כוחות צה"ל נמצאים בתוך שטח רצועת עזה כבר כמעט שבועיים, השלימו את כיתור העיר עזה וחיסלו אלפי מחבלים - אבל ייתכן שהאגוז הקשה ביותר לפיצוח עדיין מחכה. מתחת לבית החולים הגדול ביותר ברצועת עזה שוכנת מפקדת חמאס, וגם בתי חולים אחרים ברצועה נמצאים במוקד הלחימה. בסך הכול, לפי הפלסטינים פעילים כעת 16 בתי חולים ברצועה, מתוך 32 בסך הכול. אלו המרכזיים שבהם:

שיפא

בית החולים הגדול ברצועה שוכן בעיר עזה, מכיל שש מחלקות ויש בו 564 מיטות, אבל כמו ביתר בתי החולים ברצועה מספר המאושפזים בו בחודש האחרון גבוה בהרבה. הוא הוקם בתקופת המנדט הבריטי, ואת מבנהו הנוכחי בנו אדריכלים ישראלים, בעת שעזה הייתה בשליטה ישראלית.



הכותרת
לחסל את חמאס ולשמור על החוק. המלכוד המשפטי
22:35
5 צפייה בגלריה
בית החולים שיפא עזה
בית החולים שיפא עזה
בית החולים שיפא, במבט מלמעלה
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
חרבות ברזל רצועת עזה בית החולים שיפא
חרבות ברזל רצועת עזה בית החולים שיפא
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, חשף לפני שבוע וחצי ממצאים שמראים שמתחת לשיפא שוכנת מפקדת חמאס. "מתחת לבית החולים יש מקלט, יש מנהרות שיוצאות מתוך מחלקות האשפוז, וחמאס משתמש במאושפזים כמגן אנושי בגלל שהם יודעים שצה"ל מבחין בין אזרחים וטרוריסטים", אמר. לדבריו, "גם אחרי הטבח מאות פעילים הגיעו לבית החולים, יש שם חדרים שמהם מפעילים תשתית מבצעית".
בשבוע האחרון אירעו כמה וכמה תקיפות ליד בית החולים, נורו פצצות תאורה ולפי הפלסטינים החלה פעילות בסמוך לו. "אנחנו נעשה מה שצריך כדי לטפל בחמאס", אמר על כך הגרי כשנשאל - ולא הוסיף.

האינדונזי

בית החולים הממוקם בבית לאהיה שבצפון הרצועה מומן מתרומות של עמותות באינדונזיה, ונחנך ב-2016 על ידי סגן נשיא המדינה המזרח-אסיאתית. גם לו - כמו לשיפא - שימוש כפול: לטיפול בחולים ולהגנה על מחבלי חמאס. במהלך המלחמה חשף צה"ל צילומים של תשתיות חמאס, ובהם פירי מנהרות, בתוך בית החולים האינדונזי.

5 צפייה בגלריה
בית החולים האינדונזי בעזה
בית החולים האינדונזי בעזה
בית החולים האינדונזי בעזה
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
5 צפייה בגלריה
גרפיקה בנושא בית החולים האינדונזי
גרפיקה בנושא בית החולים האינדונזי
פירים ובורות שיגור, ליד בית החולים האינדונזי
(צילום: דובר צה"ל)
תא"ל הגרי גילה כי עוד לפני הקמת בית החולים היה במקום בונקר חמאס - ולכן נבחר מיקומו, כדי להעניק הגנה למפקדה של חמאס. "הם שיגרו טיל במרחק של 75 מטר מבית החולים כי הם ידעו שישראל לא תתקוף את בית החולים", אמר, וחשף גם כי מבית החולים האינדונזי, כמו גם משיפא, מועבר דלק למכונת המלחמה של חמאס.

הקטארי

בית חולים נוסף שבו חמאס עושה שימוש הוא בית החולים הקטארי שייח חאמד. אתמול אמר דובר צה"ל כי "מחבלים של חמאס ירו עלינו מבית החולים הקטארי כדי שאנחנו נתקוף את בית החולים. אנחנו לא ניפול למלכודת הזאת". בסרטון שהוצג נראתה תשתית תת-קרקעית, כולל פירים, במתחם בית החולים.

