ביקורת חריגה בקרב השמאל הדמוקרטי ויהדות ארצות הברית לאיום של הנשיא ג'ו ביידן, שלפיו לא יספק פצצות ופגזים לישראל אם היא תפתח במבצע נרחב ברפיח. ארגונים יהודיים גדולים ובעלי השפעה פרסמו היום (חמישי) הודעות נגד הצעד חסר התקדים, כשגם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ - שמתמודד על כהונה נוספת נגד ביידן - פרסם עמדה תקיפה משלו.

2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום בגבעת הקפיטול ארה"ב אנטישמיות יום השואה
ג'ו ביידן נאום בגבעת הקפיטול ארה"ב אנטישמיות יום השואה
"מודאגים מהחלטת הממשל, מסוכן להטיל ספק בכוחה של ברית ישראל-ארה"ב". זעם בארגונים היהודיים
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
טד דויטש, מנכ"ל הוועד היהודי-אמריקני (AJC) וחבר בית הנבחרים לשעבר מטעם המפלגה הדמוקרטית, כתב כי "חמאס הוא שהחל את הסכסוך הזה. חמאס הוא שחודש אחר חודש מסרב לקבל הצעות לשחרר חטופים ולהשהות את הלחימה. חמאס הוא זה שממשיך לסכן חיים של ישראלים ופלסטינים. הנשיא ביידן לא צריך לנקוט בצעדים שעלולים לפגוע ביכולתה של ישראל למנוע מחמאס לתקוף אותה שוב ושוב.
"ארה"ב יודעת שהבסת חמאס היא קריטית לביטחונה של ישראל בטווח הארוך, ולהבסת האיום העולמי הנשקף מהמשטר האיראני ושלוחיו", הוסיף דויטש. "במהלך השבוע האחרון חמאס גנב סיוע הומניטרי מפלסטינים וירה רקטות מרפיח לעבר אזור הומניטרי, הרג ארבעה ישראלים ומונע מסיוע להיכנס לעזה. אלפי מחבלי חמאס עדיין נמצאים ברפיח, וישראל חייבת להיות מסוגלת למנוע מה-7 באוקטובר לקרות שוב. ההגנה על אזרחים במהלך סכסוך היא חיונית, ואנחנו מעודדים את ארה"ב להמשיך לעבוד עם ישראל כדי להבטיח את שלומם של אזרחים".
בארגון "רוב דמוקרטי לישראל" (DMFI), שאף תומך בקמפיין הבחירות לנשיאות של ביידן ומממן אותו, מסרו כי "אנחנו אסירי תודה ֿעל תמיכתו חסרת התקדים של הנשיא ביידן בישראל ובביטחונה. הנשיא הוכיח את תמיכתו בדיבור ובמעשה, כולל אישור של יותר מ-100 משלוחי נשק לישראל במהלך מלחמה שהחל חמאס. יחד עם זאת, אנחנו מודאגים מאוד מהחלטת הממשל לעצור נשק כעת והאיום להטיל הגבלות נוספות. ברית חזקה של ארה"ב וישראל כמו זו שהנשיא ביידן יצר, ממלאת תפקיד מרכזי במניעת עוד מלחמה והפיכת הדרך לשלום בסופו של דבר לאפשרית. מסוכן להטיל ספק בכוחה של הברית".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
טראמפ תקף: "חמאס מחזיק בני ערובה אמריקנים - וג'ו המושחת עומד לצידו"
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
ההודעות החריגות הללו התפרסמו דווקא מטעם גורמים שתמכו בביידן עד כה. AJC הוא אחד הארגונים היהודיים הגדולים והחזקים בארה"ב, והמנכ"ל דויטש נחשב לגורם משפיע במפלגה הדמוקרטית שמקורב גם לביידן. בעבר מינה אותו הנשיא לכמה תפקידים, כמו לוועדת זיכרון השואה של הבית הלבן. לצד זאת, DMFI השקיעו כסף רב בקמפיין הנשיאות הקודם והנוכחי של ביידן, ובהודעתם - לצד המחמאות לנשיא - הם מביעים דעה תקיפה נגד ההחלטה.
השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק הצטרפה לקריאות, ומסרה כי "זה מסוכן ומנוגד לאינטרסים האמריקניים למנוע מבעלת בריתנו את הנשק הדרוש לה כדי להסיר את חמאס מהשלטון ולמנוע ממנו לתקוף שוב את ישראל". לדבריה, "הקונגרס אישר לאחרונה ברוב גדול סיוע לישראל. כעת זה אמור לשלוח מסר ברור לממשל ביידן שאמריקה חייבת להמשיך לעמוד לצד ישראל - ולספק את מה שהיא צריכה כדי להביס את צבא הטרור הזה".
תגובה חריגה נוספת נרשמה מאיגוד הקהילות היהודית האורתודוקסיות של אמריקה - ארגון הגג היהודי האורתודוקסי הגדול ביותר במדינה. נתן דיאמנט, המנהל הבכיר של מדיניות ציבורית של האיגוד ודמוקרט שמכהן בכמה תפקידי ייעוץ וכוח משימה של הבית הלבן, כתב: "אתמול שיבחתי את הנשיא על הנאום שבו הדגיש כי חמאס הוא שפתח במלחמה. אבל האיום למנוע נשק מישראל בוגד באמת הזו. זה מערער את יכולתה של ישראל להביס את חמאס ונותן לחמאס מנוף ותקווה לשרוד".
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הצטרף כדרכו למבקרים, ותקף את ביידן: "חמאס רצח אלפי אזרחים תמימים, כולל תינוקות, ומחזיק בבני ערובה אמריקנים, אם הם בכלל בחיים. אבל ג'ו המושחת עומד דווקא לצד הטרוריסטים האלה - בדיוק כפי שהוא עומד לצד האספסוף הרדיקלי שמשתלט על הקמפוסים שלנו".
טראמפ הוסיף כי ביידן פועל בצורה הזאת "בגלל שהתורמים שלו ממנים את הרדיקלים האלה", ותקף כי הנשיא הוא "חלש, מושחת ומוביל את העולם ישר למלחמת העולם השלישית". הנשיא לשעבר טען פעם נוספת כי "בדיוק כמו המלחמה באוקראינה, המלחמה בישראל לא הייתה מתרחשת אם אני עדיין הייתי בבית הלבן, אך בקרוב אחזור ואדרוש פעם נוספת - שלום באמצעות כוח".