4 צפייה בגלריה
מיכל הרצוג ואולנה זלנסקה
מיכל הרצוג ואולנה זלנסקה
"אתם מודל לחיקוי עבורנו". זלנסקה עם מיכל הרצוג ונציגי העמותות, היום
(צילום: יגאל סלבין)
מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, המדינה סובלת מהפצצות באזורים נרחבים - באופן שעלול להותיר אזרחים רבים בחרדה ובפוסט-טראומה. הגברת הראשונה של אוקראינה, אולנה זלנסקה, שהגיעה אמש (ראשון) לישראל, נפגשה היום עם רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג ועם נציגי הקואליציה הישראלית לטראומה וארגון נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי).
"מדינת ישראל מהווה מודל לחיקוי עבורנו. לצערי יש לכם ניסיון מאוד עשיר בתחום הזה, ובכל זאת המדינה שלכם עדיין מצליחה לשגשג ולשרוד, גם תחת מתקפות בלתי פוסקות", אמרה זלנסקה לנציגים. "כן אנחנו עמידים, אבל העמידות גובה עימה מחיר נפשי גבוה. מחקרים מראים שרוב האוקראינים כעת סובלים מחרדה ומפוסט-טראומה. החל מילדים שהיו עדים לפגיעות בהוריהם ועד למבוגרים שכל המשפחה שלהם נמחקה על ידי טילים".
4 צפייה בגלריה
מיכל הרצוג ואולנה זלנסקה
מיכל הרצוג ואולנה זלנסקה
"אתה קם בבוקר ולא יודע איך היום ייגמר". הרצוג מחבקת את נוי שניאור
(צילום: יגאל סלבין)
במהלך המפגש, שמעו הגברות הראשונות של ישראל ואוקראינה את סיפורה של נוי שניאור בת ה-31, מורה לאנגלית משדרות ואמא לשלושה ילדים. "אני נולדתי וגדלתי בשדרות, ואני זוכרת היטב את מתקפת הטילים הראשונה על עירנו", שיתפה שניאור. "הייתי אז רק בת 10 ושיחקתי ככל הילדים יחד עם חבריי בשכונה, בתקופה הזו לא היו לנו מקלטים או מרחבים מוגנים עבור מחסה".
שניאור שיתפה גם בחוויה האחרונה שנחקקה בה ממתקפת טילים, שבוע לפני מבצע "מגן וחץ". "בשעה 15:00 קיבלתי התרעה מפיקוד העורף על מתקפת טילים, ולפתע האזעקה הופעלה ותוך רגע מצאתי את עצמי נשכבת יחד עם ילדיי ברחוב ומגנה עליהם. אחד הטילים נפל ממש לידינו", שיתפה האם הצעירה. "נלקחתי למרכז חוסן למספר שעות, רק בשביל להצליח להתאושש מהטראומה שחוויתי, וזו רק דוגמה אחת. אני רוצה להודות על המרכז המדהים שיש לנו בעיר ועל האנשים שעובדים בו שתמיד זמינים עבורנו".
תושבת שדרות סיכמה את השיחה, ואמרה כי "אתה קם בבוקר ולא יודע איך היום ייגמר. לגדל ילדים בסביבה כזו זה אתגר יום יומי. בנוסף, כמורה את חייבת להיות עוגן עבור התלמידים שלך, במיוחד אחרי מבצע צבאי".
4 צפייה בגלריה
יצחק, מיכל הרצוג ואולנה זלנסקה
יצחק, מיכל הרצוג ואולנה זלנסקה
גם הנשיא נפגש עם הגברת הראשונה של אוקראינה. זלנסקה עם יצחק ומיכל הרצוג, היום
(צילום: יגאל סלבין)
במפגש הוצגה גם הפעילות ההומניטרית בתחום בריאות הנפש של הארגונים המשתתפים, שכוללת גם טיפול בילדים נפגעי טראומה באוקראינה. השיח התרכז באופן שבו ניתן לחזק את החוסן ולטפל בטראומה של נוער וילדים באוקראינה ולהעניק כלים נוספים לאנשי המקצוע המקומיים - המבוססים על הידע הרב והניסיון של עמותות המגזר השלישי בישראל.
"בעזרת הידע שלכם תוכלו לאמן את המומחים שלנו, שיוכלו לקחת איתם את הידע הזה בחזרה לאוקראינה", ציינה זלנסקה. "הידע שסיפקתם לנו לא עוזר רק לאנשי הרפואה ומגישי העזרה הראשונה, אלא גם יועבר לכל האנשים שבאים במגע עם הציבור. אנחנו שואפים להפוך את הסיוע הפסיכולוגי לנגיש בצורה רחבה, ממש כמו עזרה רפואית".
4 צפייה בגלריה
מיכל הרצוג ואולגה זלנסקה
מיכל הרצוג ואולגה זלנסקה
"אני מקווה שניצור תכניות חדשות על מנת להעצים את מערכת הבריאות שלנו". זלנסקה והרצוג בתל השומר, היום
(צילום: יגאל סלבין)
מוקדם יותר היום, ביקרו זלנסקה והרצוג במרכז הרפואי שיבא תל השומר. "אני מקווה שניצור תכניות חדשות על מנת להעצים את מערכת הבריאות שלנו, במיוחד בכל הנוגע לבריאות הנפש ולתמיכה ולשיקום של האזרחים הפצועים. מערכת הרפואה שלנו לא מצליחה להתמודד לבדה", אמרה זלנסקה. פרופסור יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי, השיב לה: "אנו מוכנים להעניק סיוע ותקווה לכל אדם, בעזרת הידע והניסיון של אנשינו, לטובת עתיד בטוח וטוב יותר".
זלנסקה צפויה לבקר גם את החיילים האוקראינים שעוברים שיקום בישראל - כ-20 לוחמים שישראל התחייבה לשקם ולספק להם פרוטזות, ולאחרונה הובטח גם להגדיל את מספרם.
ביוני אשתקד, מיכל הרצוג סיפרה על הקשר שלה עם אשתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי: "מאז שפרצה המלחמה הצלחנו לשמור על קשר. בשיחה האחרונה שלנו היא ביקשה להודות על העזרה - הקמת בית חולים שדה ישראלי על אדמת אוקראינה הייתה דבר מאוד משמעותי. הם מעידים שהשפה שהכי נשמעת בגבולות היא עברית".