הלוחמים רס"ר (במיל') עידו אביב ורס"ר (במיל') קלקידן מהרי נפלו שלשום (יום א') במרכז הרצועה, והותירו אחריהם חלל גדול בקרב משפחותיהם וחבריהם. קלקידן בן ה-37 עלה לישראל לפני 16 שנה והתגייס מיד לצה"ל, אימו קיבלה את הבשורה הקשה באתיופיה: "שאף כל חייו להגיע לישראל". עידו בן ה-28 התגורר בשש השנים האחרונות עם בת זוגו, שסיפרה: "דיברנו על חתונה וילדים, לעולם לא אוהב ככה".
5 צפייה בגלריה
קלקידן מהרי, רס"ר (במיל') עידו אביב
קלקידן מהרי, רס"ר (במיל') עידו אביב
רס"ר במיל' קלקידן מהרי ורס"ר במיל' עידו אביב

אימו של קלקידן התבשרה באתיופיה: "הוא שאף כל חייו להגיע לישראל"

תשעת אחיו של קלקידן התכנסו אמש ברמת גן, בבית אחיו הבכור, כדי להיות יחד בזמן שאימו שעדיין חיה באתיופיה קיבלה את הבשורה המרה בביתה, מנציג המדינה שהגיע אליה. כעת מחכים התשעה לאם כדי לחלוק לו כבוד אחרון בימים הקרובים ולהביאו לקבורה בארץ. "הוא היה מאוד ציוני והוא שאף כל חייו להגיע לישראל", סיפרה ל-ynet האחות לאה. "הוא היה בחור עם לב ענק ומדהים, שעסק כולו בנתינה ותמיד עזר ותמך בכולנו, מעין האיש הכי מחבר במשפחה".
את רוב חייו הבוגרים העביר מהרי באופקים, עבד בביטחון במספר מקומות, ולפני שנתיים עשה שינוי מקצועי כשהפך לנהג אוטובוס של חברת דן במרכז ולכן עבר לגור בפתח תקווה. בני המשפחה מספרים על נפש עדינה, אח שאהב בעיקר צילום כתחביב ואף היה מצלם זוגות וילדים כעסק צידי. "הוא אהב לצלם דברים יפים", סיפר האח נתי. "הצילום תמיד היה אצלו תחביב, ובשנים האחרונות לאחר שאבינו היה צלם, הוא יותר השקיע בזה. אנחנו תמיד צחקנו עליו שהוא ממשיך דרכו של אבא".
5 צפייה בגלריה
קלקידן מהרי
קלקידן מהרי
"אהב לצלם דברים יפים". קלקידן מהרי ז"ל
אחיו מספרים כי כאשר המלחמה פרצה לא היה לו ספק כי הוא יתגייס למילואים, וכך עשה כמה שעות לאחר פרוץ הלחימה, לגדוד בגולני. תחילה שירת בגזרה הצפונית, אך בחודש האחרון הגדוד שלו עבר דרומה ונכנס לתוך רצועת עזה. "מבחינתו להיות במילואים היה חשוב, כי המדינה הייתה חשובה לו. הוא אף פעם לא היסס לצאת למילואים", סיפרה אחותו לאה.
במהלך שירותו תקשר עם המשפחה, בעיקר באמצעות הוואטסאפ, וההודעה האחרונה שהוא שלח הייתה בערב החג הראשון, כששלח "חג שמח" בקבוצה המשפחתית. "הוא לא היה מאלו שמסרו יותר מדי מידע", סיפרו האחים. "תמיד אמר שהוא בסדר ולא באזור מסוכן. אני מניחה שהוא רצה לשמור על כולנו", אמרה אחותו. "האמת היא שלא ידענו שהוא בעזה, הוא דאג כל הזמן להגיד שהכול בסדר וניסה לשמור עלינו".
את הבשורה המרה קיבל שלשום בערב אחיו הבכור סמואל, ובמקביל קציני הנפגעים התקשרו לבשר, לבקשת האח, גם לאחות לאה. "זה היה הלם רציני. שאלתי את המודיע אלף פעמים אם זה נכון. אנחנו עדיין לא מעכלים את זה. הוא היה הלב של המשפחה ואי-אפשר לתאר אותנו בלעדיו", אמרה האחות.
