוהול, הנאשם התקשה לומר מתי אמר ששתה בחקירה עצמה. "דקרתי קרוב לוודאי בגלל ההשפעה של האלכוהול והמילים שהוא השתמש בהן. זה לא תירוץ להרוג בן אדם, אבל זה נאמר בצורה שהביאה אותי למצב לא טוב. כשדקרתי אותו הבנתי שגמרתי את החיים שלי. לא ידעתי שהרגתי אותו. היה עדיף שהייתי נותן לו אגרוף. לא רציתי, אף אחד לא רוצה להרוג בן אדם. הייתי מאוד שיכור", אמר. הוא הוסיף, בהתייחסות לתיעוד האירוע שבו הוא נראה צועד ברוגע ברחוב לאחר הדקירה, כי "זה שאני נראה בסרטון רגוע לא אומר שאני קר רוח".
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע בבת ים
זירת האירוע בבת ים
צוות מז"פ בזירת האירוע לפני כשנתיים
(צילום: יריב כץ )
6 צפייה בגלריה
תיעוד רצח הספר גרגורי גריגורייב בבת ים
תיעוד רצח הספר גרגורי גריגורייב בבת ים
רגע הדקירה, כפי שתועד במצלמת אבטחה
חשוב לציין שבניגוד לגרסתו היום, בחקירה הראשונית הוא לא ממש הצטער על המעשה: "אני לא רוצה לראות אותו חי, ואם הוא מת אני מבסוט", אמר אז כשטען שדקר את גריגורייב בשל כינויי הגנאי שבהם השתמש לדבריו המנוח. אז הוא גם אישר שהצטייד בסכין מבעוד מועד כי רצה להרוג אותו. הוא הדגיש בחקירתו שאינו מצטער על מעשיו.
עו"ד ירוסלב מץ, שמייצג אותו מטעם הסניגוריה הציבורית, מסר: "אנו נמצאים בעיצומה של פרשת ההגנה, סרגיי התחיל להעיד היום על האירועים שהובילו לטרגדיה הקשה. ואנו מקווים שבית המשפט יתרשם ממכלול האירועים שהובילו אדם נורמטיבי לפעול כפי שפעל".