"בית החולים שיפא מושבת לחלוטין". כך הודיע הבוקר (שבת) דובר משרד הבריאות בעזה' שציין כי זרם החשמל נותק ואספקת המים לבית החולים הופסקה כתוצאה מתקיפה אווירית בסביבת שיפא. במקביל, מנהל שיפא הודיע כי פרצה שריפה בתוך בית החולים ובאוהלי העקורים. הוא הביע חשש כי האש תתפשט לכל בית החולים. בשיפא הדגישו כי לא יוכלו להעניק טיפול רפואי לאנשים שיגיעו לבית החולים, ובצהריים טען שר הבריאות הפלסטיני כי 39 תינוקות נמצאים בסכנת מוות בשיפא בעקבות הפסקת זרם החשמל והיעדר חמצן ותרופות.
מוקדם יותר הבוקר משרד התקשורת הממשלתי בעזה דיווח כי כוחות צה"ל עדיין מכתרים את בתי החולים שיפא, רנתיסי ואל-עיון בעזה. "המצור הישראלי מונע מאזרחים להגיע לבתי חולים", טענו הפלסטינים. מנכ"ל משרד הבריאות בעזה הודיע כי "יותר מ-100 גופות מוטלות על הקרקע מול בית החולים שיפא ואמבולנסים תקועים עקב ההפצצות".
6 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ברצועת עזה
בית חולים שיפא ברצועת עזה
גופת של פלסטינים בחצר של בית החולים. צולם אתמול
(צילום: Khoder al-Zaanoun / AFP)
משפיען רשת פלסטיני בסרטון שצילם מחוץ לבית החולים
תיעוד מההפצצות הליליות באזור בית החולים שיפא בעזה

6 צפייה בגלריה
אזור בית החולים שיפא בעזה
אזור בית החולים שיפא בעזה
(צילום: REUTERS/Doaa Rouqa)
6 צפייה בגלריה
פינוי פצועה פלסטינית שטופלה בבית החולים בית חולים שיפא ב עזה בעקבות הקרבות באזור
פינוי פצועה פלסטינית שטופלה בבית החולים בית חולים שיפא ב עזה בעקבות הקרבות באזור
פינוי פצועה משיפא
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustaf)
במקביל, עיתון ה"וול סטריט" ג'ורנל ציטט גורם ישראלי בכיר שאמר כי ייתכן שיש חטופים מתחת לבית החולים והדבר עשוי להקשות על יכולתו של צה"ל לפעול במקום. על פי הערכות בישראל, מתחת לבית החולים שוהים בכירים בחמאס שמנהלים משם את המלחמה.
עוד דווח בעיתון כי על רקע תקיפות צה"ל בלב העיר עזה והקריאות להתפנות לצפון הרצועה, רופאים בבית החולים שיפא אמרו כי כ-2,000 אנשים שנמלטו מבתיהם וכ-700 חולים נותרו בבית החולים. הצוות הרפואי שנותר הצטמצם משמעותית לשלושה-ארבעה רופאים מכל תחום וכמה אחיות שמטפלות בחולים ובפצועים שמצבם רשת. אחד הרופאים אמר כי "לפחות 2,500 חולים עזבו את המקום אתמול. אנחנו באזור מלחמה, ומחכים לרגע שבו הצבא יגיע אלינו".
מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גברייסוס פרסם אמש הודעה שבה נכתב כי בארגון "מוטרדים באופן קיצוני" מהדיווחים שצה"ל מפציץ בקרבת בית החולים שיפא. בהודעה נכתב: "רבים מצוותי הרפואה שהיינו עימם בקשר נאלצו לעזוב את בית החולים בחיפוש אחר מקום בטוח, ואלפים מבין אלו שמסתתרים בבית החולים נאלצים להתפנות בשל סיכונים ביטחוניים".
מנהל בית החולים שיפא, מוחמד אבו סלמיה, טען אמש כי מלאי הדלק של המרכז הרפואי יסתיים היום: "אחרי 10 דקות של הפסקת חשמל, כל חולי ההנשמה המלאכותית ימותו", הזהיר. בישראל מסרבים לפי שעה להכניס דלק לרצועת עזה, והציגו כמה וכמה הוכחות לכך שחמאס גונב דלק מבתי החולים ומחזיק מאגרים גדולים של דלק עבור צרכיו.
6 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא ב עזה
בית החולים שיפא, הלילה
(צילום: Khader Al Zanoun / AFP)
6 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא ב עזה
תיעוד מתוך בית החולים
(צילום: Khader Al Zanoun / AFP)
6 צפייה בגלריה
בית החולים שיפא עזה
בית החולים שיפא עזה
בית החולים שיפא במבט מלמעלה בתמונה שצולמה לפני כמה ימים
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
פיטר לרנר, דובר מטעם צה"ל לתקשורת הזרה, אישר אמש בפני רשת BBC כי הצבא פועל סמוך לבית החולים שיפא בעיר עזה. "חמאס בחר למקם אסטרטגית את יכולות הטרור שלו בבתי החולים, מתחת ובסביבתם", אמר לרנר. "ניסינו לעודד אנשים המוצאים מקלט בבתי החולים להתפנות משם. מרכז הפעולות של חמאס נמצא בעיר עזה, ושם נמצא מרכז הכובד שלהם".
שר הביטחון יואב גלנט ערך אמש הערכת מצב סמוך לגבול עזה ושוחח בקשר עם מח"ט גולני אל"מ יאיר פלאי, המוביל את פעילות החטיבה בלב עזה. "הכול בשליטה אפילו במצב טוב", אמר מח"ט גולני לשר הביטחון, "החטיבה נלחמת כבר 10 ימים כל הזמן בראש החץ האוגדתי, כל הזמן קדימה ראשונה. (אנחנו) קרובים מאוד לשיפא, מתקדמים על פי המשימות, הורגים מחבלים, מטהרים את המרחב שאנחנו נמצאים בו, עושים מה שצריך כדי לנצח. בינתיים אנחנו עוד דקה כבר מנצחים. עבור".
שר הביטחון גלנט בשיחה ברשת הקשר עם מח״ט גולני
(צילום: יאיר שגיא)

לפני כשבועיים חשף דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, ממצאים שמראים שמתחת לשיפא שוכנת מפקדת חמאס. "מתחת לבית החולים יש מקלט, יש מנהרות שיוצאות מתוך מחלקות האשפוז, וחמאס משתמש במאושפזים כמגן אנושי בגלל שהם יודעים שצה"ל מבחין בין אזרחים וטרוריסטים", אמר הגרי. לדבריו, "גם אחרי הטבח מאות פעילים הגיעו לבית החולים, יש שם חדרים שמהם מפעילים תשתית מבצעית".
פורסם לראשונה: 08:46, 11.11.23