אל-קודס

כמו יתר בתי החולים בצפון הרצועה, צה"ל דרש לפנות גם את בית החולים אל-קודס שבשכונת תל אל-הווא בעיר עזה. מנהל בית החולים טען כי במקום 14 אלף עקורים וסירב תחילה לפנות את החולים, שנדרשו לעבור דרומה, אל האזור ההומניטרי שבו מוקמים בתי חולים שדה.

שלשום אותרו מחבלים של חמאס מתבצרים במבנה ליד בית החולים אל-קודס, במטרה לתקוף משם את כוחות צה"ל. הלוחמים הכווינו כלי טיס לתקיפת המחבלים, התקיפה הובילה לפיצוצי משנה משמעותיים שהעידו לפי צה"ל על הימצאות מחסן אמצעי לחימה של חמאס בסביבה אזרחית.

נאסר

בית החולים לילדים נאסר נמצא גם הוא בעיר עזה, שני קילומטרים צפונית לשיפא. הוא הוקם ב-1961 ונחשב למעשה למרכז רפואי הכולל ארבעה בתי חולים, בהם בית החולים רנטיסי. צה"ל דרש את פינויו, הפלסטינים טענו כי "ילדים חולי סרטן נמצאים בסכנה מיידית כי הדלק עומד לאזול".
היום חשף דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, כי אחמד ציאם, מפקד פלוגה בגדוד אל-פורקאן, נמצא בבית חולים רנטיסי ומסרב לאפשר למאושפזים בו להתפנות ולנוע דרומה. לפי סא"ל אדרעי, "כאלף אזרחים בעזה מוחזקים כבני ערובה על ידי המחבל הזה, ולא יכולים לצאת ולהגן על עצמם ועל יקיריהם. הוא משתמש בהם כמגן אנושי, ומסכן אותם".

אל-אהלי

בית החולים שבשכונת זייתון בעיר עזה נוסד ב-1882 והוא מבתי החולים העתיקים ברצועה. בתחילת המלחמה, לפי הפלסטינים נפגע המרכז לטיפול בסרטן של בית החולים בהפצצה אווירית.


5 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הרקטה בבית החולים בעזה
זירת פגיעת הרקטה בבית החולים בעזה
זירת פגיעת הרקטה בבית החולים בעזה
(צילום: REUTERS/Mohammed Al-Masri)
ב-17 באוקטובר היה בית החולים בראש הכותרות בעולם. העזתים טענו שבין 200 ל-500 בני אדם נהרגו בפיצוץ, שנגרם לטענתם מתקיפה אווירית. בצה"ל, אחרי שתיקה של כמה שעות, פרסמו מידע שהפריך זאת ולפיו אותו פיצוץ קטלני נגרם משיגור כושל של רקטה של הג'יהאד האיסלאמי.
ובזמן שבתי החולים משמשים כמוקדי טרור, המצב ההומניטרי בעזה מחריף. שרת הבריאות הפלסטינית, מאי אלקיילה, פרסמה היום "אזהרה סופית", כלשונה, מפני קריסת מערכת הבריאות כולה ברצועה. לדבריה, מספר הפצועים הגיע ליותר מ-25 אלף.
לפי האומדן הרשמי, מספר ההרוגים העזתים במלחמה גבוה מ-10,000. בכיר ביטחוני אמר שבעזה נהרגו למעשה כבר יותר מ-20 אלף, מרביתם מחבלים.

אלקיילה טענה כי ישראל סירבה להכניסה לרצועה רופאים שעובדים עבור הצלב האדום, וקראה לאו"ם ולקהילה הבינלאומית להתערב בדחיפות כדי להעביר ציוד וסיוע רפואי, ולפתוח מסדרונות הומניטריים.
מסדרונות כאלה, למעשה, פתוחים כמעט מדי היום. היום פתח צה"ל מסדרון שכזה לארבע שעות, וכמו אתמול זוהו אלפים עם דגלים לבנים נעים דרומה - למרות אזהרות חמאס.