"קלקידן, דוד שלי, האח הקטן של אמא, נפל בקרב בעזה", ספדה טל זרביב מנור, אחייניתו של מהרי. "צודקים כשאומרים שתמיד מדובר בטובים ביותר. האיכותיים, הציונים, האופטימיים, אוהבי האדם והארץ. נלקח מאיתנו המובחר ביותר שלנו. זה שעלה לארץ לבד בגיל 18, השאיר את אימו האהובה באתיופיה ויצא בנחישות להגשים חלום", כתבה בחשבון ה-X שלה.
היא הוסיפה: "הוא תמיד ידע לשמור על קשר עם אמא אלמז הרחוקה שלו. לבקר, לשלוח כסף, לצלצל ולדרוש בשלומה. את הזעקה שיצאה מתוכה כשהתבשרה בביתה באדיס אבבה על מות הבן הלוחם - שמענו עד ירושלים, והלב רעד".
5 צפייה בגלריה
קלקידן מהרי
קלקידן מהרי
קלקידן ז"ל בילדותו לצד האם אלמז. "את הזעקה שיצאה מתוכה שמענו עד ירושלים"

עידו הדריך מאות ילדים בקריית ים: "העוגן של המשפחה"

במוצאי שבת קיבל רס"ר במיל' עידו אביב הודעה להתייצב למחרת היום, בשעות הבוקר, במקום הכינוס סמוך לקיבוץ בארי. אביו מרק הסיע אותו לשם, ולא שיער בנפשו כי זה יהיה מפגשם האחרון. מספר שעות לאחר מכן, כאמור, נפל עידו בתקרית הקשה שהתרחשה בערב החג בצפון רצועת עזה.
עידו, ששירת במסייעת של חיל השריון, היה בנם הבכור של אמי ומרק, ואחיהם הבכור של ניב (23) ושקד (18), והמשפחה מתגוררת בעיר כרמיאל. עידו ובת זוגו בשש השנים האחרונות, דשה ליושקביץ (28), התגוררו בדירה שכורה בקריית ביאליק. עידו עבד כמדריך גלישה בכיר במרכז לגלישה וספורט ימי "סרף סייקל" בקריית ים, ונחשב ליד ימינו של בעל המועדון גיל הורביץ.
"עידו הדריך בחייו אלפי אנשים, וכל אדם שהוא הדריך - הוא נגע לו בלב", סיפר גיל הורביץ, בעל מרכז הגלישה "סרף סייקל". "הורים של ילדים שהוא לימד מתקשרים ובוכים עליו. הוא עבד אצלנו ארבע שנים. מהר מאוד הוא הפך ליד ימיני. בחור שכל הזמן מחייך, תמיד חיובי. ידע להכיל את כולם, ידע לומר את הדברים בזמן. הוא שירת במילואים חודשים ארוכים, שוחרר ונקרא שוב למילואים לפני שבוע וחצי. אמרתי לו, 'אל תלך, נתת את שלך', והוא אמר לי, 'יהיה בסדר, לאן שאני הולך תמיד שקט'. אמרתי לו 'אל תגיד את זה'".
5 צפייה בגלריה
עידו אביב
עידו אביב
"היה ילד שחי ונשם ים". עידו אביב ז"ל
הורביץ סיפר כי בשבועיים שעבד שוב במועדון הגלישה, הספיק עידו להכין את כל התוכנית לקיץ. "הוא קבע ותיאם עם בתי ספר שלמים, עם מאות ילדים שהיו צריכים להגיע אלינו. הוא סידר לנו את הלו"ז. ביציאה האחרונה שלו נפגשנו. הוא היה אמור להישאר עד סוף החג אבל הקפיצו אותו ביום ראשון בבוקר. בערב הוא נהרג", סיפר.
אתמול בבוקר פרסמה עיריית קריית ים: "קהילת גולשי קריית ים והעיר קריית ים אבלה על מותו בטרם עת של עידו אביב, מדריך גלישה מוביל במרכז לגלישה וספורט ימי 'סרף סייקל' אשר נפל בעזה. עידו הדריך מאות מתלמידי העיר במסגרת תוכנית המנהיגות הימית, והיה ידוע בחיוך הרחב שלו, בכישרונו לגלים ולאנשים".
