נתוני התחלואה ממשיכים לזנק, בממשלה עדיין שוקלים אם להטיל על אזרחי ישראל את המגבלה החמורה מכולן: יום אחרי העימות בממשלה בסוגיית הסגר האפשרי בחגי תשרי, אמרה הבוקר (יום ב') השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) ל-ynet כי הצעד אכן עלול להתממש. "צריך לומר ביושר לציבור - הסגר נמצא באופק. יש לנו מה לעשות כדי לא להגיע לשם, אבל זה איום מוחשי".
השרה כהן שבה ואמרה בדיוק כפי שהדגיש באחרונה ראש הממשלה נפתלי בנט כי המהלך תלוי במספרי המתחסנים נגד נגיף הקורונה. "אם לא נראה עלייה בקצב ההתחסנות של הציבור, ניאלץ להגיע לשם. הממשלה דאגה לכמות חיסונים מספקת גם למתחסנים במנה הראשונה והשנייה וגם למתחסנים במנה השלישית. זו זכות ענקית, יש מדינות שאין בהן חיסונים בכלל ולנו יש את הפריבילגיה להיות הראשונים בעולם עם מנה שלישית.
"ההגבלות, ככל שיתגברו, לא יעזרו לבלום את העלייה בתחלואה ללא עלייה משמעותית בכמות המתחסנים. אני מאמינה שעד סוף השבוע נסיים לחסן את בני ה-60 ומעלה. אני חושבת שאנחנו צריכים לשקול כבר לקדם מנה שלישית לבני 40 ומעלה. במקביל, אנחנו קוראים לבני הנוער ולהוריהם להגיע ולהתחסן בקופות החולים. אפשר להגיע בלי תור ולהתחסן".
2 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה כהן
(צילום: משה מזרחי )

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) אמר בריאיון לאולפן ynet בהתייחסו לסוגיה הנפיצה: "יש לממשלה ולקבינט אחריות על חיי אדם, ואם סגר יציל חיים - נעשה את זה. זה שהמדינה מוכנה לשים מאות מיליונים ולעשות סגרים כדי להציל אולי כמה מאות אנשים מתמותה מקורונה, זה מעיד על הערכים שלנו. בסוף זו החלטה של קבינט הקורונה. האחריות הזאת מוטלת עליהם, אנחנו בכנסת נעשה את הבקרה על עבודת הממשלה כפי שנדרש מאיתנו".
על הטיפול של הממשלה בתחלואה אמר ח"כ ביטון: "לממשלה החדשה יש אתגר, הוא מחמיר והיא תידרש לקבל החלטות קשות. כשיש נושא לא מטאטאים אותו, מקבלים החלטה. יש עכשיו אחריות של חברי קבינט הקורונה לקבל את ההחלטות הנכונות גם אם הן קשות".
- השר לביטחון הפנים בר-לב אומר שצריך להגיד את המילה "סגר" כי אולי זה יקרה, מנגד שרת החינוך שאשא-ביטון אומרת "צריך להסיר את זה מסדר היום". איך הציבור אמור לתת אמון במצב הזה? "ריבוי דעות בממשלה זה דבר לגיטימי. בסוף ממשלה מחליטה ברוב, בהצבעה. סגר מונח על השולחן, אין מה לזייף את העובדה הזאת. אם ייעשו פעולות שימנעו את הסגר, אדרבא, זה טוב לכולם. סגר הוא אפשרות כמעט מעשית עם החמרת הקורונה".
לפי נתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר, יעד החיסונים שאותו הציבה השרה כהן עדיין לא מתקרב לסיום. עד כה קיבלו 496,220 ישראלים את המנה השלישית של החיסון. אתמול אובחנו 3,372 חיוביים לקורונה, ושיעור המאומתים מבין הנבדקים עמד על 3.87%. בבתי החולים מאושפזים 360 חולי קורונה במצב קשה, 57 מהם מונשמים. שני מאושפזים נפטרו אתמול מסיבוכי המחלה, ובכך עלה מניין הנפטרים מפרוץ המגפה ל-6,542.
2 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה במחלף נחשונים
מחסומי משטרה במחלף נחשונים
החסימות יחזרו לכבישים בחגי תשרי?
(צילום: יריב כץ)
פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet בהתייחסו לנתונים: "הזמן העיקרי שבזבזנו הוא בעובדה שאנחנו כבר חודשיים בתוך הגל הזה, והדבר שיכול למנוע את הגל הזה או בוודאי להביא אותנו לא למצב שאנחנו נמצאים בו היום זה אם היינו מחסנים כמות גדולה של מיליון אנשים. יש הרבה דרכים לעשות את זה, אנחנו מסתכלים על מדינות בעולם שנוקטות צעדים הרבה יותר אגרסיביים לעניין הזה.
"למשל, עובדי בריאות בארה"ב, בצרפת וביוון לא יכולים להיות עובדי בריאות אם הם לא מחוסנים. אוניברסיטאות סוגרות את השערים לסטודנטים ומרצים שלא התחסנו. היו תביעות בעניין הזה בבתי משפט והאוניברסיטאות ניצחו. אנחנו רואים תמריצים כספיים גם ועוד ועוד פעולות. אני חושב שמי שלא מחוסן - קודם כל מסכן את עצמו, הוא מסכן את האחרים ואני חושב שיש טעם לקחת צעדים יותר נועזים בהקשר הזה. כמובן לפנות על ידי הסברה, ויצאו מחקרים שאפילו שליחת מסרון של 'קבענו לך תור' יכולה לעזור".

"עלולים להגיע ל-1,200 חולים קשה עד סוף אוגוסט"

על הזינוק בתחלואה אמר פרופ' סגל: "בינתיים זה בהתאם לציפיות לאור העובדה שלא התקדמנו חודשיים בחיסון של מיליון אנשים, אז למעשה לא היה מה שיאזן את העלייה בתחלואה ולכן בינתיים הציפייה היא שאנחנו נמשיך בגידול וזה מה שאנחנו רואים. אנחנו רואים כרגע הכפלה של כל 10-12 ימים במאומתים ובחולים קשה, אבל מול זה צריך לומר שיש מספר גורמים שפועלים לאיזון של העלייה הזאת בתחלואה. מתחסנים חדשים - ייקחו חודש עד שהחיסון שלהם יעבוד. את החיסון השלישי קיבלו כבר חצי מיליון אנשים, אנחנו מקווים שזה יוריד את שיעור המאומתים שהופכים לחולים קשה בפקטור משמעותי וגם יוריד במידה מסוימת הדבקות.
"אם המגמות נמשכות כמו שהן עכשיו, אז אנחנו לקראת סוף אוגוסט יכולים למצוא את עצמנו עם 1,200 חולים קשה, שזה כמובן רף מאוד מאוד גבוה. צריך לומר, אני לא אומר שלשם אנחנו נגיע, אני אומר שזה אחד התרחישים האפשריים כרגע אם המגמות האלה ימשיכו. מצד שני, אני כן רואה את העובדה של חצי מיליון מתחסנים במנה השלישית שאנחנו כבר צוברים אותם ואנחנו צוברים גם אנשים נוספים. אני חושב שהדברים הלה ייאזנו במידה מסוימת".