שר הביטחון בני גנץ החליט אתמול (יום ג') לאמץ ולאשר את המלצות ועדת המומחים שקראה להרחיב את מספר המוכרים כנכי צה"ל מקרב הלוחמים שהתאמנו בנחל הקישון וחלו בסרטן. עד כה הוכרו חיילים לשעבר שחלו רק בשישה סוגים של סרטן, ומעתה משרד הביטחון יתמוך ויכיר ב"מסלול הירוק" המהיר והחדש בכל לוחם שחלה בכל סוג של המחלה, ובעברו הצבאי התאמן לפחות 30 ימים במי הנחל הנושק לבתי הזיקוק ומפעילי הכימיקלים. ההערכה היא שמספר הלוחמים שיוכרו יגדל במאות. אלא שהנפגעים - הלוחמים ובני משפחותיהם - עדיין לא משוכנעים שיזכו לצדק. צפו בראיונות באולפן ynet.
אילן רוזן, לוחם לשעבר שחלה וכבר עשור מנהל הליך מול משרד הביטחון, אמר בראיון לאולפן שאמנם מדובר לכאורה בצדק מאוחר, אולם הוא חושש שלא מדובר בסוף הסאגה: "אני מאוד מקווה שההחלטה של השר תמומש גם על ידי הצוות הביצועי, אבל כרגע אני בספק".
- אתה חושש שימשיכו למרוח את האנשים שסבלו במשך שני עשורים? "ברמה האישית שלי, כשקראתי בזמן האשפוז שלי את דו"ח ועדת אגרנט ושני, אני הבנתי שאני במסלול הירוק ואין לי שום ספק. חשבתי שהכל הולך להיות פשוט. הגשתי את הבקשה ושום דבר לא קרה. עשר שנים כבר מורחים אותי".
1 צפייה בגלריה
אהרון קלינמן ז"ל
אהרון קלינמן ז"ל
אהרון קלינמן ז"ל
(באדיבות המשפחה)

באולפן התראיינו קרלה וטלילה קליינמן, אלמנתו ובתו של אהרון קליינמן, שהלך לעולמו במהלך המאבק שלו מול משרד הביטחון. האלמנה קרלה: "אחרי שש שנים, זה יום היסטורי בשבילנו. יש תחושה של סגירת מעגל".
טלילה: "זה לא שזכינו, עדיין יש משפט שמתנהל. דחו אותנו בספטמבר שוב כי משרד הביטחון כל הזמן מנסה לבקש הוכחות לקשר בין המחלה לצלילה בקישון. איבדתי כל תקווה אבל עורכת הדין אמרה לי לא להתייאש. אני מקווה שהם יעמדו מאחורי כל מה שהם אומרים".
- המאבק שלכן הוא על הכרה כמשפחה שכולה?" גם, אבל בהתחשב בזה שאבא שלי נכנס למשפט הזה כשעוד היה בחיים ולצערי נפטר די מהר, זה להמשיך את מה שהוא רצה".
קרלה: "איפה הזכות של בעלי שלא ראה את החתונות של הילדים? איפה הזכות שלו לראות את הנכדות? איפה הזכות שלו לחיות את החיים שלו? אני נשארתי לבד. באתי לארץ עם תקווה לגדל פה ילדים, יש לי בן חייל מצטיין, אבל אני פה לבד".