"עידו היה ילד שחי את הים. כל החיים שלו היו סביב הים. חי ונשם ים", סיפר אביו מרק. "הוא גלש בכל צורת גלישה אפשרית. רק תנו לו ים וזה מה שעשה לו טוב. ב-7 באוקטובר הקפיצו אותו למילואים. בחצות הוא עבר דרך הבית, בדרכו לגולן. אמרתי לו 'תישן פה את הלילה ותיסע מחר בבוקר'. הוא לא היה מוכן. הוא עלה לגולן כדי להיות עם החבר'ה שלו, ושירת שם חמישה חודשים.
"הוא השתחרר בסוף פברואר ביחד עם אחיו ניב שגם גויס ב-7 באוקטובר. אחיו נסע למזרח הרחוק. התחננו בפני עידו שיבוא איתנו לטיול במזרח להצטרף לאח שלו. הוא לא הסכים, ואמר לי 'אבא, עד שלא מסתיים פה הבלגן, אני לא יכול לעזוב'". האב הוסיף: "בתחילת אפריל גויס שוב, הפעם לדרום. הוא היה בחג ובסוף השבוע בבית, אבל בשבת בערב הוא הודיע לי שהקפיצו אותו ושהוא צריך להיות בבוקר יום ראשון בתשע בבוקר בבארי. כל מה שעניין אותו זה שהוא לא יאחר כדי שיוכל להחליף חבר'ה שצריכים לצאת הביתה. עצרנו בדרך בבית קפה, הוא אמר להם 'תארזו, אנחנו לא יכולים לאחר'. זה מה שעניין אותו, להגיע בזמן".
5 צפייה בגלריה
עידו אביב ובת זוגו דשה
עידו אביב ובת זוגו דשה
עידו אביב ז"ל ובת הזוג דשה. "הוא יהיה אהוב ליבי עד סוף חיי"
דשה, בת זוגו של עידו, סיפרה עליו בדמעות: "בזמן הזוגיות שלנו גילינו שהיינו באותו גן ילדים. יש לנו תמונה מחובקים מהגן. עידו היה בן אדם חד-פעמי. הוא מעולם לא אהב ככה, ואני לעולם לא אוהב ככה. דיברנו על חתונה וילדים. הוא תמיד דאג לי, תמיד חיזק אותו, היה שם בשבילי, התגאה בהצלחות שלו. כולם אהבו אותו. לא הספקתי בכלל לדאוג לו, הוא גם לא רצה בכלל דרמות".
היא הוסיפה: "אפילו לא טרחתי ללוות אותו מהבית במדרגות אל האוטו. התכתבנו במהלך היום בוואטסאפ. הוא שלח לי סלפי עם החברים שלו, ארבע דקות לפני 17:00 אחר הצהריים. זאת הייתה השעה האחרונה שרואים שהוא היה מחובר בוואטסאפ, כנראה לפני הכניסה. דקה לאחר מכן, הגבתי לו על התמונה, 'חתיך שלי'. הוא כנראה לא הספיק לראות. הוא יהיה אהוב ליבי עד סוף חיי".
שקד, אחיו הצעיר של עידו, סיפר כי תמיד דאג לו. "עידו לימד אותי גלישה וניסה תמיד לשפר אותי כדי שאהיה ברמה גבוהה משלו. הוא היה העוגן של המשפחה. לא רצה שיחסר לנו כלום", אמר האח. הוא הוסיף בבכי: "הדבר היחיד שמנחם אותי, זה שבשבת בבוקר הספקנו לגלוש ביחד. אמרתי לו, 'אני רוצה שתבוא לגלוש איתי, ותגיד לי מה אני עושה לא נכון כדי לשפר אותי עוד'. עידו ענה, 'אני אגיד לך גם מה אתה עושה נכון, לא רק לא נכון'. הוא תמיד שם אותי לפניו. אתגעגע אליו כל כך".
טרם נקבע מועד להלווייתו של אביב. המשפחה ממתינה לשובו מחו"ל של אחיו ניב.
פורסם לראשונה: 22:24, 29.04.24